Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

3, 2, 1, startujeme, formule 1 otevírá brány

Melbourne - Motoristická sezona o víkendu začne naplno, Vettel v nejprestižnšjším klání světa obhajuje vavříny.

23.3.2011
SDÍLEJ:

Stáj Red Bull, vítěz Poháru konstruktérů a tým mistra světa formule 1 Sebastiana Vettela z Německa, v úterý odhalila auto pro novou sezonu.Foto: ČTK

Se čtrnáctidenním zpožděním oproti původní podobě kalendáře bude nedělní Velkou cenou Austrálie v Albert Parku v Melbourne zahájen už 62. ročník mistrovství světa vozů formule 1. Závod v Bahrajnu, kde měly být rozdány první letošní body, byl kvůli nepokojům v zemi odvolán.

V historii nejprestižnější motoristické série jde o první případ, kdy byl závod zrušen z politických důvodů. Stále nicméně existuje možnost, že se bahrajnská Grand Prix pojede v náhradním termínu. Pokud ano, bude celý seriál poprvé utvořen dvacítkou Velkých cen. Premiéru má před sebou okruh v Indii.

Loňský ročník šampionátu patřil za poslední roky bezesporu k těm nejzajímavějším. Miliony vášnivých fandů "efjedniček" byly v první řadě zvědavy na návrat jednačtyřicetiletého sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který se v barvách Mercedesu vrátil po čtyřech letech do seriálu. Slavný německý pilot ale zůstal v ústraní, zatímco prim hrála jiná jména a s nimi i nebývale dramatická koncovka.

Ještě před posledním závodem v Abú Zabí pomýšlela na titul hned čtveřice jezdců: vedoucí muž průběžné klasifikace Fernando Alonso z Ferrari, dvojice stáje Red Bull Mark Webber a Sebastian Vettel, teoreticky rovněž Lewis Hamilton z McLarenu.

Štěstí se nakonec díky vítězství i chybně zvolené strategii stáje Ferrari usmálo na německého mladíka Vettela, jenž se ve svých 23 letech stal nejmladším světovým šampionem v historii formule 1. Alonsa v konečném účtování porazil o čtyři body a jeho stáj Red Bull vyhrála Pohár konstruktérů.

Obživne legendární Schumacher?

Daleko za novým německým hrdinou, přezdívaným "Baby Schumi", zaostal jeho legendární krajan a v konečném pořadí devátý jezdec Schumacher. I když po jeho návratu například bývalý dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen prohlásil, že si "kousek po kousku bourá vlastní pomník", čísla hovoří jasnou řečí.

Schumacher je nejúspěšnějším pilotem historie F1 - získal nejvíce světových titulů (7), má na svém kontě nejvyšší počet vítězných Velkých cen (91), umístění na stupních vítězů (154) i získaných bodů (1441). Vyhrál nejvíce Grand Prix v jedné sezoně (13) a nejčastěji si vyjel pole position (68). Je držitelem většiny dalších historických rekordů seriálu.

Závody MS monopostů formule 1 vznikly v roce 1950, prvním šampionem byl Ital Giuseppe Farina. O rok později jej na trůnu vystřídal Juan Manuel Fangio z Argentiny, který poté triumfoval ještě čtyřikrát a s pěti tituly byl nejúspěšnějším závodníkem historie, než jej předstihl Schumacher.

Soutěž patří Mezinárodní automobilové federaci, držitelem marketingových práv nicméně je Formula One Management v čele s Bernie Ecclestonem. Rychlé a divácky atraktivní klání poutalo od počátku pozornost obrovského množství fandů, ale vyžádalo si i mnohá neštěstí, včetně životů z řad pilotů. Štěstí v neštěstí měl naposledy Felipe Massa, kterému před dvěma lety letící pružina prorazila lebku. Brazilec se ale zotavil.

Njtučnější výplatu má Alonso

Formule 1 je zároveň obrovským byznysem. Odpovídají tomu i platy jezdců. Absolutně nejvyšší příjem ve výši 28 milionů eur (asi 785 mil. Kč) má letos zajištěn Alonso ve Ferrari. Dřívější rekordman a loňský navrátilec Schumacher vydělá o 10 milionů méně.

Ke koloritu šampionátu neodmyslitelně patří i každoroční všemožné úpravy sportovních a technických pravidel. Po loňské, chladně přijaté změně bodovacího systému bude největší novinkou zřejmě povolení týmových příkazů. Ostře sledovanou věcí je i návrat značky Pirelli, italského výrobce pneumatik, který nahradil japonský Bridgestone. "Pirelky" se ve F1 objevily naposledy v roce 1991, shodou okolností při Velké ceně Austrálie.

Kvůli větší atraktivitě MS se nedávno vynořil na svět také poněkud svérázný nápad s umělým zavlažováním tratí během závodů. Jeho realizace v budoucnu není zcela vyloučená, zrodil se totiž v hlavě nejmocnějšího muže seriálu - Ecclestona.

Autor: ČTK

23.3.2011
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Citigo
Citroën C3
Seat Ibiza
Fiat Panda

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Koruna prolomila hranici 26 Kč za euro. Poprvé od listopadu 2013

Takhle vypadalo Husovo náměstí v Rakovníku jen pár minut poté, co z nebe začaly padat první kapky.
22

Část Čech zasáhly silné bouřky. Náměstí v Rakovníku bylo pod vodou

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Dědictví, nový bazén či koupě rodinného domu. A také přivýdělek ve výši 150 tisíc korun měsíčně. Politici podávali majetková přiznání za rok 2016. Větší investice v nich ale nenajdete. 

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí online show. Díky kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Internetový obchod s drogami dostal zásah. Úřady zrušily nelegální tržiště

Zboží prapodivného a nebezpečného původu z e-shopu? Potřebujete prodat drogu nebo kradený software? Na to jsou "dark weby". Celosvětový zásah proti prodeji nelegálního zboží zrušil v rozmězí června až července dva servery, kde se dalo takové zboží pořídit. Skončily dva největší světové e-shopy AlphaBay a Hansa.

AKTUALIZOVÁNO

Na D2 u Podivína zemřel při nehodě člověk. Dálnice na Bratislavu stála

/FOTOGALERIE/ Tragická dopravní nehoda se ve čtvrtek odpoledne stala na 39,5 kilometru dálnice D2 u Podivína na Břeclavsku. Vyžádala si několik zraněných osob a podle záchranářů při ní zemřel člověk. Havárie krátce po čtvrté hodině odpoledne zastavila provoz mezi exitem u Hustopečí a Podivínem ve směru na Bratislavu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení