VYBERTE SI REGION

Americká legenda Corvette slaví šedesátiny. Stále se má čile k světu

Detroit - Touha po rychlých automobilech, které sázejí především na emoce, design, silný motor a nezaměnitelné jízdní vlastnosti, se v Evropě zrodila již počátkem 50. let 20. století. Jeden legendární sportovní vůz se však v tuto dobu začal, jako odpověď na silnou evropskou konkurenci, vyrábět i za oceánem a dodnes se ho vyrobilo a prodalo přes 1,5 milionu exemplářů. Ano, jde o Chevrolet Corvette.

28.6.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Chevrolet Corvette.

Chevrolet Corvette.Foto: Chevrolet

"Vůz snů" nebo také "sportovní vůz Ameriky" Chevrolet Corvette spatřil světlo světa ve své první generaci před šedesáti lety, 30. června 1953.
Americké vozy poválečné éry se vyznačovaly velkým pohodlím a rozsáhlou výbavou, ale většinou také nudným designem a těžkopádnými jízdními vlastnostmi. Automobilka Chevrolet, která je součástí koncernu General Motors, se proto rozhodla řádně zčeřit stojaté vody designu amerických automobilů a v pravý čas stvořila vůz, pojmenovaný po rychlé lodi - korvetě, který se stal symbolem svobodného životního stylu.

První generace vozu Corvette označená C1 ovšem zase takovou "díru do světa" neudělala. Karoserie typu roadster sice vynikala elegantně dravým sportovním vzhledem, ale jízda s ní údajně nebyla příliš oslňující a sporťák trpěl celou řadou neduhů, od problémů s elektroinstalací počínaje, po stahovací střechu, do které zatékalo, konče.

Chevrolet Corvette.

Naopak, druhá generace C2 s označením Stingray se krátce po svém uvedení na trh v roce 1962 zařadila mezi ty nejoblíbenější a také sběratelsky nejvyhledávanější. Představila se již s karosérií kupé, kterou doplňovala i otevřená verze. Vzhled vozu vycházel z konceptu Mako Shark a měl na něm velký podíl šéf stylistického oddělení Chevroletu Bill Mitchell. Traduje se, že Mitchell ulovil na Bahamách žraloka Mako, kterého si nechal vycpat a pověsit do své kanceláře a jeho tvary se tak inspiroval při vývoji nového modelu. Vůz dostal motor o obsahu úctyhodných 5,4 litru a výkonu 250 koní a především měl na svoji dobu úžasné jízdní vlastnosti.

Třetí generace C3, představená v roce 1968 a pro svůj aerodynamický tvar přezdívaná také jako "láhev od coca-coly", drží hned několik primátů. Stala se nejdéle vyráběnou (13 let) a také nejprodávanější generací. Její následovnice C4, se kterou nebyl problém pokořit rychlost 260 km/h, se stala symbolem dravých a nekompromisních mužů, a kromě nich přitahovala také filmová plátna. Proháněl se v ní třeba Chuck Norris v akčním snímku Sám proti teroru (1988) nebo Steven Seagal v Těžko ho zabít (1990).

Nejtěžší chvíle zažíval koncern General Motors (GM), před čtyřmi lety, kdy se na delší čas dostal do bankrotového režimu a budoucnost některých modelů byla značně ohrožena. I roční prodej modelu Corvette značně poklesl z maxima přes 42 000 vozů v roce 1977 a například v loňském roce se tohoto modelu prodalo 14 000 kusů. Automobilka se však odrazila ze dna a na letošním autosalonu v Detroitu představila první novou verzi legendárního sporťáku za devět let. Model nazvaný Stingray a fanoušky přezdívaný C7 by se na trh měl dostat na podzim 2013.

Chevrolet Corvette.

Americká královna silnic dostala nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu. Stingray má karosérii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. Stingray s motorem V8 o objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 kilometrů za hodinu za necelé čtyři sekundy. Jeho cena by se měla v přepočtu vyšplhat na 2,16 milionu Kč.

Vůz si díky neustálému technickému vývoji i tentokrát zachovává prestiž a exkluzivitu amerického konkurenta evropských sportovních značek jako Ferrari nebo Lamborghini.

Autor: ČTK

28.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Neomezený tarif za hubičku! Nemocnice dohodla extrémně levné volání

Olomouc – Zaměstnanci Vojenské nemocnice Olomouc mohou telefonovat bez obav o provolané minuty. Vedení nemocnice se totiž podařilo uzavřít s operátorem O2 mimořádně výhodnou smlouvu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies