Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta na elektřinu už mají v Plzni kde tankovat

Plzeň - Plzeň má po Praze první veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Funguje v Plaze.

27.1.2012
SDÍLEJ:

První dobíjecí stanici v Plzni najdou majitelé elektromobilů v parkovacím domě u PlazyFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Je to zvláštní autíčko. Když do něj vlezete, neuvidíte na první pohled nic mimořádného. Má běžnou palubní desku, klíče k zapalování, dokonce i dvířka k ´nádrži´ najdete. Jen prostor na motor je nějaký menší. Elektromobil prostě není na první pohled nijak jiný než ostatní auta. Přesto zatím zůstává exotem, v porovnání s auty na benzin, naftu nebo plyn je stále popelkou.

V následujících letech se to může v Plzni změnit. Přispět k tomu má první mimopražská dobíjecí stanice, která se včera slavnostně otevřela v garážích obchodního domu Plaza. Energetická společnost ČEZ tak otevřela od prosince minulého roku už jedenáctou stanici v republice.

I ta plzeňská má vylepšit komfort pro řidiče elektromobilů. Stačí zajet do prvního patra parkovacího domu, zapojit kabel – a jít nakupovat nebo třeba zajít do kina. Dobití totiž trvá několik hodin. To je vlastně první neduh, který elektromobily diskvalifikuje. „Proto dává smysl umisťovat stanice na podobných místech. Na čerpacích stanicích by člověk prostě nemohl takovou dobu čekat. O tom lze uvažovat v případě dobití baterií za 20 minut,“ zmiňuje Tomáš Chmelík z firmy ČEZ. Takové době se dokážou přiblížit až stanice tzv. rychlého dobíjení, které ČEZ teprve připravuje.

Stanice v Plaze je schopna dobíjet současně dva elektromobily. Stačí vyndat z kufru kabel, jeden konec zapojit do zásuvky v autě, druhý do ´dobíječky´.

Stanice nabízí dva typy koncovky. „Mennekes je specifická zásuvka, která lze využít pro více výkonů, představuje tedy univerzálnější typ konektoru. Navíc se po připojení ´uzamkne´ a bez autorizace nelze odpojit,“ vysvětluje Chmelík. Druhý typ zásuvky Schuko je na stejném principu jako v domácnosti (tedy 16 A a 230 V). Starý typ konektoru není ale uzamykatelný. I tak si řidič elektrovozítka může v klidu odskočit do obchodního domu. „Zásuvka je krytá dvířky, které se po zapojení do zásuvky uzamknou,“ připomíná manažer útvaru rychlé technologie.

Dobíjení jen s čipem a na smlouvu

Kdo chce ale stanici využít, musí mít s ČEZem smlouvu. Až na jejím základě totiž zákazník dostane čip, kterým dobíjecí automat ovládá. Řidič pak může neomezeně a bezplatně dobíjet u všech stanic. „Poplatek pro letošní rok je 100 korun, pro příští rok to bude 150 korun,“ láká Chmelík. Cílem společnosti ČEZ je 150 stanic v republice.

Na první pohled levný provoz elektromobilu kazí především vstupní náklady při koupi auta. Citroën C-Zero, Peugeot iOn nebo Mitsubishi iMiEV se prodávají za tři čtvrtě milionu korun, zatímco maloobsahová palivová auta vyjdou na třetinu. „Věříme, že se cena sníží a během pěti šesti let bude porovnání ve spojitosti s náklady na jízdu zajímavější,“ věří Chmelík.

Stálým problémem je také malá dojezdová vzdálenost, která se pohybuje při plně nabitých bateriích kolem stovky kilometrů. „Elektromobil má zatím městský charakter,“ uvědomuje si Chmelík. Po republice jezdí v současnosti asi 300 elektromobilů, během čtyř let by energetický kolos chtěl tento typ vozidel počítat na tisíce.

Elektromobily a jejich dobíjení

Počet elektromobilů: 300 v ČR
Plusy: levnější provoz, šetrnější k životnímu prostředí
Minusy: ohromné vstupní náklady (ceny aut od 750 tisíc Kč), malý dojezd (kolem 100 km), dlouhé dobíjení (několik hodin)
Dobíjecí stanice v Plaze: první mimopražská, 11. v republice
Poplatek za čip: 100 Kč (2012), 150 Kč (2013)

Autor: Evžen Zavadil

27.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Peugeot 206
Renault Fluence
Ford Mondeo

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

BMW M5.
38

BMW představilo nejvýkonnější M5. Má 600 koní a pohon všech kol

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Krkonošská expedice na Špicberky. Tam, kde nezapadá slunce

Skupina krkonošských přírodovědců absolvovala expedici na severské souostroví Špicberky, přesněji v norštině Svalbard. Nejvyšší české hory za Arktidu vyměnilo na čtrnáct dní osm pracovníků Správy Krkonošského národního parku.

Evropu drancují lupiči sladkostí. Ve Švédsku ukradli čtyři tuny Ferrera

Řidič kamionu s nákladem čokoládových pochoutek spal na odpočívadle v jižním Švédsku. Hbití zloději zatím z návěsu „vymístili“ čtyři tisíce kilogramů nejrůznějších výrobků známé italské značky Ferrero.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení