Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v Česku: od luxusního kočáru k milionové výrobě

Praha – V kalendáři bylo ten den napsáno 21. května 1898 a z továrny v Kopřivnici vyjel směrem na Vídeň hodně divný kočár. Netáhli ho totiž koně, ale motor.

31.1.2011 4
SDÍLEJ:

NW PräsidentFoto: čtk

Na svoji slavnostní cestu se tehdy vydal první sériově vyráběný automobil na území Česka.

Vůz nazvaný NW Präsident (na počest šéfa rakouského motoklubu) dorazil do Vídně o den později a zúčastnil se tam výstavy konané k padesátému výročí vlády císaře Františka Josefa I.

Trasu dlouhou 328 kilometrů ujel vůz se čtyřčlennou posádkou za 24,5 hodiny, z čehož čistá jízda zabrala 14,5 hodiny. Auto se tak po cestě valilo průměrnou rychlostí 22,62 kilometru v hodině.

Češi, Moravané a Slezané se tak poměrně záhy po oficiálním patentu tříkolky Karla Benze (rok 1896) začlenili do „klubu vyvolených“.

Inspirace Karlem Benzem

Zásluhu na výrobě vozu NW Präsident v kopřivnické továrně (tehdy to ještě nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesselschaft A. G.) měl český automobilový konstruktér Leopold Sviták. Präsidenta začal vyrábět už v roce 1897 a jako vzor mu posloužil osvědčený kopřivnický kočár značky Mylord. Sviták se při stavbě auta nechal inspirovat Karlem Benzem, používal například jeho motor, ovšem do konstrukce auta přidal Sviták i mnoho svých prvků.

Český vůz byl tak daleko luxusnější, například jako první svého druhu měl přední nárazník. Kromě toho měl zdokonalené brzdy, nové zapalování nebo třeba vylepšenou zadní nápravu. Prostě to byl hodně „vymazlený“ kočár.

I přestože se říká, že kopřivnický Präsident byl první vůz v Česku, není to úplně pravda. Přibližně ve stejnou dobu (1888-1889) vyrobili automobil také v Adamovských strojírnách u Brna. Jednalo se o takzvaný Marcusův automobil (podle jména vynálezce Siegfrieda Marcuse). Vyroben byl ale pouze jeden vůz, a proto se sériové prvenství přiznává kopřivnickému Präsidentovi.

Připomínat další české značky by vydalo na několik knih. Jejich základ ale tkví v minulosti – v Kopřivnici, Adamově či Mladé Boleslavi.

I díky nim Česká republika loni vstoupila mezi milionářskou elitu: za rok se tu vyrobilo přesně 1 072 263 aut.

Éra automobilismu

Čtěte také: V Česku se loni vyrobilo více než milion osobních vozů

Autor: Jan Klička

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Volkswagen Passat
Škoda Citigo
Fiat Bravo
Peugeot 308

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Injekční stříkačky. Ilustrační fotografie.
13 12

Stát chce zpřístupnit závislým náhražky za tvrdé drogy

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Když přijde řeč na rozdělení Československa, nejčastěji se zdůrazňuje, že dobře dopadlo. A protože jsou vztahy Čechů a Slováků přátelské a stali jsme se nejlepšími sousedy, vyvozuje se z toho, že rozdělit stát bylo chytré, anebo že se klidným rozdělením státu předešlo jeho divokému rozpadu. 

Sedmimístná Dacia Duster nakonec nebude. Vedení ji zatrhlo

Už nějaký ten pátek se v souvislosti s novou generací Dacie Duster mluví o možné sedmimístné variantě. Podle oficiálního vyjádření ředitele prodeje a marketingu Francoise Mariotta se ovšem žádná taková verze nechystá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení