Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v Česku: od luxusního kočáru k milionové výrobě

Praha – V kalendáři bylo ten den napsáno 21. května 1898 a z továrny v Kopřivnici vyjel směrem na Vídeň hodně divný kočár. Netáhli ho totiž koně, ale motor.

31.1.2011 4
SDÍLEJ:

NW PräsidentFoto: čtk

Na svoji slavnostní cestu se tehdy vydal první sériově vyráběný automobil na území Česka.

Vůz nazvaný NW Präsident (na počest šéfa rakouského motoklubu) dorazil do Vídně o den později a zúčastnil se tam výstavy konané k padesátému výročí vlády císaře Františka Josefa I.

Trasu dlouhou 328 kilometrů ujel vůz se čtyřčlennou posádkou za 24,5 hodiny, z čehož čistá jízda zabrala 14,5 hodiny. Auto se tak po cestě valilo průměrnou rychlostí 22,62 kilometru v hodině.

Češi, Moravané a Slezané se tak poměrně záhy po oficiálním patentu tříkolky Karla Benze (rok 1896) začlenili do „klubu vyvolených“.

Inspirace Karlem Benzem

Zásluhu na výrobě vozu NW Präsident v kopřivnické továrně (tehdy to ještě nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesselschaft A. G.) měl český automobilový konstruktér Leopold Sviták. Präsidenta začal vyrábět už v roce 1897 a jako vzor mu posloužil osvědčený kopřivnický kočár značky Mylord. Sviták se při stavbě auta nechal inspirovat Karlem Benzem, používal například jeho motor, ovšem do konstrukce auta přidal Sviták i mnoho svých prvků.

Český vůz byl tak daleko luxusnější, například jako první svého druhu měl přední nárazník. Kromě toho měl zdokonalené brzdy, nové zapalování nebo třeba vylepšenou zadní nápravu. Prostě to byl hodně „vymazlený“ kočár.

I přestože se říká, že kopřivnický Präsident byl první vůz v Česku, není to úplně pravda. Přibližně ve stejnou dobu (1888-1889) vyrobili automobil také v Adamovských strojírnách u Brna. Jednalo se o takzvaný Marcusův automobil (podle jména vynálezce Siegfrieda Marcuse). Vyroben byl ale pouze jeden vůz, a proto se sériové prvenství přiznává kopřivnickému Präsidentovi.

Připomínat další české značky by vydalo na několik knih. Jejich základ ale tkví v minulosti – v Kopřivnici, Adamově či Mladé Boleslavi.

I díky nim Česká republika loni vstoupila mezi milionářskou elitu: za rok se tu vyrobilo přesně 1 072 263 aut.

Éra automobilismu

Čtěte také: V Česku se loni vyrobilo více než milion osobních vozů

Autor: Jan Klička

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Citroën C3
Ford C-Max
Seat Ibiza

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.
1 17

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Hlavní nádraží. Ilustrační foto.
6

Správce kamer na „hlaváku“ se mýlí, udeřil radní na SŽDC

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Palestinský ozbrojenec zabil tři Izraelce. Následně byl zastřelen

Ozbrojenec přijel k zadní části vstupu do židovské osady Har Adar na Západním břehu Jordánu spolu s dalšími dělníky z Palestiny, kde poté začal střílet na izraelské policisty. I útočník byl následně zasažen a později zemřel. Podle izraelské policie zatím ale nebyl identifikován. 

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Spojené státy odmítly prohlášení KLDR, že severokorejské zemi vyhlásily válku. KLDR v této souvislosti také uvedla, že má nyní možnost sestřelit americké bombardéry i mimo severokorejský vzdušný prostor.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení