VYBERTE SI REGION

Auta v roce 2012: úspornější a komfortnější

ČR - Firmy se musejí snažit. Zákazníky lákají cenovou dostupností i mimořádně širokou nabídkou vozů nové generace.

23.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

V roce 2012 se motoristé musí smířit s výrazně stoupajícími cenami pohonných hmot. Tuto trpkou pilulku se jim však automobilové firmy budou snažit vynahradit tím, že klientům nabídnou velké množství jiných lákadel.

Zdá se tedy, že pokud jde o tak často vzpomínanou krizi, toto odvětví má našlápnuto na další úspěchy.

Opět plno novinek

Především pro zákazníky je dobrou zprávou, že nabídka i letos výrazně převýší poptávku. Je proto téměř jisté, že automobilky se budou velmi snažit, aby motoristé byli maximálně spokojeni.

Prakticky každý výrobce se chystá přijít s nějakým lákadlem a není týdne, kdy by se neobjevil nějaký zajímavý model. Na jaro je připraveno několik nových generací již známých značek. Nebudou chybět ani vylepšené vozy Škoda, jejichž vlastnosti ovšem Mladoboleslavští zatím pečlivě tají.

Přes všechnu snahu to však letos nebudou mít zdejší automobilky snadné tuzemský trh automobilů je totiž nasycen. Jedno osobní auto připadá na 2,3 obyvatele. Téměř každý už plechového miláčka na čtyřech kolech má a k nákupu dalšího nebo novějšího se tak bude odhodlávat jen stěží. Je zde však jeden zásadní fakt, který by poptávce mohl pomoci.

Co s vraky

V Česku existuje obrovský potenciál v množství přestárlých, provozu nebezpečných a životnímu prostředí škodlivých pojízdných vraků. Ať se jejich majitelé nezlobí, ale ty už dávno neměly projít technickou prohlídkou, ale skončit na vrakovišti. Tím nemyslím dobře udržované „veterány“, na které je radost pohledět, ale zrezivělé, nebrzdící a v provozu páchnoucí vysloužilce.

Tento problém řeší v mnoha zemích nejrůznějšími formami legislativně stát, ale Česká republika si stále v tomto ohledu hraje na mrtvého brouka. Uvidíme tedy, zda se v budoucnu tuto situace podaří v Česku vyřešit.

V každém případě, zájemci o koupi nového vozu mají z čeho vybírat. V současné době se v České republice prodávají osobní automobily neuvěřitelných 93 značek ve víc než tisícovce typů. O velké nabídce ve třech nejlevnějších cenových kategoriích vypovídají přiložené tabulky modelů v cenách do 200, do 250 a do 300 tisíc korun (najdete je na druhé straně té- to přílohy).

A v cenové hladině nad 300 000 korun je nabídka ještě bohatší. Ceny nových osobních vozů jsou nyní mimořádně lákavé a pro mnoho lidí by se mohly stát impulsem ke koupi.

Vyvíjí se také zájem kupujících o jednotlivé kategorie aut. Pro někoho možná překvapivě loni výrazně klesla poptávka po takzvaných malých automobilech, kterým nyní patří pouze čtvrtina trhu. Téměř pětinový podíl připadá v současnosti na nižší střední a střední třídu.

O co je zájem

I přes obavy z další krize a budoucího ekonomického vývoje nejvíce vzrostl zájem o velkoprostorové automobily (MPV) a terénní (SUV). Prakticky každý osmý nově registrovaný osobní vůz je z této kategorie.

V tomto roce se můžeme těšit na desítky nových a zajímavých modelů, které budou opět úspornější, bezpečnější a komfortnější. Právě ty jsou kořením automobilového trhu. Kromě toho se dá předpokládat, že trh bude citlivě reagovat na vývoj hospodářské situace a neunikneme pravděpodobně vyšším nákladům spojeným s provozem automobilů.

Jsme velmoc

Přes nejrůznější negativní vlivy si Česká republika v uplynulém roce upevnila postavení mezi patnáctkou světových automobilových velmocí, tedy zemí, které produkují více než jeden milion osobních vozů ročně.

Výrobní závody značek Škoda, Toyota, Peugeot, Citroën a Hyundai loni opustilo 1,18 milionu nových vozů. Automobilový průmysl byl jednoznačně jedním z hlavních pilířů tuzemského hospodářství a lze předpokládat, že tomu tak zůstane i letos.

Z hlediska prodeje byl minulý rok u nás dokonce historicky třetí nejlepší (větší poptávka byla pouze v letech 2007 a 2008) .

Meziroční zlepšení u osobních vozů činilo 2,4 procenta a v registracích přibylo celých 173 282 osobních a 13 269 lehkých užitkových automobilů.

Kromě toho vzrostl i počet dovezených starších osobních aut. Celkem jich bylo 131 707 kusů a přírůstek dosáhl 3,7 procent.

brzy se objeví:

- Do prodeje nyní přijde nová generace aut z tuzemské produkce: Hyundai i30, Toyota Aigo, Peugeot 107 a Citroën C1.

- Velkými novinkami jara budou také Kia cee´d, Peugeot 208, Opel Zafira Tourer, Kia Optima, Audi A1 Sportback, Dacia Lodgy, BMW 6GC, Renault Mégane, Volkswagen CC, Peugeot 4008, Audi A6 Allroad, Citroen DS5, Subaru VX, Porsche 911 Cabrio, Mercedes Benz SL, Jaguar XF Break.

- Později se dá očekávat řada jiných, jako například Opel Mokka, další generace populárního VW Golf, Porsche Boxter, Ford Mondeo a VW Passat Alltrack.

KAREL BERÁNEK

23.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies