VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v roce 2012: úspornější a komfortnější

ČR - Firmy se musejí snažit. Zákazníky lákají cenovou dostupností i mimořádně širokou nabídkou vozů nové generace.

23.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

V roce 2012 se motoristé musí smířit s výrazně stoupajícími cenami pohonných hmot. Tuto trpkou pilulku se jim však automobilové firmy budou snažit vynahradit tím, že klientům nabídnou velké množství jiných lákadel.

Zdá se tedy, že pokud jde o tak často vzpomínanou krizi, toto odvětví má našlápnuto na další úspěchy.

Opět plno novinek

Především pro zákazníky je dobrou zprávou, že nabídka i letos výrazně převýší poptávku. Je proto téměř jisté, že automobilky se budou velmi snažit, aby motoristé byli maximálně spokojeni.

Prakticky každý výrobce se chystá přijít s nějakým lákadlem a není týdne, kdy by se neobjevil nějaký zajímavý model. Na jaro je připraveno několik nových generací již známých značek. Nebudou chybět ani vylepšené vozy Škoda, jejichž vlastnosti ovšem Mladoboleslavští zatím pečlivě tají.

Přes všechnu snahu to však letos nebudou mít zdejší automobilky snadné tuzemský trh automobilů je totiž nasycen. Jedno osobní auto připadá na 2,3 obyvatele. Téměř každý už plechového miláčka na čtyřech kolech má a k nákupu dalšího nebo novějšího se tak bude odhodlávat jen stěží. Je zde však jeden zásadní fakt, který by poptávce mohl pomoci.

Co s vraky

V Česku existuje obrovský potenciál v množství přestárlých, provozu nebezpečných a životnímu prostředí škodlivých pojízdných vraků. Ať se jejich majitelé nezlobí, ale ty už dávno neměly projít technickou prohlídkou, ale skončit na vrakovišti. Tím nemyslím dobře udržované „veterány“, na které je radost pohledět, ale zrezivělé, nebrzdící a v provozu páchnoucí vysloužilce.

Tento problém řeší v mnoha zemích nejrůznějšími formami legislativně stát, ale Česká republika si stále v tomto ohledu hraje na mrtvého brouka. Uvidíme tedy, zda se v budoucnu tuto situace podaří v Česku vyřešit.

V každém případě, zájemci o koupi nového vozu mají z čeho vybírat. V současné době se v České republice prodávají osobní automobily neuvěřitelných 93 značek ve víc než tisícovce typů. O velké nabídce ve třech nejlevnějších cenových kategoriích vypovídají přiložené tabulky modelů v cenách do 200, do 250 a do 300 tisíc korun (najdete je na druhé straně té- to přílohy).

A v cenové hladině nad 300 000 korun je nabídka ještě bohatší. Ceny nových osobních vozů jsou nyní mimořádně lákavé a pro mnoho lidí by se mohly stát impulsem ke koupi.

Vyvíjí se také zájem kupujících o jednotlivé kategorie aut. Pro někoho možná překvapivě loni výrazně klesla poptávka po takzvaných malých automobilech, kterým nyní patří pouze čtvrtina trhu. Téměř pětinový podíl připadá v současnosti na nižší střední a střední třídu.

O co je zájem

I přes obavy z další krize a budoucího ekonomického vývoje nejvíce vzrostl zájem o velkoprostorové automobily (MPV) a terénní (SUV). Prakticky každý osmý nově registrovaný osobní vůz je z této kategorie.

V tomto roce se můžeme těšit na desítky nových a zajímavých modelů, které budou opět úspornější, bezpečnější a komfortnější. Právě ty jsou kořením automobilového trhu. Kromě toho se dá předpokládat, že trh bude citlivě reagovat na vývoj hospodářské situace a neunikneme pravděpodobně vyšším nákladům spojeným s provozem automobilů.

Jsme velmoc

Přes nejrůznější negativní vlivy si Česká republika v uplynulém roce upevnila postavení mezi patnáctkou světových automobilových velmocí, tedy zemí, které produkují více než jeden milion osobních vozů ročně.

Výrobní závody značek Škoda, Toyota, Peugeot, Citroën a Hyundai loni opustilo 1,18 milionu nových vozů. Automobilový průmysl byl jednoznačně jedním z hlavních pilířů tuzemského hospodářství a lze předpokládat, že tomu tak zůstane i letos.

Z hlediska prodeje byl minulý rok u nás dokonce historicky třetí nejlepší (větší poptávka byla pouze v letech 2007 a 2008) .

Meziroční zlepšení u osobních vozů činilo 2,4 procenta a v registracích přibylo celých 173 282 osobních a 13 269 lehkých užitkových automobilů.

Kromě toho vzrostl i počet dovezených starších osobních aut. Celkem jich bylo 131 707 kusů a přírůstek dosáhl 3,7 procent.

brzy se objeví:

- Do prodeje nyní přijde nová generace aut z tuzemské produkce: Hyundai i30, Toyota Aigo, Peugeot 107 a Citroën C1.

- Velkými novinkami jara budou také Kia cee´d, Peugeot 208, Opel Zafira Tourer, Kia Optima, Audi A1 Sportback, Dacia Lodgy, BMW 6GC, Renault Mégane, Volkswagen CC, Peugeot 4008, Audi A6 Allroad, Citroen DS5, Subaru VX, Porsche 911 Cabrio, Mercedes Benz SL, Jaguar XF Break.

- Později se dá očekávat řada jiných, jako například Opel Mokka, další generace populárního VW Golf, Porsche Boxter, Ford Mondeo a VW Passat Alltrack.

KAREL BERÁNEK

23.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Petr Jelínek z Jihlavy s přezdívkou Pstruh103 je na Vysočině vůbec prvním tvůrcem videí na internetu, takzvaným youtuberem, který skončil před soudem.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies