VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autem do světa. Jiný kraj, jiný mrav

Praha - Neštěstí doopravdy nechodí po horách, zato na silnicích si ho motoristé užijí ažaž. Ti by před cestou na zahraniční dovolenou neměli podceňovat nic, co může zvýšit jejich bezpečnost. Kromě kontroly technického stavu vozu lze doporučit doplnění povinné výbavy o několik nezbytností, které řidiči ocení v kritických situacích. Pomoci může také alespoň letmé seznámení s dopravními předpisy jiných zemí. A v neznámém prostředí s jazykovou bariérou se vyplatí mít povinné ručení s dobrou asistenční službou.

16.7.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Klasická povinná výbava, tedy reflexní vesta, lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní pojistky a žárovky, hever, klíč a rezervní kolo, je v podstatě všude stejná a liší se jen v detailech.

„Například v Německu nevyžadují reflexní vestu, zato trojúhelník se tam dává na silnici první až třetí třídy sto metrů před auto a na dálnici až dvě stě metrů. Povinnost mít výstražné vesty pro celé osazenstvo auta zavedli například i v Chorvatsku," uvádí Marek Heyda, který v pojišťovně Generali řídí oddělení likvidace škod na motorových vozidlech.

Naopak v Maďarsku musí nosit reflexní vestu všichni chodci, kteří se za špatné viditelnosti pohybují po vozovce mimo obec, což platí vlastně pro každou osobu, která vystoupí z vozidla. V Rakousku je zase nutné vozit v dosahu, tedy ne v kufru, kromě vesty také lékárničku a trojúhelník. A u našich severních sousedů je hasicí přístroj povinný u všech aut s polskou státní značkou.

Marek Heyda však stejně doporučuje doplnit povinnou výbavu o několik nezbytností uvedených v našem rámečku, které motoristy jistě nezruinují, zato v kritické situaci mohou pomoci.

Hodit se podle něj může i teplá deka, hadr nebo kanystr s palivem. Poslední položku však raději vynechte při cestě do Itálie. Tam jsou kanystry zakázané.

Na rozdíl od povinné výbavy jsou pravidla upravující svícení skoro v každé zemi jiná. „Rozhodně nic nezkazíte, když i po překročení našich hranic budete dál svítit. Je to rozhodně lepší než si pamatovat dopravní předpisy různých států," míní Marek Heyda. Celoroční svícení je povinné na Slovensku a ve Slovinsku. Naopak v Rakousku a Německu musí šoféři během dne svítit jen při špatné viditelnosti a v Chorvatsku pouze v období zimního času. Ještě jinak je to v Maďarsku a Itálii, tam se svítí po celý rok, ale jen mimo obec a na dálnicích.

Alkohol raději ne

Ani ohledně alkoholu jednotná evropská směrnice ne- existuje, v mnoha státech je konzumace piva či vína v jisté míře povolena. Radek Bureš z pojišťovny Generali nicméně zdůrazňuje, že po požití alkoholu, byť je v dané zemi povoleno, by řidiči raději za volant neměli usedat. Tresty jen za mírné překročení povoleného limitu jsou totiž citelné. „V Německu při 0,5 až 1,1 promile dostanete pokutu 500 eur a čtyři trestné body, a ještě přijdete na měsíc o řidičský průkaz," říká.

V Itálii se pokuty pohybují od 328 do 1312 eur. Kromě toho hrozí odebrání průkazu a také vězení. V Rakousku pokuta snadno překročí i tři tisíce eur.

Rychlostní limity jsou v zahraničí podobně jako v Česku. Mimo obec platí obvykle devadesátka a na dálnicích je možné jet rychlostí 130 kilometrů v hodině.

Stejně jako u alkoholu, překročení maximální povolené rychlosti je hodně přísné. Jako příklad uveďme, že v Chorvatsku řidič zaplatí až 50 tisíc korun, pokud jede v obci o 50 kilometrů v hodině rychleji. Německá policie trestá překročení rychlosti ve městě o 21 až 25 kilometrů v hodině pokutou 80 eur, mimo obec 70 eur.

Společně s vyšší mírou bezpečí jsou to jistě dostatečné důvody na disciplinovanou jízdu, při níž každý motorista dorazí tam, kam doopravdy mířil.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

16.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies