VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Antiradar může přispět k zodpovědnější jízdě

Legislativní diskuse, která se rozpoutala kolem pravomocí obecních policií k měření rychlosti, úspěšně odvedla pozornost od využívání antiradarů a jejich legálnosti.

23.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

Na českých silnicích už jezdí – soudě podle počtu v Česku prodaných přístrojů – tisíce vozů vybavených zařízením pro detekci radarových měřičů rychlosti. K používání antiradarů se přitom česká policie staví podobně jako například k telefonování za volantem. Je tedy antiradar nástroj poskytující univerzální amnestii pro silniční piráty, nebo jen pomáhá chránit lidi před pokutami udělovanými tam, kde mnohdy nemají opodstatnění?

Co přesně zákon zakazuje?

„Antiradar jsem si pořídil před třemi lety. Ale nemohu říct, že bych s ním jezdil nějak rychleji,“ říká šestatřicetiletý podnikatel Filip Kareš, který ročně najede kolem čtyřiceti tisíc kilometrů.

Když vyráží na dlouhou služební cestu, sahá po malé krabičce přichycené na palubní desce a displej antiradaru ožije. Na dálnici Filip Kareš ustaluje ručičku tachometru mezi 150 a 160 kilometry. I tak ho občas předjede o dost rychlejší auto. Nepředjíždí zprava, dodržuje vzdálenost, netroubí, nekličkuje. Jede jako slušný klidný řidič. Jen o něco rychleji.

Když se v části dálnice, kde je snížena rychlost kvůli práci na silnici (přitom nikde není vidět jediný dělník ani nějaký stroj a vozovka je dokonale rovná), objeví v dálce osobní auto na krajnici, sundává Filip nohu z plynu. Antiradar přitom ani nepípl.

„To jsou ty případy, proč jsem si detektor pořizoval – nenechat se nachytat na místech, která nejsou nebezpečná a kde je měření rychlosti od policie normální podlost,“ říká podnikatel, který si nemůže dovolit přijít o řidičský průkaz.

Názor, že používání antiradarů je nelegální, je mezi českou motoristickou veřejností velmi rozšířený.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká: „Účastník provozu nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných Policií ČR nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Tím ovšem zákon nezakazuje detektor, ale pouze aktivní rušičku.

Pasivní detektory jsou navíc účinné pouze proti klasickému mikrovlnnému radaru. Laserové ruční měřiče neodhalí. Proti těm je ale na trhu k dispozici sada pro rušení.

Jenže zatímco v případě pasivního mikrovlnného antiradaru jde o drobnou krabičku s napájením ze zapalovače, antilaser je souprava určená k zabudování do masky vozu. Pro běžnou silniční hlídku je tak prakticky nezjistitelná.

Je na antiradary spolehnutí?

Na podzim jsme vyzkoušeli jeden z nejžádanějších modelů antiradaru – BELTRONICS 975 R/VECTOR LR ve verzi pro Evropskou unii. Najezdili jsme 3500 kilometrů, během nichž jedenáctkrát vyhlásil poplach zdánlivě planě a čtyřikrát odhalil policejní radar s dostatečným předstihem na nečekaném místě a patnáctkrát spolehlivě na tradičních úsecích. Zcela nelogicky však přístroj hlásil přítomnost radaru pravidelně v podzemní garáži, kde se ale obvykle rychlost neměří.

Ve městě se antiradar choval spolehlivě: podezření na radar hlásil ve vzdálenosti 150 metrů, 80 metrů před měřicím stanovištěm měl jistotu. Také akustický signál byl dostatečný na poklidnou úpravu rychlosti jízdy. Antiradar dokázal zaregistrovat i měření v opačném směru jízdy. Testovaná verze zařízení dokáže navíc spolehlivě detekovat (ne však rušit) laserové přístroje. Dvojité laserové čidlo umožňuje detekci laserových měřičů rychlosti z předního i zadního směru. Protože je radarová anténa umístěna ve větší vzdálenosti od antény mobilního telefonu GSM, jsou falešné poplachy způsobené telefonem prakticky nulové. Řídicí a indikační jednotka se umisťuje do kabiny řidiče, anténa do nárazníku nebo čelní masky vozidla a laserové čidlo za vnitřní zpětné zrcátko.

Součástí prodávaného balení jsou všechny komponenty potřebné k montáži – šrouby, kabeláž, speciální úchyty a podrobný návod v češtině.

Řídicí centrálu lze díky velmi malým rozměrům namontovat kamkoli do vozidla, například pod palubní desku nebo místo popelníku. Instalovaná pevná sada není v automobilu prakticky zjistitelná, což může být velkou výhodou v zahraničí.

Detektory montované natrvalo jsou vhodné i pro automobily s pokoveným nebo vyhřívaným předním sklem.

„O tento přístroj je mimořádný zájem především pro jeho spolehlivost a bezkonfliktnost s policií – není v autě vidět. Bez daně je k dispozici zhruba za 12 tisíc korun. Lidé si spočítají, že se jim jako investice do jistoty bohatě vyplatí,“ vysvětluje Petr Hudec z prodejního portálu www.huramobil.cz, který se zaměřuje mimo jiné právě na antiradary.

Koupit zde můžete i aktivní rušičku laserových měřičů, cena je prakticky stejná. Ovšem její použití už je v rozporu se zákonem.

Jak používat antiradar

- Nespoléhat na antiradar absolutně.

- Nesledovat neustále displej antiradaru, řidiče včas varuje zvukový signál.

- Při alarmu nejprve prohlédnout okolí a odhadnout pozici radaru.

- Před brzděním nejprve zkontrolovat odstup mezi auty.

Antiradary ve světě

Evropské státy, které antiradary výslovně zakazují:

- Rakousko, Švýcarsko, Polsko, Belgie, Španělsko, Francie, Velká Británie, Lucembursko, Portugalsko

Státy, které používání antiradarů tolerují:

- Německo, Dánsko, Finsko, Itálie, Irsko, Norsko, Nizozemsko (pozor, policie používá i „nezjistitelné“ radary), Rusko (i státy bývalého SSSR), Švédsko, Slovensko, Slovinsko, Turecko, Jugoslávie

23.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
14 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies