VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bezpečnost aut se hodnotí podle nových pravidel

Místo tří vysvědčení jedno. Tak vypadá nový systém hodnocení bezpečnosti vozidel, který představila evropská organizace Euro NCAP zabývající se jejich testováním. Spolu s uvedením nového systému zveřejnila také výsledky testů prvních šesti vozidel hodnocených podle nových pravidel.

27.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Dosud měl každý výstup z bezpečnostních testů (crashtestů) tři části. Zvlášť se hodnotila bezpečnost pasažérů, ochrana dětí v autosedačce a bezpečnost chodců. V každé kategorii mohl automobil získat až pět hvězdiček, přičemž vyšší počet znamenal lepší výsledek v dané oblasti.

Podle nového systému dostane každé vozidlo jen jedno vysvědčení, které bude zahrnovat všechny zmíněné kategorie. Nové hodnocení klade například větší důraz na více kritických míst, než je jen hlava cestujících.

Nově se také do hodnocení bude započítávat přítomnost prvků aktivní bezpečnosti (ESC – stabilizační systém nebo omezovače rychlosti) a výsledky testů při nárazu zezadu.

Aktivní bezpečnost

Lepší bezpečnost automobilů vybavených systémem ESC prokazují výzkumy prováděné ve Švédsku, Německu a Francii. Podle údajů z roku 2006 takových vozů jezdí po Evropě 47 procent. Kdyby jimi bylo vybavené každé auto, snížil by se počet veškerých nehod o 30 až 50 procent. „Jen v roce 2007 dosáhla výše škod způsobených dopravními nehodami 200 miliard eur, tedy dvou procent HDP celé EU,“ říká Václav Beneš z časopisu Test. Tato částka by se znatelně snížila, nemluvě o menším počtu usmrcených.

Hvězdičky za ESC

Z první šestice vozů hodnocených podle nového systému se mezi pětihvězdičkové dostaly Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis a Toyota iQ. O hvězdičku méně mají Citroën C3 Picasso a Subaru Impreza, protože jejich výrobce v některých zemích nenabízel možnost vybavení vozidla systémem ESC. Podle nových požadavků Euro NCAP musí být ESC standardní výbavou alespoň u 85 procent prodaných vozidel a musí být alespoň volitelnou výbavou ve všech zemích, kde se vůz prodává.

Většina testovaných vozů vykazovala horší výsledky při nárazu do sloupu. Dobrého hodnocení při nárazu zezadu (takzvaný efekt biče) dosáhla pouze Toyota Avensis. Všechny automobily, až na Subaru Impreza, propadly v hodnocení bezpečnosti chodců.

Co je ESC

Electronic Stability Control – nový název zavedený Evropskou komisí pro soubor prvků, které se starají o stabilitu vozu. Měl by nahradit současná označení systémů s podobnou funkcí – ESP, DSC, VDC, DSTC, VDA.

Nejčastějšími prvky těchto systémů jsou ABS, protiprokluzová opatření, protismykový stabilizátor, brzdový asistent, sušení brzd nebo takzvaný Hill holder, který zabrání couvnutí auta při rozjezdu do kopce.

Autor: Petr Mácha

27.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies