VYBERTE SI REGION

Bezpečnost aut se hodnotí podle nových pravidel

Místo tří vysvědčení jedno. Tak vypadá nový systém hodnocení bezpečnosti vozidel, který představila evropská organizace Euro NCAP zabývající se jejich testováním. Spolu s uvedením nového systému zveřejnila také výsledky testů prvních šesti vozidel hodnocených podle nových pravidel.

27.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Dosud měl každý výstup z bezpečnostních testů (crashtestů) tři části. Zvlášť se hodnotila bezpečnost pasažérů, ochrana dětí v autosedačce a bezpečnost chodců. V každé kategorii mohl automobil získat až pět hvězdiček, přičemž vyšší počet znamenal lepší výsledek v dané oblasti.

Podle nového systému dostane každé vozidlo jen jedno vysvědčení, které bude zahrnovat všechny zmíněné kategorie. Nové hodnocení klade například větší důraz na více kritických míst, než je jen hlava cestujících.

Nově se také do hodnocení bude započítávat přítomnost prvků aktivní bezpečnosti (ESC – stabilizační systém nebo omezovače rychlosti) a výsledky testů při nárazu zezadu.

Aktivní bezpečnost

Lepší bezpečnost automobilů vybavených systémem ESC prokazují výzkumy prováděné ve Švédsku, Německu a Francii. Podle údajů z roku 2006 takových vozů jezdí po Evropě 47 procent. Kdyby jimi bylo vybavené každé auto, snížil by se počet veškerých nehod o 30 až 50 procent. „Jen v roce 2007 dosáhla výše škod způsobených dopravními nehodami 200 miliard eur, tedy dvou procent HDP celé EU,“ říká Václav Beneš z časopisu Test. Tato částka by se znatelně snížila, nemluvě o menším počtu usmrcených.

Hvězdičky za ESC

Z první šestice vozů hodnocených podle nového systému se mezi pětihvězdičkové dostaly Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis a Toyota iQ. O hvězdičku méně mají Citroën C3 Picasso a Subaru Impreza, protože jejich výrobce v některých zemích nenabízel možnost vybavení vozidla systémem ESC. Podle nových požadavků Euro NCAP musí být ESC standardní výbavou alespoň u 85 procent prodaných vozidel a musí být alespoň volitelnou výbavou ve všech zemích, kde se vůz prodává.

Většina testovaných vozů vykazovala horší výsledky při nárazu do sloupu. Dobrého hodnocení při nárazu zezadu (takzvaný efekt biče) dosáhla pouze Toyota Avensis. Všechny automobily, až na Subaru Impreza, propadly v hodnocení bezpečnosti chodců.

Co je ESC

Electronic Stability Control – nový název zavedený Evropskou komisí pro soubor prvků, které se starají o stabilitu vozu. Měl by nahradit současná označení systémů s podobnou funkcí – ESP, DSC, VDC, DSTC, VDA.

Nejčastějšími prvky těchto systémů jsou ABS, protiprokluzová opatření, protismykový stabilizátor, brzdový asistent, sušení brzd nebo takzvaný Hill holder, který zabrání couvnutí auta při rozjezdu do kopce.

Autor: Petr Mácha

27.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies