VYBERTE SI REGION

Ctitele zákona vytlačují blázni za volantem

Nejnovější průzkumy ukazují, že řidičů, kteří jezdí vysloveně nebezpečně, neustále přibývá. Zodpovědných motoristů respektujících předpisy naopak během dvou let ubylo o dvanáct procent.

17.12.2008 1
SDÍLEJ:

Policisté chytili dalšího neřidiče za volantem.Foto: Ilustrační foto/ Deník

Francouzská asociace AXA Prévention provedla v říjnu již počtvrté rozsáhlou studii na téma respektování předpisů na silnicích. Už při prvním výzkumu v roce 2004 stanovila typy řidičů, jaké můžete na silnicích potkat – od těch, kteří ctí zákony a předpisy, až po vysloveně bezohledné a okolí nebezpečné hazardéry.

Řidiči se podle AXA dělí do pěti kategorií: Ctitelé zákona, Uvědomělí, Svobodní, Nevědomí a Blázni za volantem.

Zatímco řidiči z prvních dvou skupin jezdí zodpovědně a páchají minimum přestupků, zástupci ostatních tří jsou ostatním i sami sobě opravdu nebezpeční. Asociace motoristy zařazuje do kategorií podle množství a závažnosti přestupků.

Starší řidiči riskují méně

Ctitelé zákona jsou si vědomi nebezpečí i postihů, které mohou různé přestupky vyvolat, a důsledně dodržují pravidla silničního provozu. Typickým příkladem jsou dlouholetí zkušení řidiči ve věku nad 55 let.

Uvědomělí jezdí obezřetně a dodržují většinu pravidel. Přizpůsobují jízdu míře nebezpečí a jsou také objektivní při posuzování vlastních přestupků. Občas přejedou křižovatku na oranžovou nebo nepoužijí směrovku. Jsou to většinou motoristé ve věku 30 až 54 let, kteří denně používají automobil a jsou často členy početné domácnosti.

Pro kategorii Nevědomých je příznačné relativizování závažnosti všech přestupků a slabé povědomí o nebezpečí porušování pravidel silničního provozu.

Svobodní páchají mnoho přestupků a mají tendenci se za volantem rozčilovat. Jsou sebejistí a mají rádi rychlou a sportovní jízdu. Nejčastěji se jedná o muže ve věku 18–39 let, kteří často zároveň pracují na vyšších profesních pozicích.

Řidiči nazvaní Blázni za volantem ignorují základní pravidla silničního provozu a často páchají vážné dopravní přestupky. Představují skutečné nebezpečí, protože například řídí po požití alkoholu, při předjíždění nehledí na plnou čáru, překračují povolené rychlosti. Do této kategorie patří zejména majitelé více vozů z příměstských oblastí.

Letošní průzkum ukázal, že nebezpečných řidičů stále přibývá na úkor těch zodpovědných. V porovnání s rokem 2006 pokleslo zastoupení dobrých řidičů v kategoriích Ctitelé zákona a Uvědomělí z 69 na 57 procent. Naopak do kategorií Nevědomí, Svobodní a Blázni za volantem, v nichž se to porušováním předpisů a přestupky jen hemží, spadá místo předloňských jednatřiceti nyní už čtyřicet dva procent řidičů.

Ženy se přibližují mužům

Čeští řidiči se od francouzských v ničem neliší, dopravní policie tu řeší stejné prohřešky. I proto letos ministerstvo dopravy spustilo emotivní mediální kampaň Nemyslíš – zaplatíš! inspirovanou spoty z anglosaských ze­mí.

V televizi se pravidelně objevují krátké filmy zobrazující realisticky tragické nehody, které se skutečně odehrály.

Zhruba polovina motoristů na českých silnicích spadá mezi Uvědomělé a Nevědomé s přesahy do sousedních kategorií.

Jsou to ti řidiči, kteří občas neukáží směrovkou, že odbočují, jindy jedou rychleji, než je v daném úseku povoleno. Zároveň se ale v silničním provozu chovají slušně a například v městských kolonách bez problémů pustí před sebe auto z jiného pruhu.

V posledních letech už není tak jistý ani fakt, že ženy jezdí bezpečněji než muži. Zatímco dříve patřily mezi spolehlivé řidiče dvě třetiny žen, v posledních letech jejich počet klesl k šedesáti procentům.

Zbývajících čtyřicet procent se naopak začíná přibližovat problémovým řidičům. Statistiky sice stále ukazují, že muži způsobí více nehod, ale neexistuje údaj, který by jejich počet dal do poměru k počtu najetých kilometrů. Ženy totiž jezdí nejčastěji po městě na kratší vzdálenosti.

Jedním z nejčastějších prohřešků českých řidičů je telefonování za jízdy, přitom právě k němu bývá policie nejvíce benevolentní. Proč? Je to přinejmenším stejně rizikové jako například kouření, jídlo, upravování oděvu, ladění rádia či péče o děti nebo zvířata na zadních sedadlech. Žádnou z těchto věcí ale zákon výslovně nezakazuje.

„Telefonování je zakázáno v zákoně výslovně všem. Oproti tomu kouření mají stejným předpisem zakázáno už jenom řidiči autobusů a ostatních motoristů jako by se to netýkalo. Přitom ve chvíli, kdy si řidič zapaluje cigaretu, několik vteřin naprosto ignoruje své okolí,“ vyjadřuje nespokojenost se současným stavem expert na bezpečnost a dopravu Stanislav Huml.

Pro všechny řidiče platí zákonná povinnost „věnovat se dostatečně řízení vozidla“. Ale protože je formulace v zákoně nejasná a bez výkladu, nemá žádný praktický účinek.

Myslete i za ostatní

Podle řidiče z povolání Miroslava Šmída pokulhává zákon za skutečnou realitou na silnicích: „Zkušený šofér může za jízdy jíst, pít, kouřit nebo i telefonovat, ale při tom si uchová dostatečnou pozornost na sledování dopravy kolem. Naopak hlupák si bude před kousnutím dlouze prohlížet hamburger, pátrat v paměti mobilu nebo za jízdy balit cigaretu na koleni. Tady je to nebezpečí.“

Své tvrzení doplňuje tím, že již několikrát potkal na dálnicích řidiče, kteří měli na volantu položenou knížku.

Podle odborníků je možnost, jak bezpečně a bez nehody urazit každou cestu autem, jediná: nevěnovat pozornost jenom momentální situaci na silnici, ale sledovat také, co ostatní řidiči kolem dělají, kam se dívají, odhadovat, jaký manévr a kdy zahájí, jak silný mají vůz a podobně. Prostě myslet za ostatní.

Dnes už totiž není bezpečný ten, kdo bezpečně řídí, ale ten, kdo sám jede dobře a ještě k tomu sleduje a vyhodnocuje potenciální rizika v okolí.

Kategorie řidičů

Ctitelé zákona – 24 procent řidičů, nejčastěji nad 55 let

Uvědomělí – 31 procent řidičů, nejčastěji 30–54 let

Nevědomí – 5 procent řidičů, bez vymezení věku

Svobodní – 31 procent řidičů, nejčastěji 18–39 let

Blázni za volantem – 9 procent řidičů, nejčastěji lidé z předměstí

Určité procento řidičů spadá do více kategorií zároveň

Zdroj: AXA Prévention

Co řidiče rozptyluje

* kouření
* telefonování / SMS
* jídlo, pití
* ladění rádia
* péče o děti na zadních sedadlech
* péče o přepravovaná zvířata
* úprava oděvu
* péče o vzhled, holení

JAN RÝDL

17.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies