VYBERTE SI REGION

Jezdit můžete už na dva druhy plynu

Zmizí benzin v propadlišti automobilových dějin? Zatím jistě ne, ale malá technická revoluce v podobě pohonu na stlačený zemní plyn k tomu možná přispěje.

5.6.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

V rámci protikrizových opatření schválil parlament dvojnásobně vyšší „šrotovné“ na vozy s alternativním pohonem, tedy 60 tisíc korun. Limit ceny kupovaného vozu přitom stanovil na 700 tisíc Kč.

Jejich provoz je kromě ekologických hledisek i ekonomičtější Lze tedy předpokládat, že řada lidí začne uvažovat právě o pořízení vozu na plynový pohon.

Jízda na LPG

Propan-butan je už v Česku zavedená alternativa vyhledávaná těmi, kdo chtějí jezdit s nízkými náklady. Jde o osvědčené a relativně levné řešení, ale má svá omezení.

Vyžaduje hlavně prvotní investici do přestavby pohonné jednotky, která se může pohybovat od 10 do 40 tisíc korun, případně více. Záleží na typu vozu.

Orientační ceny a výpočet najdete například na adrese www.autolpg.cz, nebo na http://auto-plyn-lpg.cz.

Ekologie i ekonomie

Pohon na LPG je lacinější než pohon stlačeným zemním plynem CNG o benzínu či naftě ani nemluvě. Cena LPG je už patnáct let poloviční než cena benzinu. Přestavba na pohon s LPG se tak vyplatí hlavně těm, kdo ročně najezdí víc než 15 000 kilometrů.

Na úsporách za pohonné hmoty se jim zaplatí počáteční investice. Podstatné je i to, že za vozidla na LPG, CNG a také auta s hybridním pohonem se neplatí silniční daň.

Rovněž plnicí stanice na LPG jsou v ČR již poměrně rozšířené. Tento pohon lze navíc kombinovat s klasickým, stačí jen jednoduše přepnout volbu paliva. To výrazně rozšiřuje možnosti tankování i dojezd, vůz má vlastně jednu nádrž navíc. Ta ovšem zvyšuje hmotnost vozidla.

Jednoznačné plusy má LPG i po technické stránce – je šetrnější k motoru, který má kromě nižšího opotřebení i tišší chod, nevytváří karbonové usazeniny, čímž se prodlužují i intervaly výměny oleje. Stejně tak má nižší obsah škodlivých emisí. Nicméně varianta LPG má také určitá omezení.

Vzhledem k vlastnostem propan-butanu (vytváří výbušnou směs) nesmí vozy s tímto pohonem parkovat v neodvětrávaných podzemních garážích. Protože jde o plynové zařízení, musí také absolvovat jednou ročně revizi.

Jízda na CNG

Tankovat doma, navíc zhruba za polovinu ceny obvyklé u čerpacích stanic? Kdy by nechtěl. Je to možné v případě, že si pořídíte automobil na pohon stlačeným zemním plynem (Compressed Natural Gas – CNG).

Kromě přestavby, která vychází podle typu na zhruba 35 až 50 tisíc korun, lze v tuzemsku koupit sériově vyráběné vozy s tímto pohonem. Na trhu jich je nyní více než 22 typů. V nabídce je má například Opel (Bombo, Zafira, Astra), Fiat (Multipla, Panda), Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford, Volvo, Mercedes-Benz a další.

Automobily poháněné zemním plynem jsou sice zhruba o 10 až 15 procent dražší než ta klasická, ale tato investice se vrátí už po ujetí několika desítek tisíc kilometrů.

Pak už nic nebrání tankovat místo benzinu či nafty levnější CNG a šetřit. Síť veřejných plnicích stanic není ovšem ještě taková jako u klasických pump, ale postupně houstne av současnosti je lze nalézt a využívat už ve všech větších městech či jejich blízkém okolí. Naplnění nádrže osobního automobilu trvá dvě až tři minuty.

Do roku 2020 má být v České republice k dispozici 100 veřejných plnicích stanic. Celkově se počítá s výstavbou přibližně 400 stanic. Sériově vyráběné automobily mají navíc kombinované systémy, takže po spotřebování CNG přejde vůz automaticky nebo po přepnutí tlačítka na benzinový pohon.

Domácí tankování

Nabízí se ovšem i další možnost, atraktivní hlavně pro ty, kdo bydlí v rodinných domcích s garáží (do veřejných garáží vás zatím v Česku – nikoli v Evropě – paradoxně s CNG nepustí, ačkoliv je bezpečnější než benzin): domácí plničky.

Domácí plnicí stanici můžete umístit všude tam, kde je možné připojit ji na rozvod plynu podobně jako plynový sporák nebo jiný spotřebič, a tankovat lze potom kdykoliv, když se vůz nepoužívá. Doba plnění je několik hodin.

Využití pro firmy

Domácí plničky jsou ovšem kromě tankování soukromých vozidel vhodné i pro malé firmy s několika auty. Nejmenší plnička zvládne tři, výkonnější typ až šest osobních aut nebo dodávek a kromě domácností ji mohou využít vozidla taxislužby, ale i pošty, rozvážkové služby nebo živnostníci. Těm větším už se vyplatí zřízení firemní plnicí stanice.

Pořizovací cena přes 100 tisíc korun (nejmenší plnička Phil stojí 120 000, výkonnější typ z Motoru Jikov vyjde na 140 tisíc Kč bez DPH) sice není úplně zanedbatelná, ale na úsporách paliva by se měla vrátit. „Při ročně najetých 50–110 tisíc kilometrů je návratnost domácí plničky CNG už do dvou tří let,“ tvrdí Zdeněk Prokopec, ředitel pro strategický obchod výrobce Motor Jikov.

Typy plynů pro auta

LPG (Liquefied Petroleum Gas) neboli zkapalněný ropný plyn je směs uhlovodíkových plynů. Je to modernější označení směsi topného plynu známé jako propan-butan. Používá se jako palivo pro zážehové motory. Protože LPG narušuje přírodní pryž, musí být všechna těsnění vyrobena ze syntetických látek.

LNG (Liquefied Natural Gas) neboli zkapalněný zemní plyn je metan se zbytky ethanu, propanu, vyšších uhlovodíků, dusíku atd., zchlazený na −162 °C při atmosférickém tlaku. Jeho výroba je poměrně energeticky náročná. Ve srovnání se stlačeným zemním plynem (CNG) zaujímá menší objem, ale vyžaduje složitější čerpací zařízení (musí se převážet a uchovávat v kryogenních nádobách) a při delším stání vozidla se odpařuje.

CNG (Compressed Natural Gas), stlačený zemní plyn je jako palivo k pohonu motorových vozidel čistší a levnější alternativou k benzinu a motorové naftě.

Motory na CNG mají delší životnost, ale potřebují rozměrnější nádrž a dojezd vozidel je kratší. Plyn se stlačuje až v plnicí stanici, kam se dopravuje běžným plynovodem.

(Zdroj informací o typech plynů: Wikipedia, RWE, Pražská plynárenská, CNG Realizační.)

LPG – kapalný propan-butan

CNG – stlačený zemní plyn

hybridní – kombinuje klasické pohonné hmoty a elektromotor
Převodní tabulka

1 kg CNG = 1,4 m3 CNG
1 litr benzinu = 1,0 m3 CNG
1 litr nafty = 1,2 m3 CNG
1 litr LPG = 0,8 m3 CNG
Výkon motoru

Mezi motoristy se obecně traduje, že „auta na plyn“ mají nižší výkon – to se ovšem týká jen provozu na LPG, kde je obvyklá ztráta výkonu cca 15 procent. U CNG je tomu však přesně opačně.

Zemní plyn má oktanové číslo 130 a pokud je motor upraven na tento parametr (čehož využívají někteří výrobci), může vykazovat vyšší výkon než motor benzinový. Příkladem výkonného, ale provozně úsporného řešení může být třeba Volkswagen Passat TSI EcoFuel s výkonem 110 kW/150 k, což už je reprezentativní manažerský CNG vůz.
Další informace

Mapa pokrytí ČR plnicími stanicemi je například na adresách:

www.cngrealizacni.cz/…ryti-cng.htm
www.cng-autopujcovna.cz/stanice.php,
www.jezdimnacng.cz/…-na-cng/v-cr
Pro LPG je seznam čerpacích stanic a servisů na: www.lpg.cz
Na internetové adrese www.prestavby-lpg-cng.cz je kromě seznamu servisů provádějících přestavby vozů na alternativní palivo k dispozici i kalkulačka, s kterou zjistíte, jak výhodná je která verze.

JOSEF VALIŠKA
šéfredaktor časopisu Technik

5.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

AKTUALIZOVÁNO

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Okresní soud v Chebu se bude kauzou korupce zabývat znovu.

Do Iráku odletěl polní chirurgický tým, pomáhat bude u Mosulu

Praha - Do Iráku dnes odletěl sedmnáctičlenný český polní chirurgický tým. Podporovat bude koaliční a irácké vojáky na americké základně několik desítek kilometrů od Mosulu. Sdělil to mluvčí generálního štábu Jan Šulc. O vyslání jednotky rozhodla vláda a schválil jej Parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies