VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrudník od volantu dělí 0,044 sekundy

Spoléháte na to, že se při bouračce zapřete o volant? Chyba. Nikdo to nestihne. Posuďte sami, jakou máte šanci reagovat podle údajů získaných při „crash testech“ automobilů. Zkušební automobil s nepřipoutanou atrapou řidiče jel rychlostí 80 kilometrů za hodinu.

2.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Již 0,026 vteřiny po nárazu se začíná deformovat nárazník, na vůz v tu chvíli působí síla odpovídající třicetinásobku jeho váhy. Cestující ve voze se pohybuje rychlostí 80 kilometrů v hodině. Za neuvěřitelných 0,039 vteřiny po nárazu se sedadlo s řidičem posune o 15 centimetrů dopředu. Ke střetu řidičova hrudníku na volant dochází za 0,044 vteřiny po nárazu. Náraz přitom způsobí destrukci volantu.

Za 0,050 vteřiny od nárazu rychlost klesá, na pasažéry v autě působí síla, která několikanásobně převyšuje jejich hmotnost. Za 0,068 vteřiny po nárazu řidič dopadne na přístrojovou desku silou, kterou by vyvinul devítitunový předmět. Jeho hlava prorazí čelní sklo 0,092 vteřiny po nárazu. V tu chvíli se většinou smrtelně zraní.

Zpět na sedadlo se již pravděpodobně mrtvé řidičovo tělo vrací 0,1 vteřiny od nárazu. Celá havárie tak trvá desetinu vteřiny. I kdybyste stihli za 0,044 vteřiny zpevnit svalstvo a zapřít se o volant, stejně neodoláte silám, které na vás při havárii působí.

Ve světle předcházejících údajů není překvapivé statistické zjištění, že nepřipoutaní řidiči umírají čtrnáctkrát častěji než ti, kteří použili bezpečnostní pásy.

Autor: Kateřina Kozmová

2.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies