VYBERTE SI REGION

Koupě nového vozu? Nyní je ten správný čas

Kvůli hospodářské krizi se snížila cena aut. Je už správný čas na koupi nového vozu nebo budou ceny ještě nižší?

6.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Všechny přední světové automobilky prodávají méně vozů než v minulých letech. Například Toyota, která mimo jiné vyrábí automobily i v českém Kolíně, oznámila, že zaplnila maximální kapacitu svého logistického centra ve švédském Malmö 12,5 tisíci aut a nyní si pronajímá i nákladní loď, na které bude skladovat dalších 2500 nových vozů. V regionu totiž poptávka dramaticky klesla .

Škodovka je dobrý ukazatel

I přes omezování výroby tuzemská Škodovka tvrdí, že „na sklad“ nevyrábí. „Vyrábíme tolik aut, kolik objednávají naši zákazníci,“ tvrdí za Škodu Jaroslav Černý.

„I když očekávám ještě mírný pokles cen, určitě už je nyní čas na nákup nového auta,“ radí expert na automobilový trh v Česku i Evropě Tomáš Lachout.

Upozorňuje, že plošný pokles cen aut se samozřejmě dramaticky dotkl i trhu s ojetými vozy.

Nejlepším ukazatelem poklesu cen jsou vozy Škoda. Ty jsou na českém trhu nejžádanější. Octavii pořídíte za cenu, za kterou byste před rokem koupili fabii. Zlevňovat se snaží od konce loňského roku i importované značky aut. Jim ale stojí v cestě slábnoucí koruna.

Kvůli tomu například Opel ukončil lákavou akci na populární model Meriva. Jiné své akce ale nechává v platnosti. Například pětidvéřový model Corsa Family 1,2 je na prodej za 274 900 korun.

Pokles cen zatím nejvíce potěšil soukromé vlastníky aut. Ti si koupili na začátku roku o 13,5 procenta více vozů než ve stejném období loni.

Naopak výrazně méně automobilů si koupili podnikatelé a firmy. Ti čekali na nový zákon, který prošel v pondělí ve sněmovně. Pokud ho schválí senát a podepíše prezident, odpuštění daně při nákupu nového vozu by mělo začít platit od dubna.

„Pokud zároveň s tím přijde skutečně možnost podstatně rychleji osobní auta odepisovat do nákladů, pak se těším na zajímavou vlnu nákupů nových aut. Podepíše se to silně i na obchodu s ojetými vozy,“ říká Tomáš Lachout.

Podle jeho slov je to příležitost pro všechny značky, ale samozřejmě bude podle všeho na špici zájmu opět Škoda. „Pokud stojí nová fabia přibližně 230 tisíc korun, pak se po odečtu DPH dostane na cenu, za kterou se nyní prodává vůz po dvou letech provozu,“ upozorňuje Tomáš Lachout.

Automobilky se ale nespoléhají jen na zásah státu. Například Opel v pátek zahájí svůj tradiční čtyřiadvaceti­hodinový prodejní maraton. Bude to třetí ročník. Ten minulý byl velmi úspěšný. „Za 24 hodin jsme prodali 522 aut. Jde o rekord, který byl dokonce zapsán do české Guinnessovy knihy rekordů,“ říká mluvčí Opelu Martin Hejral. Letošním hitem bude prý dokonce sleva na už tak zlevněné vozy.

S originální akcí přichází i Mercedes-Benz. „Ze zásob jsme vybrali přibližně 200 vozidel všech kategorií od kompaktní třídy A až po luxusní limuzíny třídy S či sportovní roadstery SL, které zákazníci získají za cenu o 19 procent nižší, než je ceníková cena,“ říká mluvčí Mercedesu Jan Kuhn.

Dodává, že při této akci s názvem „Už dnes bez 19 procent“ jsou automobily s akční cenou k dostání nejen pro firmy či podnikatele, ale pro všechny zákazníky.

I pro takto prodané modely platí zvláštní šestiletá záruka a servisní prohlídky zdarma na prvních 120 tisíc ujetých kilometrů.

Autobazary čekají na odpuštění daně

Krize zacloumala také s autobazary a obchodem se staršími vozy vůbec. Rok 2008 nebyl, co se týče počtu prodejů těchto vozů, nejlepší. Poslední dva měsíce minulého roku byly katastrofální.

„Došlo k plošnému zlevnění zhruba o dvacet procent,“ konstatuje Tomáš Lachout. Obtížněji se prodávaly především vozy s cenou nad 250 tisíc korun.

Zákazníci bazarů navíc podstatně přitvrdili v požadavcích na výbavu aut a také podstatně častěji trvají na originální servisní knížce k autu.

I bazary čekají na rozhodnutí o odpuštění daně u nových aut pro podniky a podnikatele. „Vlna zájmu o nové vozy přinese přirozeně také potřebu prodat starší vozy,“ vysvětluje Tomáš Lachout.

Podle jeho slov ten, kdo neprodal auto před půlrokem, nemůže nyní s dobrou cenou počítat. A už vůbec ne při prodeji bazarům za hotové. „Dobře vybavené auto, ne starší než pět, nejvýše sedm let s potvrzeným kvalitním značkovým servisem v servisní knížce má na trhu i přes všechny krize stále slušné místo,“ uklidňuje majitele vozů Tomáš Lachout.

Velkou otázkou zatím zůstává, jak se budou ceny aut vyvíjet v nejbližší, ale i vzdálenější budoucnosti. Podle optimistických předpovědí se do poloviny roku ceny aut ještě mírně sníží a poté budou stagnovat.

U importovaných vozů bude záležet na kurzu národní měny, ale žádná automobilka i po překonání dna krize si nebude moci dovolit skokové zdražení zpět na úroveň z dob „blahobytu“.

JAN RÝDL

6.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Britská premiérka Theresa Mayová.
1 22

Mayová bude jednat s Trumpem. Chce hájit dohodu s Íránem

Co dneska pijeme?
4 4

Kam zmizelo pravé podmáslí?

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Český agrární diplomat kvůli Trumpovi možná do USA nezamíří

Praha - Nový český agrární diplomat, který měl letos nastoupit do Spojených států amerických, možná do zámoří nezamíří. Ministerstva se rozhodnou těsně před jeho jmenováním. Bude záviset i na tom, zda bude nová americká administrativa v čele s prezidentem Donaldem Trumpem zavádět dovozová cla. Dnes to na tiskové konferenci řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). ČR má v zahraničí čtyři agrární diplomaty, další tři měli letos nastoupit. Kromě USA by měli zamířit do Japonska a Libanonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies