Automobil vhodný k práci, a tedy schopný převézt určité množství nákladu, musí být větších rozměrů. To zároveň zaručuje při jeho soukromém využívání jistou dávku komfortu plynoucí z velkého interiéru.

Oproti malému vozu (například Škoda Fabia) či automobilu nižší střední třídy (například Škoda Octavia) také často musíte počítat s vyšší spotřebou. Na druhou stranu při provozu jednoho vozu zaplatíte ročně méně na povinném ručení než v případě dvou.

Pokud jde o pohonné hmoty, zde bude rozhodující, kolik kilometrů najezdíte soukromě a kolik pracovně. Kdo využívá vůz k osobní potřebě jen nárazově, nahrazení rodinného auta univerzálním tolik na spotřebě paliva neucítí.

Široká nabídka

Možností je na trhu hned několik. To platí jak pro nová auta, tak ojetiny.

Nejprve si rozmyslete, v jaké třídě chcete hledat. Na výběr je z velkoprostorových vozů MPV, které svými bočními liniemi většinou připomínají dodávku a SUV, tedy automobily pro volný čas tvářící se jako off-roady.

Pokud vám nevadí jejich vyšší cena, můžete je zahrnout do výběru také.

Mezi MPV lze zařadit i auta, jejichž civilní podoba je odvozena od užitkových verzí. To je například Citroën Berlingo první generace, nyní prodávaný nový jako First.

Důležitou úlohu při samotném výběru automobilu hrají parametry týkající se přepravy nákladu.

Jde nejen o objem prostoru pro náklad, ale o užitečnou hmotnost (tedy jakou zátěž vůz snese), rozměry a možnosti nakládky. Některé vozy totiž mají vysoké nákladové hrany, což může manipulaci s přepravovaným materiálem či zbožím značně komplikovat.

U některých automobilů je možné druhou řadu sedadel sklopit a tak rozšířit zavazadelník. Jiná vozidla ale umožňují snadné vyjmutí zadních sedadel, což znamená více využitelného prostoru. Navíc nehrozí poškození překlopených sedaček přepravovanými předměty.

Jako ideální se v tomto směru jeví vozy třídy MPV. Ne všechny ale vyjmutí sedaček umožňují. Vybírat je třeba i podle samotných nákladů na provoz vozidla.

Náklady na provoz

Nejmenší náklady lze předpokládat u menších automobilů typu Citroën Berlingo First. U MPV budou už pravděpodobně o něco vyšší a při větším kilometrovém proběhu se určitě vyplatí uvažovat o úsporném turbodieselu namísto benzinového motoru.

To platí dvojnásobně pro SUV, jejichž spotřeba vozy MPV většinou předčí a mívají i dražší servis. Kromě již zmiňovaného Berlinga jsou na trhu další cenově zajímavé automobily.

Patří k nim MPV Citroën Xsara Picasso, Citroën C4 Picasso, Renault Scénic či Opel Zafira. Zajímavou nabídku představují i Peugeoty Partner, Partner Tepee, 807 či skutečně velký Expert Tepee.

Z levných a opravdu velkých MPV pak jmenujme třeba Ford Galaxy první generace nebo Renault Espace.

MILAN JIROUŠ
redaktor Světa motorů