Když se zeptáte některé z většiny žen, jaké by chtěla či si přála auto, odpoví nejprve volbou své oblíbené barvy. Zelenkavou, fialovou, červenou, bílou, černou nebo úplně jinou.
Pokud položíte otázku dívkám, co ještě v životě neseděly za volantem: „Jaké je tvé vysněné auto?“, většina odpoví ferarri, lamborghini, kabriolet, no prostě atraktivní sportovní „placka“.
Pár výjimek by chtělo třeba New Beetle, Mini, malého fiátka 500 či smarta, popřípadě nějaké vozítko, co viděly v oblíbeném teenagerském filmu či seriálu, hlavně když bude růžové.
Dívky a zejména ženy, co už nějaký ten kilometr najezdily a občas i nacouvaly do jakékoli překážky, najednou od „sporťáka“ upustí a přeorientují se na něco bezpečnějšího, tedy do kategorie SUV, pokud možno opět nevšedního zevnějšku i interiéru.
Loňský interní průzkum společnosti Auto ESA potvrdil, že ženy vybírají své auto podle designu, bezpečí a pohodlí. Pod moderní slovo design řadí barvu, lak, tvar vozu a značku, kterou mají ověřenou nebo osvojenou z reklamy či od kamarádek.
„Ženy se u nás objevují nejčastěji s rodinou při sobotních nákupech, dále pak rodiny z venkova, kde žena hraje tradiční roli povinného posvěcení nákupu vozu,“ říká Jindřich Šilhánek, manažer prodeje Auto ESA.
Ženy kladou důraz na design
Ženy se ve svém autě cítí skoro jako doma, řízení auta je baví a hlavně si užívají pocitu svobody, když cestují samy. Navíc kladou velký důraz na odpovídající design svého auta – a to jak na vnější, tak i na design interiéru. To jsou výsledky mezinárodní studie „Ženy a auta“, kterou nedávno zveřejnila společnost Johnson Controls, přední světová firma vyrábějící vnitřní vybavení automobilů, elektroniku a baterie.
Kabelka, mobilní telefon a láhev s vodou nesmí v autě chybět, a proto by v něm měly mít své vlastní místo. Ženy si dále přejí úložný prostor pro všechny věci důležité pro každodenní život, jako jsou například sluneční brýle nebo papírové kapesníčky, a také praktické protiskluzové podložky. Přitom je obzvláště důležité, aby z místa řidiče bylo vše pohodlně a bezpečně dosažitelné i za jízdy.
Podle mínění řidiček hraje u auta rozhodující roli také dostatek prostoru pro nohy – obzvláště na zadních sedadlech. Tyto požadavky na interiér automobilů se nacházejí na žebříčku kritérií při výběru nového auta úplně nejvýš, vedle velkého zavazadlového prostoru a přehledné palubní desky. To platí pro německé, české i americké ženy.
Ve spotřebitelském výzkumu byly dotazovány řidičky jednotlivě i v párech. Šetření probíhalo v cílových skupinách v Německu, České republice a v USA.
Odborníci provádějící spotřebitelské výzkumy také zjistili, že se ženy pohybují mezi několika životními rolemi, které se navíc neustále mění. Život mezi rodinou, zaměstnáním a volným časem má za následek vysokou přizpůsobivost a dynamiku, obzvláště na pozadí různých životních fází. Ženy tuto přizpůsobivost požadují také od svého auta.
JANA BERÁNKOVÁ