Cenu nového modelu firma oznámí v druhém lednovém týdnu. Spekuluje se o úrovni kolem 330.000 až 350.000 korun. Současná generace se prodává od 335.000 Kč. „Je to automobil, který za cenu obvyklou v kompaktním segmentu nabízí prostor a techniku vozu střední třídy," uvedl člen představenstva společnosti za technický vývoj Frank Welsch.

V současnosti Škoda prodává přes 400.000 octavií ročně, produkce aut z první desítky světových bestsellerů začíná zhruba na půl milionu exemplářů za rok. Od uvedení vozu na trh před 16 lety automobilka vyrobila přes 3,7 milionu octavií. Nová octavia se vyrábí od listopadu, výstavní premiéru bude mít na autosalonu v Ženevě v březnu příštího roku.

„Octavia je klíčovým modelem značky Škoda. Naším cílem bylo třetí generaci modelu octavia zlepšit tak, aby splnila neustále rostoucí nároky našich zákazníků. To se nám povedlo – nová octavia je třída sama pro sebe," uvedl Vahland.

Delší a širší

Třetí generace octavie je o devět centimetrů delší a o 4,5 centimetru širší než model předcházející. Má téměř o 11 centimetrů delší rozvor, což se projevilo ve větším prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je s 590 litry největší v třídě. Vůz je až o 102 kilogramů lehčí než jeho předchůdce díky využití koncernové modulární platformy MQB, na které je postavený například nový VW Golf, nebo využití vysokopevnostní o­celi.

Octavia má poprvé asistenční bezpečnostní systémy, jako jsou automatické přepínání tlumených a dálkových světel, adaptivní tempomat, asistent rozpoznávající únavu řidiče, pomocník pro udržování vozu v jízdním pruhu nebo asistent nouzového brzdění až do úplného zastavení vozu. O bezpečnost posádky se postará až devět airbagů.

Škoda novou octavii nabídne se čtyřmi benzinovými a čtyřmi naftovými motory s výkonem od 63 do 132 kW. Později přibude i verze na stlačený zemní plyn CNG. V příštím roce se objeví také sportovní verze RS, má být nejrychlejší octavií všech dob, a také provedení 4×4.

Novinka u octavie: Panoramatická střecha

Octavii, stejně jako menší novinku Rapid, navrhoval šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. V souladu s novou designovou politikou octavii charakterizují přední protáhlé hranaté světlomety, nové logo umístěné a špičce kapoty a koncová světla ve tvaru písmene C. Novinkou v boční linii je stoupající dynamická linie oken v zadních dveřích a panoramatická střecha, kterou má například větší superb. V interiéru se poprvé objeví rádia a navigace s vícedotykovým ovládáním, nechybí škrabka na led ve víčku nádrže, oboustranné koberce nebo držák na multimediální přístroje.

Podle experta na automobilový design Radka Laubeho se octavia povedla zatím nejvíce z nových modelů Škody. „Působí vyváženým dojmem, více jako klasický sedan než liftback. Vevnitř je velmi prostorná a přitom nepůsobí nafoukle jako například dříve Fabia," dodal. Podle motoristického novináře Petra Jansy bude Octavia spíše než vozům ve své třídě konkurovat autům o třídu výš, jako je například Ford Mondeo.

Octavia je stěžejní model značky, na který připadá kolem 45 procent roční produkce. Vyrábí se nejen v Česku, ale i v Číně, Rusku a Indii. První generace přišla na trh v roce 1996, druhá o osm let později.

Škoda počítá s tím, že do roku 2015 představí každoročně dva nové modely. Příští rok by to mohlo být ale až sedm vozů. Vedle variant octavie ještě nová karosářská verze rapidu a modernizovaný superb a yeti. I Škodu Superb čeká podle neoficiálních informací zvětšení rozměrů. V roce 2018 chce firma zvýšit produkci ze současných 875.000 na 1,5 milionu.