VYBERTE SI REGION

Autům připojeným k internetu hrozí útoky hackerů. Najít ochranu prý potrvá roky

Automobily s možností připojení k internetu budou náchylné na útoky hackerů celé desetiletí. Uvedl to v rozhovoru pro list The Financial Times přední odborník na internetovou bezpečnost a zakladatel firmy Kaspersky Lab Jevgenij Kasperskij.

18.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: BMW

Kasperskij upozornil, že dnešní auta jsou sice díky množství přístrojů, které obsahují, od bezpečnostních senzorů a GPS po možnosti sdílení hudby a vysokorychlostního připojení na internet, na jednu stranu bezpečnější, pokud jde ale o běžný provoz, mohou být terčem kybernetických útoků.

Automobilky do svých vozů přidávají stále více technologií s možností připojení k internetu. Palubní počítače tak otevírají kybernetickým útočníkům nové cesty jak napadnout soukromá auta. Kasperskij dodal, že vládám a automobilkám bude trvat roky, než se jim podaří zavést způsoby ochrany vozidel před hackery.

"Dlouhou dobu budou auta zranitelná. Definice dobré bezpečnosti je, že útok musí stát více než možné škody. Můžete dosáhnout této úrovně, ale obávám se, že to může trvat tak deset let, možná méně," uvedl Kasperskij.

Do konce desetiletí má být podle výzkumné společnosti Gartner 250 milionů vozů přímo napojených na internet.

Většina moderních aut má mezi 50 a 60 počítači, které mají na starosti různé procesy, od hudby a teploty po posilování řízení a ovládání brzd. Komunikují spolu přes platformu nazvanou Controller Area Network, nebo sběrnice CAN.

Tato propojenost však znamená, že hackeři, kteří se napojí na část auta, jsou schopni získat kontrolu i nad další, upozorňuje Kasperkij. "Bohužel protivníci jsou stále chytřejší."

Loni se hackerům v USA podařilo při kontrolním cviční, které mělo odhalit, co je možné, převzít na dálku ovládání vozu Jeep Cherokee a vyřadit z činnosti řízení a brzdy. Automobilka Fiat Chrysler pak svolala ke kontrole 1,4 milionu vozů a zpráva vyvolala obavy automobilek z možnosti napojení se do aut externě. Tedy z něčeho, o čem si všichni do té doby mysleli, že je nemožné.

Protože automobilové součástky do automobilových počítačů pocházejí z celého světa, je potřeba ochranu vozů před útoky koordinovat celosvětově, dodává Kasperskij. Evropská komise již vytvořila pracovní skupinu, která uvažuje o nové legislativě, která by zvýšila bezpečnost aut. Aliance výrobců automobilů v USA zřídila pro automobilky centrum sdílení informací o útocích.

"Vlády a automobilky konečně chápou problém. Jsou blízko navržení řešení a musí ho zavést. A to bude trvat roky. Bohužel," dodal Kasperskij.

Autor: Redakce / ČTK

18.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies