VYBERTE SI REGION

Bárta chce plošně rozšířit mýtný systém

Praha – Ministr dopravy Vít Bárta je přesvědčen, že se v dohledné době podaří „maximálně plošně“ rozšířit mýtný systém z dálnic na všechny silnice první třídy a některé silnice nižších tříd.

28.11.2010 17
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Zároveň ale v dnešním pořadu České televize Otázky Václava Moravce dodal, že systém na krajských silnicích bude mít především regulační funkci, finančně bude ztrátový.

„Příjem z toho, že bude mýto na dvojkách a trojkách, není příjem, ten systém bude sankční, bude stát hromadu peněz, a to je zapotřebí si pojmenovat rovnou. Jedničky vydělávají jenom některé, zpoplatnění větší části jedniček bude v zásadě v systému dotováno,“ řekl Bárta.

Naopak kraje, kterým silnice druhé a třetí třídy patří, vidí v rozšíření mýtného možný zdroj peněz pro krajské rozpočty. Krajští hejtmani po rozšíření systému volají i proto, že mají obavy z objíždění zpoplatněných dálničních úseků po lednovém zvýšení mýtných sazeb.

„My nepůjdeme do systému, kde by náklady byly vyšší než výnosy,“ řekl jihomoravský hejtman a předseda asociace krajů Michal Hašek. Dodal, že krajům jde o zajištění stabilního zdroje příjmů pro „každé budoucí hejtmany“ na to, aby mohli opravovat krajskou silniční síť. Podle něj by hejtmani dali přednost satelitnímu systému, který nevyžaduje stavbu mýtných bran.

Ztrátovost potvrzují odborníci

O ztrátovosti mýta na krajských silnicích jsou přesvědčeni i oslovení odborníci. „Dopravní výkony na silnicích nižších tříd nejsou tak vysoké, aby se výběr mýta vyplatil,“ uvedl v zářijové anketě ČTK ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. Podobně se vyjádřil i Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy požádalo nedávno firmy působící na evropském trhu, aby předložily své předběžné nabídky na zpoplatnění dalších několika tisíc kilometrů silnic nižších tříd.

Podle Bárty přišlo devět návrhů s různými technologiemi. Nejčastěji se hovoří o satelitním zpoplatnění, které by se propojilo s mikrovlnným systémem na dálnicích, který postavila a provozuje firma Kapsch. Vznikl by takzvaný hybrid. „Každé rozšíření systému tak znamená dohodu s Kapschem,“ uvedl Bárta.

Teoreticky sice podle něj mohou v tuzemsku vzniknout i dva odděleně fungující systémy, tuto variantu ale ministr označil za Kocourkov. „Mým zájmem je, aby rozšíření bylo maximálně plošné, to znamená nejenom všechny jedničky, ale i vybrané dvojky a já si dokážu představit rovnou i některé vybrané trojky. Chci, aby to byl jeden balík,“ řekl ministr.

Autor: ČTK

28.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Neomezený tarif za hubičku! Nemocnice dohodla extrémně levné volání

Olomouc – Zaměstnanci Vojenské nemocnice Olomouc mohou telefonovat bez obav o provolané minuty. Vedení nemocnice se totiž podařilo uzavřít s operátorem O2 mimořádně výhodnou smlouvu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies