VYBERTE SI REGION

Billboardy od dálnic zmizí, stovky z nich už brzy

Praha – Reklamní billboardy během několika let zcela zmizí od českých dálnic a rychlostních silnic. Zhruba 440 těchto reklamních ploch, tedy 20 procent z celkového počtu, by mělo být odstraněno už v prvním čtvrtletí příštího roku.

23.11.2010 1
SDÍLEJ:

Billboard u silnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Jaroš Milan

ČTK tov úterýsdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

„Do konce listopadu letošního roku bude všem smluvním partnerům doručeno oznámení o ukončení smluvního vztahu v termínech daných jednotlivými nájemními smlouvami s výzvou k odstranění k tomuto datu,“ uvedla Vápeníková.

ŘSD má nyní uzavřeno k billboardům 21 smluv s osmi společnostmi, nejzazším termínem vypršení u jedné ze smluv je rok 2019. ŘSD se bude podle mluvčí snažit všechny vztahy ukončit dříve, než určuje smlouva.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce může vést rušení reklamních ploch ke zvýšení cen billboardové reklamy. „V případě úplného zákazu se uvolní prostředky od zadavatelů v řádu stovek milionů korun, které budou chtít umístit v jiném reklamním formátu,“ dodal. Podle něj se také ve větší míře mohou začít u komunikací objevovat nelegální reklamní plochy.

Problémové půjdou první

ŘSD od září provádí audit všech smluv i fyzickou kontrolu stojanů. Z dílčích výsledků auditu mimo jiné plyne, že některé reklamy stojí u dálnic v rozporu se smlouvou a bezpečnostními normami, další jsou umístěny zcela bez povolení. Právě ty jsou určeny k odstranění jako první. Ve druhé etapě se audit zaměří na silnice první třídy; i odsud by měly plakáty zmizet.

Proti billboardům u českých silnic dlouhodobě bojovalo občanské sdružení Acta Non Verba, ukončování pronájmů tak považuje i za své vítězství. „Máme z toho obrovskou radost a doufáme, že je to konečně pravda,“ řekl ČTK ředitel sdružení Vojtěch Razima. Podle něj bude potřeba ještě na „skutečné odstranění ploch dohlédnout“. „Doufáme, že se to následně přenese i do měst,“ dodal Razima.

Kritika odborníků

Billboardy kolem dálnic dlouhodobě kritizují i dopravní odborníci. Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu nedávno odhadl počet mrtvých po srážce s konstrukcí plakátovací plochy na deset ročně. „Ty počty nejsou tak zásadní, ale jsou to naprosto zbytečně zmařené životy,“ řekl nedávno Českému rozhlasu.

Billboardy kolem českých dálnic podle Mikulíka nemají ve vyspělých zemích obdoby. „Je to významný rušivý prvek, který je unikátem. Ve všech zemích, kde motorizace má vyšší úroveň, tak je umísťování billboardů zakázáno,“ dodal v rozhlasovém pořadu.

Po odstranění billboardů by nejbližší reklamní plakát neměl být dálnici blíž než 200 metrů. Výnosy státu z plakátů ŘSD nezveřejnilo, Acta Non Verba uvádí roční příjem státu z jednoho billboardu 20.000 korun, příjem majitelů plochy je prý 220.000 Kč.

Autor: ČTK

23.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies