Manažerské automobily tvoří dost specifickou kategorii a jejich uživatelé patří obvykle mezi velmi náročné. Tyto vozy musí splňovat nejen vysoké nároky na komfort a technickou úroveň, ale často také náležitě prezentovat prestiž těch, kteří s nimi jezdí. Na pomyslnou špičku v této kategorii má namířeno nejnověji již šestá generace vozů BMW řady „5“, kterou výrobce doslova nabušil špičkovými technologiemi.

Po poněkud nekonvenčním a díky jeho designu s výhradami přijímaném předchůdci, kterému ne všichni přišli na chuť, představuje nejnovější „pětka“ návrat ke klasickým tvarům a celkové vizuální decentnosti. Přitom si samozřejmě zachovává všechny charakteristické atributy značky BMW. Vnějšími rozměry patří mezi největší ve své třídě a přitom je až neuvěřitelné, jak působí 4,9 metru dlouhý sedan na pohled kompaktně. Vnějšími rozměry a především rozvorem (2968 mm) se příliš neliší od nedávných vozů luxusní kategorie. Dá se říci, že v řadě kritérií, a to jízdních, bezpečnostních, provozních i možnostmi výbav, posouvá tento model laťku opět o pověstný kousek dál a konkurence na to bude muset reagovat.

Z nabídky výbav se téměř točí hlava

Hýčkání zájemců, ale především uživatelů začíná už v nabídce standardních a příplatkových výbav. Základní provedení má nejen 10 airbagů, dynamickou kontrolu jízdní stability a celou řadu dalších asistenčních systémů, ale také řízení servotronic, systém rekuperace kinetické energie, aktivní tempomat s brzdnou funkcí, multifunkční volant, automatickou klimatizaci, spouštění motoru bez použití klíčku, vyhřívané trysky ostřikovačů, kvalitní audiosoustavu a mnoho dalších vymožeností, což představuje prakticky vše, co využije i náročný řidič.

Seznam výbav na přání obsahuje navíc šest stran a pořizovací cenu lze navýšit o dalších dobrých osm set tisíc korun. Na výběr jsou kromě obvyklých prvků, jako jsou metalíza, kožené potahy sedadel, různé varianty kol s nízkoprofilovými pneumatikami, navigace apod., je v nabídce na přání také osmistupňová samočinná převodovka, elektronické nastavení tuhosti tlumičů, aktivní řízení s natáčením kol zadní nápravy, funkce samočinného dovírání dveří, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru, čtyřzónová klimatizace, vyhřívání volantu, aktivní ventilace sedadel, průhledový display v čelním skle, zobrazující rychlost a další údaje, systém nočního vidění s rozpoznáváním osob, zadní parkovací kameru a kamery monitorující prostor kolem vozu, systém upozorňující na opuštění jízdního pruhu, špičková audiosoustava s 16 reproduktory, televize vpředu či pro zadní sedadla v opěrkách hlavy a ještě mnoho dalších vymožeností. Jen některé položky z výbav na přání se zdají být opravdu příliš drahé, ale to k modelům prémiových značek patří.

Rychle, dynamicky a za málo

Nová „pětka“ je zatím nabízena jako čtyřdveřový sedan, který ještě letos doplní prémiové kombi a se zatím nekompletním výběrem pohonných jednotek. Brzo přijdou i další varianty motorů, z nich asi největší zájem vzbudí dvoulitrová vznětová verze. Námi testovaný vůz byl opatřen vynikajícím třílitrovým dieselem v nejvýkonnější verzi – 180 kW/245 k, který ve spojení s osmirychlostním automatem, udivoval nejen dynamikou, ale také tichostí a spotřebou. Ta je až neuvěřitelně nízká. Podle údajů výrobce se tato pětka spokojí s 6,3 l/100 km a méně výkonné veze, jsou ještě hospodárnější. Nám se při častějším využívání potenciálu motoru sice nepodařilo dosáhnout deklarované hodnoty, ale 7,5 l/100 km je na téměř dvoutunovou limuzínu velmi slušný výkon. Přitom i benzinové modely patří co do spotřeby mezi nejhospodárnější.

Na cestách

Jízdu ovlivňuje nejen vynikající podvozek a mimořádně pružný, výkonný motor, ale také nezvykle dlouhý rozvor náprav. Díky jemu může být od komfortně plavné až po velmi sportovní, zejména využijeme-li možností příplatkového nastavení tuhosti tlumičů, aktivních stabilizátorů a řízení s natáčením kol zadní nápravy. Na výběr jsou zde režimy normal, sport, sport+ a komfort, takže pouhým povelem ovládače lze změnit vůz z luxusní limuzíny na velmi sportovního dravce. Výkon 245 koní a úctyhodný točivý moment 540 Nm dávají zapomenout na legendy o dieselech. Zrychlení z nuly na sto zvládne BMW 530d za 6,3 s a na německé dálnici se ručička rychloměru zastaví po elektronickém omezení na hranicí 250 km/h.

Pocit v interiéru je sice velmi příjemný, ale možná, že by byla vhodnější méně široká středová konzola, díky které je prostor nohou u řidiče „sportovně“ poněkud stísněný. Menším postavám bude dělat problémy hodně hluboký zavazadlový prostor, takže vyjmutí menšího zavazadla či předmětu od zadních opěradel vyžaduje dost ekvilibristický úkon, nebo spíš přístup zadními dveřmi po odklopení opěradla.

Za poznámku stojí, že kategorie manažerských automobilů není u nás žádnou Popelkou. V minulém roce se totiž v České republice prodalo přes 11 tisíc vozů, které lze považovat za manažerské (a to bez SUV, tedy jen sedanů a velkých kombi). To také značí, že 7 procent celkového trhu, resp., že každé čtrnácté, loni ale i letos, prodané nové auto, odpovídá této kategorii a značka BMW, stejně jako její modely řady „5“ zde hraje významnou roli. Nová generace tento trend jistě ještě podpoří.

Karel Beránek

BMW 530d
Karoserie:
Pětimístný čtyřdveřový sedan
Motor:
Vznětový přeplňovaný šestiválec
Zdvihový objem:
2993 cm3
Výkon:
180 kW (245 k)/4000 min-1
Točivý moment:
540 N.m/1750-3000 min-1
Převodovka/pohon:
Osmistupňová samočinná, pohon zadních kol
Podvozek:
Přední náprava s dvojitými příčnými rameny, vzadu víceprvková náprava, pneumatiky 245/45 R 18
Vnější rozměry:
4899 x 1860 x 1464 mm
Zavazadlový prostor:
520 l
Pohotovostní/celková hmotnost:
1795/2330 kg
Max. rychlost:
250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
6,3 s
Kombinovaná spotřeba paliva:
6,3 l/100 km
Cena:
od 1 298 700 Kč