VYBRAT REGION
Zavřít mapu

BMW Vision Next 100: Studie ke 100. narozeninám naznačuje budoucnost značky

Společnost BMW dnes slaví 100. výročí svého vzniku. Při této příležitosti představila koncept pojmenovaný BMW Vision Next 100, který, jak už napovídá název, naznačuje, co mnichovská automobilka očekává od budoucnosti.

7.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií

Studie BMW Vision Next 100.Foto: BMW

Podle výrobce budou už v nepříliš vzdálené budoucnosti automobily jezdit zcela samy. Tuto představu studie zcela reflektuje, kromě toho však prý BMW chtělo navrhnout vůz, který vyjde vstříc také nárokům řidiče, který se šoférování nechce vzdát.

BMW budoucnosti se tak prý budou schopna pohybovat autonomně, ovšem pouze v situaci, kdy to bude řidič chtít. 

Návrh studie Vision Next 100 začal koncepcí interiéru, cílem bylo zajistit pohodlí a příjemnou atmosféru. Postavení řidiče se pak liší podle právě aktivovaného režimu jízdy. V režimu Boost vše ovládá právě on, kdežto v režimu Ease je šofér posunutý vzad a o řízení se stará automobil.

Studie BMW Vision Next 100.

V "řidičském" módu také šofér dostává řadu informací - ať už prostřednictvím malých trojúhelníků integrovaných do přístrojové desky, nebo díky head-up displeji, který využívá celé čelní sklo. Technologie například ukazují optimální stopu, ideální okamžik k zastavení či upozorňují na překážky před vozidlem.

Po přepnutí do režimu Ease se volant a středová konzola vzdálí a hlavové opěrky se posunou do strany, sedadla a dveřní panely se propojí do jednoho celku a umožní řidiči a spolujezdci sedět mírně zešikma. Díky tomu spolu mohou oba členové posádky lépe komunikovat. Současně s tím nabídne head-up displej individuální zábavní nebo informační obsah pro cestující.

Zvolený jízdní režim Boost nebo Ease jasně rozpoznají i ostatní řidiči. Jako komunikační prostředek slouží maska chladiče, dvojité kruhové světlomety a zadní svítilny ve tvaru písmene L. Jejich konkrétní barva indikuje, v jakém režimu se vozidlo aktuálně nachází.

Studie BMW Vision Next 100.

Zajímavým prvkem je funkce nazvaná automobilkou Společník. Jde vlastně o digitálního partnera propojujícího řidiče a vozidlo. Společníka symbolizuje malá soška umístěná uprostřed přístrojové desky těsně pod čelním sklem. Společník se učí poznávat zvyky řidiče, díky čemuž dokáže automaticky vykonávat některé rutinní úkony a poskytuje doporučení, když jsou potřeba.

Má také roli v komunikaci řidiče a vozidla při změně jízdních režimů Boost a Ease. Když se řidič koncentruje na silnici v režimu Boost, zůstává Společník zasunutý v přístrojové desce. Jakmile se ale auto přepne do autonomního módu, automaticky se vysune a vytvoří spojení s čelním oknem. Společník má stejnou funkci i pro ostatní řidiče, protože svým zbarvením indikuje, že je automobil v režimu automatizované jízdy. V některých jízdních situacích dokonce slouží pro komunikaci s okolím - zelenou barvou například signalizuje chodcům na přechodu, že mohou přejít vozovku.

I přes futuristický vzhled je studie Vision Next 100 snadno rozeznatelná jako BMW, například díky klasickým ledvinkám na přídi. Na délku vůz měří 4,9 metru, vysoký je 1,37 m. Výrobce se chlubí extrémně nízkým součinitelem odporu vzduchu cx 0,18. Je to i díky systému, který při natočení kol umožňuje plášti karoserie udržet kola překrytá, jako by šlo o flexibilní kůži. 

Studie BMW Vision Next 100.

BMW dále zdůrazňuje, že se snažilo použít komponenty z recyklovaných nebo obnovitelných zdrojů. Například díly z uhlíkových kompozitů jsou vyrobené z odpadu při standardní produkci dílů z tohoto materiálu. V kabině zase místo kůže najdeme jednodruhové a recyklovatelné textilie.

Autor: Redakce

7.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kontrola sanitky.
AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Pacienta vezl v sanitce po Praze opilý řidič

Ilustrační foto.
5

Státní zástupci prověří zakázku na software EET

Jawa letos nabídne dvě novinky. Prohlédněte si je

Český výrobce motocyklů Jawa letos přijde na trh s novou čtyřtaktní třistapadesátkou. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

Od začátku roku odklízeli strážníci tisíc mrtvých ptáků

Mnohem dramatičtěji, než by kdo tušil, zřejmě řádí ptačí chřipka ve volné přírodě. Nasvědčují tomu alespoň poznatky pražských strážníků, jejichž odchytová služba mimo jiné zajišťuje i odvoz kadaverů. Tedy těl uhynulých zvířat. A pokud jde o ptáky, od počátku ledna, kdy se ptačí chřipka objevila, zaznamenává dramatický nárůst. Ve srovnání s loňskem je rozdíl ve stovkách procent, řekl ve středu Deníku ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. „Od začátku roku jsme už odváželi tisícovku mrtvých ptáků, přičemž asi u pěti stovek kusů šlo o labutě; následují volavky," konstatoval.

Jurečka podle Kalouska zákon o registru smluv vykastroval

Ministr zemědělství a první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka s podporou komunistů, ČSSD a ODS dnes podle šéfa opoziční TOP 09 Miroslava Kalouska zákon o registru smluv "zručně vykastroval". Zákon, který byl nejúčinnějším protikorupčním opatřením, je nyní cela zbytečný, řekl Kalousek novinářům.

AKTUALIZOVÁNO

Muž na Zlínsku skočil ze 7. patra, pád nepřežil

Napajedla – Svědky otřesné události museli být obyvatelé sídliště v Napajedlích na Zlínsku. Na balkonovém zábradlí bytového domu tam stál v sedmém patře muž. V tričku a trenýrkách, přešlapoval po něm po špičkách a k tomu občas naklonil hlavu k policejnímu vyjednavači, který se jej snažil přesvědčit, aby svůj záměr skočit z výšky dvaceti metrů na betonový chodník neuskutečnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies