Společnost IQ Structures z Řeže u Prahy se už přes tři roky věnuje vývoji unikátních nano a mikrostruktur, jejichž předností využívá například při výrobě neviditelných značkovačů a holografických samolepek, které bude veřejnost znát hlavně jako ochranné prvky třeba u dálničních známek, pasů, cenin a dalších výrobků.

Mimo jiné díky zkušenostem z oblasti nanotechnologií ale vytváří z plastů také optiku pro LED osvětlení nebo dokáže změnit architekturu palivových článků pro jejich efektivnější využití.

Poznatky se teď společnost snaží promítnout i do výroby ultralehkých a zároveň pevných materiálů. Z tohoto výzkumu by do několika let mohl těžit právě i automobilový průmysl, neboť zástupci IQ Structures tvrdí, že jejich převratný materiál by dokázal zásadně snížit hmotnost karoserií vozů. Na vývoj nového materiálu upozornil Radiožurnál.

Audi A8.
Nové Audi A8 již dostalo české ceny. Zatím jsou k mání pouze šestiválce

Podle informací z firmy by se jednalo o dutý pokovený plast se strukturou podobné lidské kosti, která je z velké části dutá, ale přitom zajišťuje vysokou pevnost. Ve výsledku tak experti mluví o pevnosti na úrovni kovu, nicméně s hmotností i tisíckrát nižší.

Výroba takových dílů by pak probíhala stále populárnější technologií 3D tisku, v tomto případě přesněji nanotiskem. Mluvíme tu totiž o vnitřní duté struktuře materiálu v měřítku řádově nanometrů, tedy na úrovni přibližně tisíciny tloušťky lidského vlasu.

Vedoucí české firmy Tomáš Těthal přitom zmiňuje, že karoserie kompletně vyrobená z jejich materiálu by mohla klidně vážit i jen kolem půl kilogramu, zatímco by ovšem stále zajišťovala mechanické vlastnosti jako u dnešních karoserií z lisovaného plechu, hliníku či uhlíkových vláken. 

Kouřící Focus RS při studeném startu.
Ford Focus RS má zřejmě jeden nehezký problém. S těsněním pod hlavou

Využití by navíc nemuselo skončit jen u karoserií vozů a IQ Structures samozřejmě vidí potenciál v dalších oborech, kde by se jejich lehký a vysoce pevný materiál mohl hodit, kupříkladu v letectví.

Jak už bylo ale zmíněno, vše je stále ve fázi vývoje a ověřených výsledků bychom se měli dočkat možná do pěti let. Uvidíme tedy, kam svou myšlenku nadějná česká firma do té doby dotáhne.

Ani poté však nelze čekat úplnou revoluci ve výrobě karoserií, jelikož stále půjde o zbrusu novou a určitě nákladnou technologii. Stačí si jen představit, jak dlouho trvalo, než automobilky ve svých normálně dostupných modelech začaly rozsáhleji využívat například uhlíková vlákna.

Zdroj: Youtube