Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čínská automobilka Geely koupila Volvo

Stockholm - Je to dosud největší čínská akvizice zahraniční automobilky a analytici její hodnotu odhadují kolem dvou miliard dolarů (zhruba 38 miliard Kč).

28.3.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Čínská automobilka Geely v neděli podepsala smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat.

Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.

Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské dceřiné firmy se Ford s Geely v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.

Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí její bývalé divize Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Geely nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma v Evropě již spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.

Geely chce ponechat ústředí i dosavadní produkci Volva ve Švédsku, plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300.000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na celý vývoz.

Autor: ČTK

28.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Škoda Rapid
Peugeot 308
Hyundai i30

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři dieselové verze luxusních SUV Porsche Cayenne už na svých silnicích nepovolí.
3 6

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
DOTYK.CZ
6

Radši více místa, než mizerná káva, říká zakladatel FlixBusu

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Pomáhá zraněným a opuštěným zvířatům, jeho minizoo v předlické Kolonii na ústecku navštěvují děti z mateřinek a nadšeně poslouchají povídání o životě čtvernožců. Se svou největší bolestí se však osmnáctiletý chovatel Adam Matouš svěří jen jejich učitelce. Jeho zvířata totiž někdo zabíjí.

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení. Zabilo dvě ženy

Zemětřesení o síle čtyř stupňů zasáhlo v pondělí večer italský ostrov Ischia a mimo jiné poškodilo kostel a nemocnici. Zároveň zabilo dvě ženy a zranilo 39 dalších lidí. Záchranáři vytáhli sedmiměsíční dítě z trosek a pracují na osvobození dalších zavalených lidí.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Trump: V Afghánistánu zůstaneme a budeme bojovat

Prezident Donald Trump řekl, že urychlené stažení USA z Afghánistánu by zanechalo vakuum, které by zaplnili teroristé. Jeho původním instinktem podle jeho slov bylo stáhnout americké síly, ale místo toho se rozhodl zůstat a "bojovat o výhru."

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení