„Tím se odstranila další legislativní zábrana rozvoje zemního plynu v dopravě,“ říká v této souvislosti Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. Padla tak jedna z hlavních bariér pro rozšíření domácích plniček CNG.

Naplní víc aut

Domácí plnicí zařízení – neboli plnicí zařízení s nízkým výkonem – mají limitovaný výkon na 20 krychlových metrů za hodinu s maximálním plnicím tlakem 26 megapaskalů (260 barů) a omezenou skladovací kapacitu plynu. Jejich hlavní výhodou je však možnost velmi jednoduché instalace.

V podstatě tam, kde je plynový sporák, tam lze na plynový rozvod napojit i plničku CNG. Během několika hodin (zpravidla pěti až osmi) se naplní nádrž ve vozidle zemním plynem stlačeným obvykle na 200 barů.

Nejmenší takové zařízení pro domácí plnění je Phill firmy FuelMaker. Instaluje se přímo k plynovému potrubí, a nevyžaduje dokonce ani revizní kontroly obvyklé u většiny plynových zařízení. Po naplnění se automaticky vypne.

Daní za jeho kompaktní rozměry je však nižší plnicí výkon (1,8 m³/hod), tedy delší doba plnění (nádrž běžného vozu natankujete na ujetí 160–200 km přes noc).

Domácí plničky nabízí také firma Nonety a vlastní výkonný typ začala vyrábět i jihlavská firma Motor Jikov Strojírenská.

Zástupcem domácích plniček od firmy FuelMaker (www.fuelmaker.com) i Jikov pro Českou republiku je firma Vítkovice Cylinders (wwwcngvital.cz).

Domácí plničky CNG

Pražská plynárenská, která již ve svém areálu v Michli provozuje půjčovnu vozů s pohonem na CNG, nabízí dokonce půjčování domácích plniček CNG. Protože jde o plynárenskou firmu, zároveň vyřeší potřebné záležitosti související se zapojením a provozem.

„Cena pronájmu bude stanovená individuálně, ale měsíčně by se měla pohybovat okolo dvou tisíc korun,“ uvádí Radek Patera z Pražské plynárenské. Nabízí se tak šance zařízení nejprve vyzkoušet a do jeho pořízení investovat až v případě, že se vám prokazatelně vyplatí.

I když se pro malé plničky CNG používá název „domácí“, neznamená to, že jsou určeny výhradně do domácností. I nejmenší typ je podle výrobce schopen denně obsloužit až tři vozidla a výkonnější modely jich naplní i pět či šest.

To znamená zajímavé řešení nejen pro skupinu lidí, třeba obyvatel domu. Vhodné jsou však i pro malé firemní autoparky, speciálně pokud jde o firmy nabízející služby v určité lokalitě, kde jim vystačí dojezdová vzdálenost 150–200 kilometrů denně na jedno naplnění.

Na českém trhu jsou již dostupná i vozidla na CNG o výkonu 150 koní. Ta mají zejména v kombinaci s pohonem na další typ paliva dojezd v řádu stovek kilometrů. Podle zástupců České plynárenské unie dokonce i přes 900 kilometrů.

Silné argumenty

Podstatná je samozřejmě finanční rozvaha, do níž je potřeba zahrnout náklady na přestavbu či pořízení vozu na CNG, pak samotné plničky, ale hlavně předpokládaný počet ročně ujetých kilometrů.

Čím je větší, tím více se investice do provozu na CNG vyplatí. Ačkoli je totiž cena plynu vázaná na ceny ropy, nepodléhá takovým výkyvům a jeho cena je dlouhodobě poměrně stabilní.

Na internetových stránkách firem zabývajících se přestavbami vozidel na plynový pohon jsou k dispozici i kalkulátory, které zmíněné faktory berou v potaz a pomáhají vyčíslit možné úspory.

JOSEF VALIŠKA
šéfredaktor časopisu Technik