VYBERTE SI REGION

ČVUT spolupracuje s Renaultem na dvoutaktním naftovém motoru

Praha - České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) má výrazný podíl na vzniku dvoutaktního dvouválcového turbodieselu, jehož prototyp v prosinci představila automobilka Renault. Tato univerzita byla jedním z partnerů evropského projektu Powerful, který probíhal od ledna 2010 do června 2014.

7.1.2015 1
SDÍLEJ:

Prototyp dvoutaktního naftového dvouválce od Renaultu.Foto: Renault

Na vývoji motoru se však dále pracuje a s francouzskou automobilkou je tým z ČVUT stále v kontaktu, řekl Pavel Brynych z Fakulty strojní ČVUT.

Tým z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT pod vedením Jana Macka pracoval na návrhu plnicí skupiny motoru. Vedle dalších součástí tak vyvíjel také turbodmychadlo a mechanicky hnané dmychadlo. Brynych považuje vývoj plnicí skupiny za zásadní pro úspěch motoru. Jeho výkon je totiž snižován příkonem dmychadla potřebného k vypláchnutí spalovacího prostoru.

Zmiňovaný motor s objemem 730 centimetrů krychlových má být pohonnou jednotkou malých osobních případně užitkových vozidel.

Jeho hlavní výhodou má být nízká spotřeba paliva a nízké emise škodlivin ve výfukových plynech. Na rozdíl od dřívějších dvoutaktních motorů, které se používaly například ve východněmeckých Trabantech, má díky použité technologii stálou olejovou náplň v klikové skříni. Do paliva se tak už nemusí přimíchávat mazací olej. "Nepoučený uživatel vozidla tak ani nepozná rozdíl od čtyřdobého motoru," poznamenal Brynych.

Renault předložil expertům z ČVUT jasnou představu ohledně parametrů a konstrukce motoru. "Z té jsme tedy vycházeli a v průběhu projektu ji upravovali a ladili tak, abychom byli schopni plnit požadavky na výkon a moment motoru," přiblížil průběh spolupráce Brynych.

Projekt Powerful spadal pod vědecké pracoviště ČVUT v Roztokách u Prahy. Začal v rámci Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka a po dvou letech pokračoval v Centru vozidel udržitelné mobility (CVUM), což je projekt, který na první jmenované centrum navázal.

Čtyřčlenné mezinárodní konsorcium včetně ČVUT a Renaultu chce ve spolupráci pokračovat, proto podalo návrh dalšího projektu v rámci evropského dotačního programu Horizont 2020. "Tento návrh nyní čeká u Evropské komise na schválení," uvedl Brynych.

Centrum vozidel udržitelné mobility má celou řadu společných projektů s domácími i zahraničními automobilkami. Některé jsou spolufinancované z fondů Evropské unie, jiné jsou čistě komerční. "Nejedná se vždy pouze o aplikace pro osobní automobily, ale spolupracujeme i na vývoji motorů a celých pohonných řetězců pro užitková vozidla popřípadě autobusy," uvedl Brynych.

Vedle vývoje motorů probíhá v nových laboratořích tohoto centra i testování motorů, převodovek a celých vozidel. "Naše softwarové vybavení a simulační nástroje jsou srovnatelné s vývojovými odděleními automobilek," řekl Brynych, podle nějž nejmodernějším dostupným vybavením disponují také brzdová stanoviště.

Autor: ČTK, Redakce

7.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies