Parkování v požární zóně
Žádný oheň široko daleko není, takže jaképak váhání – zaparkujeme například před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobná prostranství, stejně označená, mohou být například před školami. Nikomu tam zdánlivě nepřekážíte, „jen“ případnému požárnímu vozidlu, které nemůže vyjet, u školy zase nemůže zaparkovat u přívodu vody a podobně.

I když to vypadá jako banalita, jde o ohrožení majetku a osob v případě požáru. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 euro a ztráty jednoho bodu. Nemluvě o tom, že i v Česku v takovémto případě hrozí odtažení vozidla. 

Ve vyškovských kasárnách vybuchly granáty, jednoho vojáka roztrhaly a další dva zranily.
V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“
Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu nebo změně směru, či odbočování nepoužívají blinkry. Přitom je to povinnost.

Jestliže auto změní směr bez bliknutí, jde jen o nečekaný manévr. Řidič tím může přinutit jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii.

Hasiči často nemohou projet s hasičskými vozy brněnskými ulicemi kvůli neukázněnosti řidičů. Foto: Deník/Lenka Jebáčková
Hasiči prosí: neparkujte v zatáčkách, nedostaneme se k požáru

Za změnu směru bez směrovky hrozí pokuta, například v Německu deset euro. Nemluvě o případné nehodě a postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění. 

Zip: Příliš brzy, příliš pozdě
V Česku jde o typický problém snad v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém „zipu“.

Jedni se z pruhu, který končí a spojuje s průběžným, snaží dostat co nejdříve, druzí naopak na poslední chvíli a musejí pak brzdit, čímž zpomalují oba pruhy. To je samozřejmě špatně.

Satelitní snímek hurikánu Maria.
Maria začala pustošit Karibik, dosáhla nejvyššího stupně. Probíhají evakuace

Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí pokuta. Stejně tak v případě omezení a ohrožení jiného účastníka. A to počínaje částkou dva tisíce korun.

Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkou
Za podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhovky. Prosíme, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů. Přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 kilometrů v hodině. V Německu je za porušení předpisu stanovena pokuta dvacet euro.

Stopka: Zastavit? A proč? 
Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení této značky. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta, v Německu deset euro a u nás až 2500 korun a čtyři body k tomu.

Brzdění motorem.
Jak funguje brzdění motorem? A může autu nějak uškodit?

Můžete? Neplaťte
Pro českého motoristu to stále není samozřejmost, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání. Pokud si myslíte, že bez parkovacích hodin můžete parkovat bez omezení, vyvede vás z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi deseti a třiceti euro.

Na parkovišti, jako na silnici
Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací?

Držme se toho, že pravidla platí všude stejná. Například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici.

Hyundai v Nošovicích zahájil výrobu ostré i30 N.
Hyundai v Nošovicích zahájil výrobu ostré i30 N. Do konce roku vznikne 1450 vozů

Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.

“Netrestat“ ty pomalejší
Potřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří nedostatečně rychle reagují – nevyrazí včas na zelenou, nezařadí se po předjíždění a podobně, je neslušné. V některých zemích se jedná o přestupek. 

Škoda Favorit.
Favorit slaví 30 let od své premiéry. Jeho design navrhli Italové

Prosíme, netrubte! Klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho například v Rumunsku, Itálii a dalších zemí za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.

Jízda i bez potkávacího světla
Jízda bez zapnutých potkávacích světel může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také třeba vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy ano. U nás vám hrozí pokuta až dva tisíce korun, v Německu šedesát euro.

Diskotéka v autě?
Máte rádi oblíbenou hudbu na maximální hlasitost vaší audio soustavy, nebo máte dokonce sluchátka na uších? V obou případech vám hrozí pokuta, například v Německu deset euro.

Rada expertů ÚAMK na závěr
I zdánlivě malé přestupky jsou stále porušením dopravních předpisů a tedy postižitelné. Pamatujte, že malé přestupky mohou být důvodem velké havárie.

Koncept Škoda Vision E.
Škoda ve Frankfurtu ukazuje upravený elektromobil Vision E a nové verze Kodiaqu