VYBERTE SI REGION

Tisíce Peugeotů a Citroënů mohou mít vadné pedály

Paříž – Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën svolá k opravě desítky tisíc vozů Peugeot 107 a Citroën C1 vyráběných ve společném podniku s japonskou Toyotou v českém Kolíně.

30.1.2010 1
SDÍLEJ:

Peugeot 107Foto: Deník/ Michal Bílek

S odvoláním na mluvčího PSA o tom informovaly agentury AFP a Reuters. Toyota v pátek oznámila, že svolá v Evropě až 1,8 milionu vozů k opravě plynového pedálu, opatření se týká i v Kolíně vyráběného modelu Aygo.

„Pro Peugeot 107 a Citroën C1 uplatníme stejnou proceduru,“ upřesnil mluvčí. Nedodal, kdy se začnou tato auta stahovat. „Nyní provádíme šetření, abychom zjistili, o jakou fázi výroby se jedná,“ prohlásil. K počtu svolávaných vozů agentuře Reuters řekl, že to bude „méně než 100.000“.

Peugeot 107 a Citroën C1 se podle prohlášení automobilky vyrábějí pouze v kolínském závodě. Společná továrna PSA a Toyoty (TPCA) zahájila v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry výrobu v roce 2005, loni z jejích linek sjelo zhruba 332.500 aut.

Mluvčí TPCA Radek Kňava řekl, že svolávání vozů je věcí distribuční sítě, která má na starosti veškeré věci ve vztahu k zákazníkům. „To je produktová záležitost a my jsme jenom výrobce,“ uvedl.

Akce se týká i České republiky

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. Podobně se v sobotu vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. „Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme,“ řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota musela kvůli problémům s plynovým pedálem svolat k opravě miliony automobilů ve Spojených státech, kde proti firmě zahájil vyšetřování Kongres. Automobilku k tomu přimělo riziko uvolnění podlahové krytiny, která pak může stlačit pedál plynu a způsobit nečekané zrychlení. Toyota již dříve uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách.

V Evropě se oprava plynového pedálu týká kromě modelu Aygo i Toyoty Yaris, Corolla, iQ, Auris, Verso, Avensis a RAV4. Podle analytiků zatím není jasné, jak tento problém ovlivní hospodaření společnosti, určitě však bude mít na zisk negativní vliv. Poškozuje také pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů pod tlakem kvůli hospodářské krizi.

Po celém světě již závada pedálu donutila firmu svolat od loňska k opravám celkem osm milionů vozů. To je více, než prodala za celý loňský rok. Za problémy a znepokojení, které mohla svolávací akce vyvolat, se zákazníkům v pátek omluvil šéf Toyoty Akio Toyoda.

Autor: ČTK

30.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies