Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do bazarů míří stále víc aut s odstraněným filtrem pevných částic

České autobazary registrují zvýšenou nabídku dieselových vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný DPF zatajit. Nový filtr stojí desítky tisíc korun a auta bez něj jsou ze zákona nepojízdná a na silnici nemají co dělat. 

22.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Se zaneseným nebo poškozeným filtrem může mít vozidlo vyšší spotřebu, nižší výkon, diagnostika hlásí chyby a v některých případech auto nelze vůbec uvést do chodu.

Největší síť autobazarů AAA Auto zaregistrovala jen v říjnu nárůst pokusů o prodej auta s odstraněným filtrem o pětinu na 150. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru tak, aby laik nic nepoznal," uvedl vedoucí výkupu AAA Petr Vaněček.

Nový DPF stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou. V zahraničí navíc hrozí, že policie takové vozidlo zabaví a řidiči uloží pokutu až několik tisíc eur.

„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat," dodal Pavel Foltýn z Auto ESA. Všem vozidlům podle něj scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a bylo tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem.

Filtr DPF je významná součást moderních turbodieselových motorů, která je pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru. Přesto se filtry časem zanesou a je nutné je vyměnit.

Filtry pevných částic však nejsou jediným problémem, který diesely v poslední době trápí. Letos v září se objevila kauza týkající se některých starších motorů TDI koncernu VW, které byly vybavené softwarem umožňujícím obcházet homologační měření emisí. V Česku takových aut jezdí asi 150 000.

Autor: ČTK

22.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Volkswagen Passat
Škoda Citigo
Citroën C3
Seat Ibiza
Bouřka. Ilustrační foto.
18

Během dne hrozí silné bouřky, výstraha platí do půlnoci

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Když přijde řeč na rozdělení Československa, nejčastěji se zdůrazňuje, že dobře dopadlo. A protože jsou vztahy Čechů a Slováků přátelské a stali jsme se nejlepšími sousedy, vyvozuje se z toho, že rozdělit stát bylo chytré, anebo že se klidným rozdělením státu předešlo jeho divokému rozpadu. 

Sedmimístná Dacia Duster nakonec nebude. Vedení ji zatrhlo

Už nějaký ten pátek se v souvislosti s novou generací Dacie Duster mluví o možné sedmimístné variantě. Podle oficiálního vyjádření ředitele prodeje a marketingu Francoise Mariotta se ovšem žádná taková verze nechystá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení