VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Levný elektromobil: Samozřejmě z Číny

Jedna z mála nevýhod ekologických elektromobilů je dosud jejich vyšší cena. To už ale zanedlouho nebude platit. Do výroby vozů šetrných k životnímu prostředí se totiž pustila Čína známá svoji levnou produkcí ve všech odvětvích.

15.10.2009 2
SDÍLEJ:

Na konci letošního roku se v nejlidnatější zemi světa začne vyrábět pětimístný elektrický automobil e6 z dílny firmy BYD Auto. Dosáhne rychlosti až 160 kilometrů v hodině a z nuly na 100 kilometrů zrychlí za osm sekund. „V Evropě bychom tento model chtěli nabídnout v roce 2011,“ prozradila Deníku Rebecca Wangová z tiskového oddělení výrobce. Do té doby projde vůz úpravami, aby vyhovoval i evropským předpisům.

Nástup čínské firmy BYD znamená pro světový trh s elektromobily velkou naději. Zatím je totiž poměrně zamrzlý – nabízí elektromobily s malým dojezdem a za výrazně větší peníze než modely na benzín. Vyšší cena je daná hlavně tím, že jsou dosud vyráběny v podstatě kusově. "Rozvoji navíc brání to, že není dostatek vozů s dojezdností alespoň 150 kilometrů,“ říká šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík. Vůz e6 by však podle údajů čínského výrobce měl mít na jedno nabití dojezd až 400 kilometrů.

BYD Auto není v oblasti elektromobilů zdaleka nováčkem. Už na konci minulého roku spustilo seriovou výrobu hybridního modelu F3DM, který je kromě elektřiny poháněný také zemním plynem. Jeho výhodou je především životnost baterie, která by měla vydržet zhruba 200 tisíc kilometrů. Šetrný provoz vozu podporuje i solární článek zabudovaný ve střeše.

"Zatím vůz nabízíme pouze firmám nebo státním institucím, například čínské vládě,“ říká Wangová. Čínské domácnosti si jej mohou koupit až od října. Po přepočtu zhruba za 420 tisíc korun. Na čínské silnice chce firma plánuje letos dostat zhruba deset tisíc kusů. Celkem však má v úmyslu v následujících dvou letech vyrobit více než půl milionu těchto aut.

Frma BYD Auto v současnosti není jediná, která hodlá vyrábět seriově vyráběné elektromobily. Okolo roku 2011 se k podobnému kroku chystá i Mitsubishi se svým modelem iMiev či Renault ve spolupráci s Nissanem. V Česku letos odstartovala program na podporu elektromobilů elektrárenská společnost ČEZ.

Autor: Pavel Cechl

15.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a odehraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies