Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Formule 1 připomíná parodii detektivky

Éra automobilek pomalu končí. Ekonomická krize je nutí šetřit a opustit drahé závodění.

5.11.2009 2
SDÍLEJ:

Startovní rošt Velké ceny Abú Zabí se dává do pohybu.Foto: REUTERS/Ahmed Jadallah

Je to dobře, nebo špatně? Ač se fanoušci a odborní nemohou shodnout, jedno je jasné: ten trend nikdo nezastaví. Automobilky, které se ještě v létě snažily formuli 1 ovládnout, ji kvapem opouštějí.

V příští sezoně se v nejdražším automobilovém seriálu světa budou angažovat už jen tři. Pod odchodu BMW a nejnověji Toyoty zůstávají Mercedes, Renault a Fiat (ten prostřednictvím své dceřiné značky Ferrari).

Důvod je jasný, ekonomická krize nutí výrobce automobilů šetřit. „Bylo to těžké, ale neodvratné rozhodnutí. Nedokázali jsme dosáhnout takových výsledků, jaké jsme si předsevzali,“ uvedl diplomaticky prezident firmy Akio Toyoda. Řečeno naplno: Toyota za své investice na úrovni nejbohatších týmů vybojovala za osm sezon všeho všudy pět druhých a osm třetích míst. Triumf žádný…

Navíc po aféře se zfixlovanou Grand Prix Singapuru zvažuje i Renault, jestli vůbec bude příští rok závodit.

„Je to jak parodie na detektivku Deset malých černoušků od Agathy Christie. Skutečnost je však mnohem vážnější. A mohou za to ti, kteří v posledních letech vedli seriál a bojovali s automobilkami,“ píše se v prohlášení Ferrari, které tak prstem ukazuje na Maxe Mosleyho, bývlého šéfa Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Formule 1 tak otáčí stroj času o dobrých třicet let zpátky. Do časů „garážistů“. Mužů, kteří si závodní speciály stavěli doma v malých továrničkách a okruhy obráželi s tahačem, na němž měli naložený monopost. Tedy žádná tovární podpora v řádech desítek až stovek milionů dolarů.

V roce 1979 panovaly vozy, které neměly s automobilkami pranic společného. Výjimkou byly jen Ferrari a Renault, který právě začínal svoji druhou sezonu.

O přelomu 70. a 80. let minulého století se hovoří jako o zlaté éře formule 1. Doufejme, že se brzy začne psát další. Plná dramatických soubojů a předjíždění.

Autor: Radek Vičík

5.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Rapid
Škoda Citigo
Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
7 14

Sněmovna začne řešit Babiše a Faltýnka. Vydá je ke stíhání?

Ministr školství Stanislav Štech navštívil 30. června ZŠ T. G. Masaryka v Podbořanech, aby předal vysvědčení prvňáčkům a deváťákům.
24

Ministr školství chce podporu inkluze. Požádá vládu o 400 milionů korun

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Potulující se psi, u nichž není zřejmé, komu patří. Problém, který u nás řeší každé druhé město. To se však brzy změní. Za tři roky by totiž měli být všichni psi očipováni.

Koncept BMW Z4 oficiálně. Produkční verze se má objevit už příští rok

V rámci přehlídky automobilové krásy na Pebble Beach v Kalifornii představila německá automobilka koncept nového roadsteru Z4. Na sériovou verzi nebudeme muset čekat dlouho, a jestli bude očekávaná novinka vypadat alespoň částečně jako tento koncept, její popularita je zřejmě zaručena.

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

AKTUALIZUJEME

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

/ VIDEO / Osm hodin po vražedném útoku dodávkou v Barceloně došlo ve Španělsku k dalšímu ataku – v rybářské obci Cambrils 120 kilometrů jižně od Barcelony najel osobní vůz Audi A3 do chodců. Zranil šest civilistů a jednoho policistu. Pachatele policie zastřelila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení