VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Formule 1 připomíná parodii detektivky

Éra automobilek pomalu končí. Ekonomická krize je nutí šetřit a opustit drahé závodění.

5.11.2009 2
SDÍLEJ:

Startovní rošt Velké ceny Abú Zabí se dává do pohybu.Foto: REUTERS/Ahmed Jadallah

Je to dobře, nebo špatně? Ač se fanoušci a odborní nemohou shodnout, jedno je jasné: ten trend nikdo nezastaví. Automobilky, které se ještě v létě snažily formuli 1 ovládnout, ji kvapem opouštějí.

V příští sezoně se v nejdražším automobilovém seriálu světa budou angažovat už jen tři. Pod odchodu BMW a nejnověji Toyoty zůstávají Mercedes, Renault a Fiat (ten prostřednictvím své dceřiné značky Ferrari).

Důvod je jasný, ekonomická krize nutí výrobce automobilů šetřit. „Bylo to těžké, ale neodvratné rozhodnutí. Nedokázali jsme dosáhnout takových výsledků, jaké jsme si předsevzali,“ uvedl diplomaticky prezident firmy Akio Toyoda. Řečeno naplno: Toyota za své investice na úrovni nejbohatších týmů vybojovala za osm sezon všeho všudy pět druhých a osm třetích míst. Triumf žádný…

Navíc po aféře se zfixlovanou Grand Prix Singapuru zvažuje i Renault, jestli vůbec bude příští rok závodit.

„Je to jak parodie na detektivku Deset malých černoušků od Agathy Christie. Skutečnost je však mnohem vážnější. A mohou za to ti, kteří v posledních letech vedli seriál a bojovali s automobilkami,“ píše se v prohlášení Ferrari, které tak prstem ukazuje na Maxe Mosleyho, bývlého šéfa Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Formule 1 tak otáčí stroj času o dobrých třicet let zpátky. Do časů „garážistů“. Mužů, kteří si závodní speciály stavěli doma v malých továrničkách a okruhy obráželi s tahačem, na němž měli naložený monopost. Tedy žádná tovární podpora v řádech desítek až stovek milionů dolarů.

V roce 1979 panovaly vozy, které neměly s automobilkami pranic společného. Výjimkou byly jen Ferrari a Renault, který právě začínal svoji druhou sezonu.

O přelomu 70. a 80. let minulého století se hovoří jako o zlaté éře formule 1. Doufejme, že se brzy začne psát další. Plná dramatických soubojů a předjíždění.

Autor: Radek Vičík

5.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160
Honda Civic
Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
2 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Theresa Mayová, předsedkyně britské vlády a lídr konzervativců
AKTUALIZOVÁNO
3 8

Brexit: Mayová chce pro občany EU stejná práva jako pro Brity

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Spolupráce Česka a Izraele bude spočívat v technologiích, i humanitních oborech

Česko a Izrael chtějí posílit vědeckou spolupráci ve vyspělých technologických oborech, jako je robotika nebo kybernetika. Více se zaměří ale i na podporu spolupráce v humanitních vědách. Dnes to po společném jednání řekli vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek a jeho izraelský protějšek Ofir Akunis. Oba kladně hodnotili činnost české vědecké diplomatky Delany Mikolášové, která na českém velvyslanectví v Tel Avivu působí od roku 2015.

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies