VYBERTE SI REGION

Formule 1 připomíná parodii detektivky

Éra automobilek pomalu končí. Ekonomická krize je nutí šetřit a opustit drahé závodění.

5.11.2009 2
SDÍLEJ:

Startovní rošt Velké ceny Abú Zabí se dává do pohybu.Foto: REUTERS/Ahmed Jadallah

Je to dobře, nebo špatně? Ač se fanoušci a odborní nemohou shodnout, jedno je jasné: ten trend nikdo nezastaví. Automobilky, které se ještě v létě snažily formuli 1 ovládnout, ji kvapem opouštějí.

V příští sezoně se v nejdražším automobilovém seriálu světa budou angažovat už jen tři. Pod odchodu BMW a nejnověji Toyoty zůstávají Mercedes, Renault a Fiat (ten prostřednictvím své dceřiné značky Ferrari).

Důvod je jasný, ekonomická krize nutí výrobce automobilů šetřit. „Bylo to těžké, ale neodvratné rozhodnutí. Nedokázali jsme dosáhnout takových výsledků, jaké jsme si předsevzali,“ uvedl diplomaticky prezident firmy Akio Toyoda. Řečeno naplno: Toyota za své investice na úrovni nejbohatších týmů vybojovala za osm sezon všeho všudy pět druhých a osm třetích míst. Triumf žádný…

Navíc po aféře se zfixlovanou Grand Prix Singapuru zvažuje i Renault, jestli vůbec bude příští rok závodit.

„Je to jak parodie na detektivku Deset malých černoušků od Agathy Christie. Skutečnost je však mnohem vážnější. A mohou za to ti, kteří v posledních letech vedli seriál a bojovali s automobilkami,“ píše se v prohlášení Ferrari, které tak prstem ukazuje na Maxe Mosleyho, bývlého šéfa Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Formule 1 tak otáčí stroj času o dobrých třicet let zpátky. Do časů „garážistů“. Mužů, kteří si závodní speciály stavěli doma v malých továrničkách a okruhy obráželi s tahačem, na němž měli naložený monopost. Tedy žádná tovární podpora v řádech desítek až stovek milionů dolarů.

V roce 1979 panovaly vozy, které neměly s automobilkami pranic společného. Výjimkou byly jen Ferrari a Renault, který právě začínal svoji druhou sezonu.

O přelomu 70. a 80. let minulého století se hovoří jako o zlaté éře formule 1. Doufejme, že se brzy začne psát další. Plná dramatických soubojů a předjíždění.

Autor: Radek Vičík

5.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies