VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Formule 1 připomíná parodii detektivky

Éra automobilek pomalu končí. Ekonomická krize je nutí šetřit a opustit drahé závodění.

5.11.2009 2
SDÍLEJ:

Startovní rošt Velké ceny Abú Zabí se dává do pohybu.Foto: REUTERS/Ahmed Jadallah

Je to dobře, nebo špatně? Ač se fanoušci a odborní nemohou shodnout, jedno je jasné: ten trend nikdo nezastaví. Automobilky, které se ještě v létě snažily formuli 1 ovládnout, ji kvapem opouštějí.

V příští sezoně se v nejdražším automobilovém seriálu světa budou angažovat už jen tři. Pod odchodu BMW a nejnověji Toyoty zůstávají Mercedes, Renault a Fiat (ten prostřednictvím své dceřiné značky Ferrari).

Důvod je jasný, ekonomická krize nutí výrobce automobilů šetřit. „Bylo to těžké, ale neodvratné rozhodnutí. Nedokázali jsme dosáhnout takových výsledků, jaké jsme si předsevzali,“ uvedl diplomaticky prezident firmy Akio Toyoda. Řečeno naplno: Toyota za své investice na úrovni nejbohatších týmů vybojovala za osm sezon všeho všudy pět druhých a osm třetích míst. Triumf žádný…

Navíc po aféře se zfixlovanou Grand Prix Singapuru zvažuje i Renault, jestli vůbec bude příští rok závodit.

„Je to jak parodie na detektivku Deset malých černoušků od Agathy Christie. Skutečnost je však mnohem vážnější. A mohou za to ti, kteří v posledních letech vedli seriál a bojovali s automobilkami,“ píše se v prohlášení Ferrari, které tak prstem ukazuje na Maxe Mosleyho, bývlého šéfa Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Formule 1 tak otáčí stroj času o dobrých třicet let zpátky. Do časů „garážistů“. Mužů, kteří si závodní speciály stavěli doma v malých továrničkách a okruhy obráželi s tahačem, na němž měli naložený monopost. Tedy žádná tovární podpora v řádech desítek až stovek milionů dolarů.

V roce 1979 panovaly vozy, které neměly s automobilkami pranic společného. Výjimkou byly jen Ferrari a Renault, který právě začínal svoji druhou sezonu.

O přelomu 70. a 80. let minulého století se hovoří jako o zlaté éře formule 1. Doufejme, že se brzy začne psát další. Plná dramatických soubojů a předjíždění.

Autor: Radek Vičík

5.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
184

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Opilý řidič kamionu jel po dálnici se třemi promile. Nemohl pak ani stát

/VIDEO/ Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Technologičtí giganti světa rostou. Giganticky

Čtyři internetoví giganti Google, Microsoft, Amazon a Alphabet, který spadá pod Google, zveřejnili své výsledky za první čtvrtletí 2017. Daří se všem. Budoucnost mají cloudové služby.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies