VYBERTE SI REGION

Formule 1 vstupuje do nové éry se starým Schumim

Praha - Na piloty čeká devatenáct závodů. Startuje se v neděli v Bahrajnu a končí až 14. listopadu v Abú Zabí.

11.3.2010 2
SDÍLEJ:

Michael Schumacher při testech ve španělské Valencii.Foto: ČTK

Jiná bude letošní formule 1.

Nedělní první závod mistrovství světa v Bahrajnu ukáže, jak ji změnila nová pravidla. Rozdílné je bodování, v průběhu závodu se nesmí tankovat.

Největším tahákem bude návrat sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera z Německa po čtyřech letech v barvách týmu Mercedes. Sledovaný však bude i jeden ze čtyř nováčků Bruno Senna, synovec legendárního Ayrtona Senny.

Nový systém bodování má donutit piloty, aby se nespokojili s jistými body, ale snažili se vyhrát.

První v cíli totiž dostane 25 bodů, o plných 15 bodů více než v minulosti a o sedm bodů více než druhý závodník. Oceněni budou i devátý a desátý pilot v pořadí. Bodovací klíč Mezinárodní automobilové federace je letos rozmanitější - 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod.

Tankování zakázáno

Dramatické mohou být zastávky v boxech. Letos je totiž v průběhu závodu zakázané tankování, výměny pneumatik tak budou trvat nanejvýš tři sekundy. Piloti na rozdíl od změny v bodování tuto novinku vítají.

"Závod bude náročnější na umění pilotů," shodla se většina. "Nepůjde jet naplno celou dobu, vlastnosti v chování auta se budou během závodu měnit," prohlásil Lewis Hamilton. Důležité bude zejména opotřebení pneumatik.

Pozornost ale bude strhávat zejména Schumacher.

Jednačtyřicetiletá legenda navíc nemusí vůbec hrát druhé housle. Už jen díky respektu bude mít na startu obrazně o pár míst lepší pozici. Fanoušci a odborníci tvrdí, že pokud bude mít dobré auto, může dokonce zaútočit na titul mistra světa, který obhajuje Brit Jenson Button.

Jisté je, že Schumacherova přítomnost v seriálu přitáhne fanoušky a zajistí velkou televizní sledovanost. Přijdou noví sponzoři. Jde totiž o sportovní comeback desetiletí.

Schumacher patří mezi favority

Slavný Němec pojede ve voze, který je nástupcem stáje Brawn GP, v níž loni Button vyhrál, než přestoupil do McLarenu. Vedle těchto dvou stájí budou na přední příčky zcela jistě útočit monoposty Ferrari nebo Red Bull, překvapit ale mohou i jiní.

McLaren se do sezony vyzbrojil. Těžko odhadovat, který ze dvou mistrů světa - Button nebo jeho krajan Hamilton - bude plnit roli týmové jedničky.

Vedení stáje zariskovalo, ale tito dva kohouti na jednom smetišti podle zákulisních informací nebudou trpět vzájemnou nevraživostí, jak tomu bylo v případě Hamiltona a Španěla Fernanda Alonsa.

U Ferrari rovněž do monopostů posadí těžký kalibr. Dvojnásobný mistr světa Alonso se po nevydařených sezonách chce vrátit zpět i díky tomu, že rudý vůz je po dvou letech konečně konkurenceschopný, což ukázal v testech.

Skvělým pilotem je i Brazilec Felipe Massa, který se zotavil po těžkém zranění hlavy, způsobeným pružinou z vozu krajana Rubense Barrichella.

Otázkou jsou letošní možnosti vozů Red Bullu, druhého týmu loňského šampionátu. Australan Mark Webber a zejména Němec Sebastian Vettel mají o rok víc zkušeností a větší předpoklady k tomu, aby se vyvarovali výkyvů výkonnosti a častých chyb.

Senna pojede v Lotusu

Vzpomínku na slavné časy z dob Colina Chapmana oživí také návrat legendární stáje Lotus Racing, s níž se vrací do šampionátu majitel z Malajsie Tony Fernandes.

První Rusem ve formuli je Vitalij Petrov z Renaultu, nováčkem je také Němec Nico Hülkenberg. Mezi testovacími jezdci u Renaultu je i Čech Jan Charouz.


V šampionátu skončily stáje Toyota a BMW, na dvanáct týmů startovní pole doplnily Virgin Racing, Lotus a španělská stáj HRT, v níž pojede Senna s posledním nováčkem Karunem Čandhokem z Indie.

Kalendář se rozšířil ze sedmnácti na devatenáct závodů; do programu se vrátila Velká cena Kanady, debut si odbude okruh v Koreji. "Letošní sezona bude fantastická, protože máme zajištěnu publicitu, nové týmy, nové jezdce, nová pravidla. Nemohu se dočkat," prohlásil Button.

Program MS
14. března: Bahrajn (Sachir), start závodu: 13:00,
28. března: Austrálie (Melbourne), start závodu: 8:00,
4. dubna: Malajsie (Sepang), start závodu: 10:00,
18. dubna: Čína (Šanghaj), start závodu: 9:00,
19. května: Španělsko (Barcelona), start závodu: 14:00,
23. května: Monako (Monte Carlo), start závodu: 14:00,
30. května: Turecko (Istanbul), start závodu: 14:00,
13. června: Kanada (Montreal), start závodu: 18:00,
27. června: Evropa (Valencie), start závodu: 14:00,
11. července: Velká Británie (Silverstone), start závodu: 14:00,
25. července: Německo (Hockenheim), start závodu: 14:00,
1. srpna: Maďarsko (Budapešť), start závodu: 14:00,
29. srpna: Belgie (Spa-Francorchamps), start závodu: 14:00,
12. září: Itálie (Monza), start závodu: 14:00,
26. září: Singapur (Singapur), start závodu: 14:00,
10. října: Japonsko (Suzuka), start závodu: 8:00,
24. října: Korea (Jonkam), start závodu: 8:00,
7. listopadu: Brazílie (Sao Paulo), start závodu: 17:00,
14. listopadu: Spojené arabské emiráty (Abú Zabí), start závodu: 14:00

Autor: ČTK

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies