VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Frankfurt jasně ukázal snahu automobilek šetřit

Jedním zcharakteris­tických a nejčastěji pozorovatelných průvodních jevů letošního frankfurtského autosalonu byla orientace vozidel na úspory.

1.10.2009 2
SDÍLEJ:

Mezinárodní autosalon ve Frankfurtu 2009: koncept i-On od Peugeotu a Foto: REUTERS/Jo­hannes Eisele

Nejvíce byly samozřejmě prezentovány úspory pohonných hmot, a to prakticky u všech značek. Modelů, u kterých výrobci deklarovali průměrnou spotřebu pod 5 l/100 km, bylo už nepočítaně a u některých se blíží i k hranici čtyř litrů.


U prototypů a studií vystavovatelé uváděli spotřeby ještě nižší – okolo tří a dokonce jen jeden a půl litru na 100 km.


Ani poměrně velké vozy nezůstávají pozadu a jejich výrobci už dokázali stlačit spotřebu hluboko pod dosud běžných deset litrů, někdy až k hranici šest litrů. Je to i jedna z cest, jak se vyrovnat s očekávaným zvyšováním cen pohonných hmot a jak současně pomoci ochraně životního prostředí.


Další zajímavostí je, že jen málokterý výrobce si dnes dovolí u nových, lépe vybavených i úspornějších vozidel zvýšit cenu oproti předcházejícím modelům.


Cenový tlak se přenáší především na dodavatele dílů, ale pro potenciální zákazníky to je nesporná výhoda. Většina novinek není výrazně dražší, jak by se s ohledem na rozsah bezpečnostní i komfortní výbavy, dalo před〜pokládat. Dalším, velmi frekventovaným tématem byla vozidla s alternativními pohony, tedy hybridní, využívající k pohonu plyn či jiné druhy paliv a v neposlední míře elektromobily. Úsporné, ale stále dost drahé hybridní automobily se již dají koupit i u nás a další výrobci je připravují, aby jimi v dohledné době rozšířili svoji nabídku.


Také aut využívajících kombinovaný pohon benzin nebo nafta/plyn je na trhu stále víc.


Elektromobily až okolo roku 2012


Elektromobily se zatím stále potýkají s problémem těžkých a drahých akumulátorů, s jejich pomalým nabíjením a stále poměrně krátkým dojezdem.


Prvních skutečně sériových elektromobilů, určených pro městský a příměstský provoz, bychom se mohli dočkat někdy v roce 2012.


Prototypů a studií bylo ve Frankfurtu mnoho a za některými již stáli největší výrobci, což je zárukou, že „elektrifikace“ silničního provozu není tak vzdálená. Současný evropský automobilový trh a s ním samozřejmě také automobilová výroba se zmítají v řadě nejrůznějších problémů a absurdností.


Prakticky každá z evropských zemí reaguje na krizovou situaci jinak.


Česká republika na tom zatím není, alespoň co se týká osobních automobilů, zdaleka tak špatně, jako řada okolních zemí, kde například v Maďarsku klesl prodej až o 80 procent loňského stavu. Také v některých pobaltských či balkánských zemích, ale ani ve Španělsku není situace vůbec růžová.


Prodej osobních automobilů u nás sice klesl a jejich výroba také, ale popravdě řečeno „jen“ na úroveň, v jaké se nacházel před třemi až pěti lety. V té době nebylo jinde ve světě po nějaké krizi ani potuchy a automobilová branže se vyhřívala na slunci prosperity.


Stačí srovnat údaje o prodejích za uplynulých pět let a snadno zjistíte, že letos za prvních osm měsíců bylo u nás registrováno 120 416 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, loni a předloni to bylo sice víc (137 813 a 126 885), ale v roce 2006 se za stejné období prodalo jen 114 862 a v letech přecházejících ještě méně.


Automobilový trh se propadl. Bude hůř?


Bohužel, když se dařilo, tak nikdo nepředpokládal, že by mohlo dojít k jakýmkoli odbytovým problémům. Prodej automobilů nemohl růst do nekonečna. Přitom už tehdy hrozily nejméně dva – nasycenost trhu a možnost některé podoby celosvětové hospodářské krize.


Ve skutečnosti přišla nejprve krize bank, jako důsledek značných problémů na trhu s nemovitostmi a na ni navázal důsledek toho, že ve vyspělých zemích už každý, kdo auto chce či potřebuje, ho má a tudíž může s koupí nového klidně počkat.


A tak se propadl i automobilový trh, někde víc, jinde méně, ale stejně to mělo dopad na hospodářství.


V našich podmínkách, které jsou do jisté míry evropskou výjimkou (trh se zatím propadl velmi málo a Česká republika patří mezi největší výrobce automobilů), můžeme očekávat na jedné straně v dohledné době všechny automobilové novinky, ale také řadu „ran“ v podobě zdražení pohonných hmot a takřka všeho ostatního, jako důsledek zvýšení DPH, různých „balíčků“, odmítání šrotovného a tak dále.


Převážná část průmyslové Evropy se pravděpodobně už nachází za hranicí pomyslného dna hospodářské recese, ale nás zřejmě čeká ještě dost komplikované období.


Některé náznaky hospodářského, ale zejména politického vývoje bohužel nevylučují, že by odbyt automobilů mohl ještě klesat. Zlepšení totiž nasvědčuje jen málo ukazatelů.

KAREL BERÁNEK, PETR OLIVÍK

1.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160
Honda Civic

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Německé dálnice mají zavádět mýtné

Cesta k sousedům. V Německu si dejte pozor na kolony

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies