VYBERTE SI REGION

Jak vnímáme design? V mužích vyvolá krásné auto víc emocí než plačící dítě

Londýn/Praha - Švédská automobilka Volvo Cars jako první na světě provedla experiment, jehož smyslem bylo zjistit, jak silnou emocionální reakci může vyvolat design vozu. Jeho závěry jsou docela zajímavé.

28.11.2013
SDÍLEJ:

Volvo Concept Coupé.Foto: Volvo Cars

Tento vědecký pokus odhalil, že krásný design automobilu může nepopiratelně vyvolat celou škálu rozmanitých pocitů na úrovni nejzákladnějších lidských emocí. V rámci tohoto experimentu vedeného společností Volvo Cars ve spolupráci s EEG specialisty z Myndplay byly u respondentů analyzovány reakce mozku při pohledu na automobil a bylo zkoumáno, jak estetika jeho ztvárnění ovlivňuje jejich pocity.

Výzkumníci z EEG zaznamenávali elektrickou aktivitu podél vlasové pokožky a měřili kolísání napětí iontového toku mozkových neuronů. Tento výzkum prokázal, že lidé emocionálně reagují na tvar vozu, přičemž jsou obzvláště muži snad až geneticky naprogramováni k obdivování štíhlých tvarů s ladnými křivkami.

Volvo provedlo experiment, který měl zjistit, jakým způsobem ovlivňuje design pocity člověka.

Experiment byl uskutečněn při příležitosti prezentace konceptu Volvo Coupé, který je první interpretací nové strategie společnosti Volvo v oblasti designu. Účastníci byli požádáni o zhodnocení série obrázků, při jejichž sledování měli nasazenu náhlavní senzorickou soupravu EEG měřící aktivitu přední kůry mozkové. Mezi promítanými obrazy bylo nové Volvo Concept Coupé společně s vozidly, jejichž design je obecně vnímán jako „nehezký" či „zastaralý", dále zde byly snímky šťastných i plačících dětí a fotografie atraktivních mužů a žen.

„Tento průzkum ve výsledku prokazuje to, co jsme vždy předpokládali. Krásný design vozu může vyvolat silné emoční reakce sahající od pozitivního naladění až po pocit sebejistoty," zhodnotil výsledky Thomas Ingenlath, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars.

Mimo jiné se ukázalo, že u mužů se při pohledu na obrázky krásného vozu zvedla větší míra emocí než při pohledu na plačící dítě. Emocionální reakce žen na obrázek nešťastného dítěte byla oproti mužským účastníkům téměř dvakrát intenzivnější. A pouze 33 % žen ohodnotilo design vozu výše než fotografii pohledného muže.

Zato 74 % mužů potvrdilo, že mají při pohledu na líbivý design příjemný pocit a 60 % dotázaných mužů potvrdilo, že jim řízení pěkného automobilu přináší pocit uspokojení a sebejistoty.

Volvo provedlo experiment, který měl zjistit, jakým způsobem ovlivňuje design pocity člověka.

David Lewis, britská kapacita v oblasti neurovědy zabývající se konzumerismem a komunikací, tvrdí: „Ocenění esteticky příjemného designu je zážitkem, který v sobě spojuje pochopení a emoce. Tyto sféry jsou si natolik blízké, že je mezi nimi nemožné rozlišovat. Estetický zážitek představuje jednotu smyslového potěšení, správné interpretace sledovaného a emocionální účasti."

V současně probíhajícím výzkumu vedeném společností OnePoll bylo zjištěno, že 43 % mužů shledává tvar a design vozu jeho nejpřitažlivějším aspektem, který je pro ně důležitější než interiér, funkce, kola nebo motor. Pro muže byla nejatraktivnější částí automobilu jeho příď, oproti tomu u žen získala největší ohlas jeho zadní část.

Jediný výjev, u kterého byla reakce žen i mužů ve srovnání s dalšími obrazy shodně nejintenzivnější, bylo plačící dítě. U obou skupin došlo k nejvyšší emocionální reakci, která byla v rámci promítaných obrázků provázena nejvíce negativními pocity. Ženy se nejvýrazněji projevovaly při reakci na dětský smutek, zatímco muži dávali při pohledu na obrázky hezkého auta najevo větší vzrušení než při sledování nešťastného dítěte.

Autor: Redakce

28.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nový Seat Ibiza dorazí v létě. Testovací prototyp se maskuje jako Hyundai

Španělská automobilka Seat na jaře příštího roku představí pátou generaci malého hatchbacku Ibiza. Prodej by se pak měl rozběhnout v létě.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies