„Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili tendry. To prostě ani ze zákona nejde," uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až rok po vyhlášení veřejných soutěží. Oprava nejstarší české dálnice zřejmě zpomalí cestu mezi Prahou a Brnem, což by podle dopravních odborníků mohlo řadu lidí přesvědčit k využití vlaku místo autobusu. Student Agency na této trase provozuje autobusy, vlaky nikoli.

Student Agency podle ŘSD navrhuje, aby se na D1 rozbil současný betonový povrch a nahradil se mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Tento způsob obnovy povrchu dálnice je ale podle Čermáka nevýhodný. Na D1 je po letech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak prý pro dálnici, po níž projede 7500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal šéf ŘSD.

Student Agency navíc podle ŘSD není účastníkem řízení, a proto je nemůže nepadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran," reagoval Jančura. Dodal, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) odmítl do sporu mezi ŘSD a Student Agency vstoupit. Rozhodování o vhodných technologických postupech při opravě silnic ministerstvu dopravy nepřísluší, uvedl. Věří nicméně, že ŘSD podmínky soutěže zadalo regulérně, dodal.

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražského ČVUT se metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila. V tomto případě má ale zásadní překážky. Kromě výše zmíněných je to také zvednutí povrchu dálnice o desítky centimetrů. Přitom zvýšení jen o 15 centimetrů by znamenalo problémy s mosty přes D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

Přípravné práce by mohly začít na přelomu dubna a května

ŘSD nabídlo do veřejných soutěží renovaci pěti úseků D1, u dvou z nich by do dvou týdnů mohly být podepsány smlouvy s vítězi. S přípravnými pracemi by se tak mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší mohlo začít na přelomu dubna a května. O kolik se při renovaci dálnice prodlouží doba cesty mezi Prahou a Brnem, ŘSD zjišťuje. Záviset to bude mimo jiné na postupu stavebních firem ve třech tendrech, které ještě nejsou uzavřeny.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu, nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.