Je nesporné, že se také na automobilovém trhu projevují důsledky současné hospodářské situace České republiky. Reálné příjmy klesají, mnozí lidé se obávají nejisté budoucnosti, a tak raději šetří „na ještě horší časy", nebo z jiných důvodů koupi nového auta oddalují.

Osobní automobily rovněž patří k jedněm z nejdříve oželených investicí. Vzhledem k dané situaci je úroveň prodejů aut poměrně ještě slušná, nad úrovní roku 2006, ale drží ji vlastně firmy a podnikatelé, na které připadá už víc než dvě třetiny registrovaných vozů. Soukromníci, kteří ještě před pár lety jasně vedli, jsou dnes v menšině.

Volný obchod

Jen letmý pohled do statistických údajů může být ale zavádějící. Počty vykazované jako oficiální registrace nejsou meziročně tak snadno srovnatelné.

Jednak v letech 2004 až 2008 byla značná část osobních vozů registrována jako užitková, protože tak bylo možné odepsat DPH. Stalo se tak na úkor osobních, takže je objektivnější brát v úvahu součet obou kategorií.

Dalším faktorem, který má vliv na počty registrací, je poměrně silný vývoz u nás jen krátkodobě, takzvaně účelově registrovaných vozidel do zahraničí.

Někteří odborníci uvádějí, že z celkového množství registrací nových osobních automobilů může být i deset procent zcela legálně vyvezeno.

To znamená, že na našich silnicích se s českými registračními značkami nakonec ve skutečnosti objeví o deset procent vozů méně. Ale volný obchod je volný obchod. Pokud jde o samotné osobní automobily, ty jsou z hlediska zákazníků děleny nejen do řady známých obchodních tříd kategorií, ale možná ještě důležitější je jejich rozdělení podle tříd cenových. Zde je ovšem problém, že známý systém ceny „od…" značně zkresluje tuto kategorizaci. Lákavá částka základního modelu s nejslabším motorem a nejjednodušší výbavou uvedená v ceníku se při skutečném nákupu většinou výrazně liší, a to někdy jak „dolů", tak především „nahoru" za lepší verze, vyšší motorizace a příplatkové výbavy na přání.

Podíváme-li se reálně na současnou automobilovou nabídku, pak zjistíme, že osobní automobily s cenou pod 400 tisíc Kč představují takřka tři čtvrtiny ze všech u nás prodávaných osobních vozů, což je ale dost zkreslující. U více než tří čtvrtin typů celkové nabídky začíná cena pod částkou zmíněných čtyř set tisíc, ale často u takzvaně akčních modelů či cen. Při skutečném vybírání si osobního auta je cenové rozpětí do lákavých 400 tisíc Kč sice značně široké, ale u modelů s výchozí cenou od 350 tisíc také dost omezené. Stačí pár maličkostí a rázem je cena nad naší limitující hranicí.

Pro mnohé budou tedy výhodnější spíše podkategorie do 200 tisíc a do 300 tisíc. I tak se v těchto kategoriích vyskytuje opravdu hodně zajímavých a dobře vybavených modelů.

Ceny v pohybu

Je nesporné, že výběr vozidel do 400 tisíc korun je u nás velmi bohatý a pestrý. Do této cenové kategorie se vlastně nevejdou jen auta vyšší střední třídy, vozy luxusní, větší MPV či SUV a většina sportovních vozů.

Na druhé straně se u nás prodává opravdu hodně vozů, jejichž cena teoreticky začíná pod hranicí 400 tisíc, ale zákazníci za ně vydají nakonec částky často vyšší o padesát i více procent.

Stejně tak se dají dnes koupit v různých akcích nová auta, jejichž tabulková cena značně přesahuje zmíněnou hranici, za cenu pod ní nebo i výrazně pod ní. Ale takový je trh i nabídka, která ve většině případů značně převyšuje poptávku, zejména v poslední době.

Ve zdánlivém útlumu, který logicky provází současné krizové období, nejenže klesají, a někdy i dost výrazně prodeje, což jsme mohli zaznamenávat i v řadě vyspělých evropských zemi, ale na tuzemském trhu dochází k řadě zajímavých, až nečekaných jevů.

KAREL BERÁNEK