VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jubilejní Finské rallye kraloval domácí Latvala

Jyväskylä - Tovární jezdec Fordu vyhrál před francouzskými piloty Sébastienem Ogierem a Sébastienem Loebem.

31.7.2010 1
SDÍLEJ:

Pilot továrního týmu Ford Jari-Matti Latvala ovládl Finskou rallye.Foto: ČTK

Domácí jezdec Jari-Matti Latvala vyhrál Finskou rallye, osmý díl mistrovství světa v automobilových soutěžích. Tovární dvojka Fordu navázala na loňský triumf svého krajana a týmového kolegy Mikky Hirvonena, který rallye po páteční nehodě nedokončil. Nejlepším z českých jezdců byl třináctý Martin Prokop.

"Vyhrát před domácími fanoušky je fantastické. Něco podobného jsem si nedovedl představit. Byl jsem dnes nervózní, protože jsem neměl moc velký náskok, ale zvládli jsme to," radoval se Latvala, jenž se v pětadvaceti letech stal nejmladším vítězem Finské rallye od roku 1973. Závod MS vyhrál počtvrté v kariéře, náročnou šotolinovou soutěž ovládl poprvé.

Za Latvalou se ve výsledkové listině seřadily čtyři citroëny. Druhý byl v jubilejním 60. ročníku rallye Francouz Sébastien Ogier, jehož při prvním startu v barvách oficiálního továrního týmu dělilo od vítězství deset vteřin.

Loeb naháněl Latvalu marně

Třetí skončil jeho krajan Sébastien Loeb. Úřadující světový šampion a lídr průběžného pořadí seriálu zaostal za Latvalou o 26 sekund. V MS má aktuálně na druhého Ogiera náskok 48 bodů.

"Myslel jsem na lepší výsledek, ale nešlo to. Latvala jel velmi rychle, projevily se i jeho zkušenosti. Třetí místo nakonec z pohledu šampionátu není tak špatné," řekl Loeb, jenž ve Finsku před dvěma lety vyhrál.

Čtvrté místo obsadil Petter Solberg z Norska a pátý byl Daniel Sordo ze Španělska. Velkých ovací se v cíli dostalo i jedenapadesátiletému Juhovi Kankkunenovi, jenž byl nakonec osmý. Čtyřnásobný světový šampion však při svém poslední startu v MS v kariéře dokázal porazit mistra světa formule 1 Kimiho Räikkönena, jenž byl až pětadvacátý. V dvanácté erzetě totiž populární Fin vyletěl z trati a ztratil téměř deset minut.

Prokop dojel třináctý

Nejlepší z českých jezdců byl Prokop, jenž obsadil s vozem Ford Fiesta S2000 třinácté místo. V redukovaném pořadí kategorie S-WRC, kterou ve Finsku ovládl tovární jezdec Škody Juho Hänninen, byl sedmadvacetiletý závodník čtvrtý a v průběžném pořadí seriálu se posunul na třetí pozici.

"Jsem rád, že jsme v cíli. Získali jsme ranec bodů a pořád máme šanci bojovat o titul. Takhle jsem se ale na body dlouho nenadřel," řekl Prokop ČTK a Právu.

V předešlých závodech MS se vždy vešel v S-WRC na stupně vítězů, ve Finsku však proti skandinávským jezdcům neměl šanci. "Pochopili jsme už v pátek, že jim nemůžeme stačit. S autem se dá jet více, než jsem byl já schopen. Snažil jsem se, ale trochu nám chyběla agresivita a nebyli jsme ve správném transu. Když tady člověk jede hlavou, tak to není správné," vysvětloval Prokop.

Kresta byl spokojený, o body mu nešlo

Druhý Čech Roman Kresta byl třiadvacátý, Martin Semerád třicátý. Zatímco Semerád si připsal body za šesté místo do hodnocení P-WRC, mezi produkčními vozy pátý Kresta nebodoval. Do seriálu totiž není přihlášený.

Kresta bral start ve Finsku jako doplňkovou záležitost a v cíli tak byl maximálně spokojený. "Dovolená mi skončila, ale bylo to super. V pátek to bylo trošku trápení, ale dnes to byla paráda. Dokonce jsem si na poslední erzetě hodně skočil. Jako s wéercéčkem. Dokonce mi i helma spadla," usmíval se bývalý tovární jezdec Škody a Ford.

Mistrovství světa pokračuje od 18. do 22. srpna v Německu, kde se uskuteční devátý závod třináctidílného seriálu.

Finská rallye, osmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích:
1. Latvala, Anttila (Fin./Ford Focus RS WRC) 2:31:29,6, 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C4 WRC) -10,1, 3. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4 WRC) -26,0, 4. P. Solberg, Patterson (Nor., Brit./Citroën C4 WRC) -30,7, 5. Sordo, Martí (Šp./Citroën C4 WRC) -1:45,0, 6. Wilson, Martin (Brit./Ford Focus RS WRC) -5:43,7, …13. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta S2000) -13:12,2, 23. Kresta, Gross (ČR/Mitsubishi Lancer EVO IX) -18:43,2, 30. Semerád, Ernst (ČR/Mitsubishi Lancer EVO IX) -26:57,1.

Průběžné pořadí MS (po 8 z 13 závodů): 1. Loeb 166, 2. Ogier 118, 3. Latvala 105, 4. P. Solberg 90, 5. Hirvonen (Fin./Ford Focus WRC) 86, 6. Sordo 77, …16. Prokop 2.

Pořadí týmů: 1. Citroën Total 265, 2. BP-Ford Abu Dhabi 210, 3. Citroën Junior Team 145, 4. Stobart M-Sport 108, 5. Munchi's Ford 40.

S-WRC: 1. Pons (Šp./Ford Fiesta S2000) 86, 2. P.-G. Andersson (Švéd./Škoda Fabia S2000) 68, 3. Prokop 60.

P-WRC: 1. Araújo (Port./Mitsubishi) 58, 2. Flodin (Švéd./Subaru) 50, 3. Paddon (N. Zél./Mitsubishi) 40, …10. Semerád 18.

Autor: ČTK

31.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Kia Picanto
Kia Picanto

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Ten čekají protesty

Unikát ve Valticích: pohár Alexandra Velikého

Ve svém oboru to považuje za největší objev, jaký kdy učinil. „Myslím si, že je to i největší objev tohoto roku u nás," neskrýval nadšení umělecký historik a kurátor David Majer. Právě on přivezl do valtického zámku jedinečné umělecké dílo vytvořené ve druhé polovině čtvrtého století před naším letopočtem ve Střední Asii. Zlatý pohár, z něhož pil válečník Alexandr.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies