VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolik za D1? Komise otevírá obálky firem

Praha - Na Ředitelství silnic a dálnic vládne zvědavost. Vládou jmenovaná komise tento týden nahlíží do obálek s cenovou nabídkou jednotlivých firem, které by si rády ukously z mnohamiliardové zakázky za opravu dálnice D1. Nad nabídkami pak komise bude sedět i celý příští týden.

5.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kucej Miroslav

Silničáři se chystají na opravu pěti úseků nejdůležitější komunikace v zemi a na každý z nich si dělá zálusk dvanáct firem, které se přihlásily do druhého kola tendru. Nabídky na první dva úseky komise otevřela už ve čtvrtek, na zbylé tři dnes. Podle deníku E15 přišly s nejlevnější nabídkou prvních dvou úseků Dálniční stavby Praha.

Samotné Ředitelství silnic 
a dálnic nechce výši nabídek prozradit. „Cenové nabídky zatím nebudeme zveřejňovat, abychom neovlivnili další průběh soutěže," vysvětlila mluvčí státní organizace Nina Ledvinová.

Nicméně cena bude podle projektové dokumentace určující, protože bude tvořit devadesát procent hodnocení. Zbylých deset procent připadne na délku poskytnuté záruky. Každopádně silničáři si od tendru slibují výrazně nižší cenu než projektovou, tedy 24 miliard za opravu celé dálnice. Vládní zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc už před časem řekl, že do tendru se přihlásily prakticky všechny firmy, které na českém trhu působí. „Lze očekávat skutečné konkurenční prostředí. To by cenu mělo stlačit tam, kam až to jde," doplnil.

Start už v dubnu

Termín zahájení oprav dálnice se neustále měnil kvůli změnám v dokumentaci. Podle silničářů je však tentokrát pravděpodobné, že první stavební stroje by do terénu mohly vyrazit už letos v dubnu. Práce nebudou zahájeny hned na pěti úsecích. V ideálním případě by se mohlo začít pracovat na čtyřech z nich. Které přijdou na řadu první, se ukáže až po skončení výběrového řízení.

Každopádně by se na řadu omezení měli připravit řidiči. Zúžení provozu do jednoho nebo dvou pruhů podle Petra Moose z pražské dopravní fakulty ČVÚT postihne během ranních a odpoledních špiček všechny řidiče po celé délce dálnice D1.

„Kromě výběru stavebních firem ale Ředitelství silnic a dálnic čeká ještě jeden nelehký úkol a tím bude zvládnutí provozu během výstavby," řekl.

Dopravní expert Robert Šťastný tvrdí, že omezení na dálnici budou vyžadovat od řidičů stoprocentní disciplínu. „Je otázka, jak to ohlídat. Většina nehod se stává na začátku omezení. Zbytečné kolony se pak tvoří jen proto, že se řidiči špatně zipují. Je to velká výzva," nastínil. Podle něho by tak provoz mohl například sledovat kamerový systém, díky němuž by mohla na nehody rychleji reagovat nejen policie, ale třeba i odtahová služba.

Nebezpečný povrch

Podle předpokladů by plynulost provozu měly zajistit desítky řiditelných značek a světelných informačních tabulí, které řidiče upozorní na případné komplikace.

Každopádně o opravě dálnice se mluví už mnoho let 
a rekonstrukci podle odborníků potřebuje. „Na některých úsecích je stav povrchu takový, že z hlediska bezpečnosti vytváří rizika. Například kvůli skokům na betonu se prodlužuje brzdná dráha, hrozí defekty, a tím i nebezpečí dopravní nehody, stejně tak mohou na silnici padat věci, které rovněž mohou způsobit dopravní nehodu," dodal Robert Šťastný. 

Autor: Vilém Janouš

5.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Volkswagen Up
Škoda Rapid
Škoda Citigo

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alena Vitásková
6 7

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

John McCain
8

Senátor McCain: Putin je větší hrozbou pro svět než Islámský stát

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

/FOTOGALERIE/ Vysočina je nejlepší z lavičky. Lavičku s tímto nápisem vyrobili pro prezidenta Miloše Zemana zaměstnanci Jihomoravské armaturky v Hodoníně. V areálu firmy zahájila hlava státu v úterý před polednem druhý den své oficiální návštěvy Jihomoravského kraje.  

Loni vzniklo rekordní množství hospod. Ale jen účelově kvůli EET

V loňském roce vzniklo více než 2200 firem, které podnikají v oblasti stravování a pohostinství, což je nejvíce za posledních pět let. Jedním z důvodů může být zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Na druhou stranu za posledních pět let ubylo v oboru tisíc živnostníků. Vyplývá to z informací poradenské společnosti Bisnode. 

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

/ANKETA/ U výběhu stále populárnějšího lva Fufiho, který žije ve Zděchově na Valašsku, bylo minulý týden živo. Pracovníci Technických služeb města Vsetín měli provést exekuci spočívající v odstranění černé stavby oploceného výběhu pro lva. Odešli s nepořízenou. Sedmiletému samci tak střecha nad hlavou, alespoň na nějaký čas, zůstává.

Dana Drábová se vzdá postu krajské zastupitelky

 U konce jsou po úterku spory mezi Středočeským krajem a ministerstvem vnitra o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové (STAN).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies