Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolik za D1? Komise otevírá obálky firem

Praha - Na Ředitelství silnic a dálnic vládne zvědavost. Vládou jmenovaná komise tento týden nahlíží do obálek s cenovou nabídkou jednotlivých firem, které by si rády ukously z mnohamiliardové zakázky za opravu dálnice D1. Nad nabídkami pak komise bude sedět i celý příští týden.

5.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kucej Miroslav

Silničáři se chystají na opravu pěti úseků nejdůležitější komunikace v zemi a na každý z nich si dělá zálusk dvanáct firem, které se přihlásily do druhého kola tendru. Nabídky na první dva úseky komise otevřela už ve čtvrtek, na zbylé tři dnes. Podle deníku E15 přišly s nejlevnější nabídkou prvních dvou úseků Dálniční stavby Praha.

Samotné Ředitelství silnic 
a dálnic nechce výši nabídek prozradit. „Cenové nabídky zatím nebudeme zveřejňovat, abychom neovlivnili další průběh soutěže," vysvětlila mluvčí státní organizace Nina Ledvinová.

Nicméně cena bude podle projektové dokumentace určující, protože bude tvořit devadesát procent hodnocení. Zbylých deset procent připadne na délku poskytnuté záruky. Každopádně silničáři si od tendru slibují výrazně nižší cenu než projektovou, tedy 24 miliard za opravu celé dálnice. Vládní zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc už před časem řekl, že do tendru se přihlásily prakticky všechny firmy, které na českém trhu působí. „Lze očekávat skutečné konkurenční prostředí. To by cenu mělo stlačit tam, kam až to jde," doplnil.

Start už v dubnu

Termín zahájení oprav dálnice se neustále měnil kvůli změnám v dokumentaci. Podle silničářů je však tentokrát pravděpodobné, že první stavební stroje by do terénu mohly vyrazit už letos v dubnu. Práce nebudou zahájeny hned na pěti úsecích. V ideálním případě by se mohlo začít pracovat na čtyřech z nich. Které přijdou na řadu první, se ukáže až po skončení výběrového řízení.

Každopádně by se na řadu omezení měli připravit řidiči. Zúžení provozu do jednoho nebo dvou pruhů podle Petra Moose z pražské dopravní fakulty ČVÚT postihne během ranních a odpoledních špiček všechny řidiče po celé délce dálnice D1.

„Kromě výběru stavebních firem ale Ředitelství silnic a dálnic čeká ještě jeden nelehký úkol a tím bude zvládnutí provozu během výstavby," řekl.

Dopravní expert Robert Šťastný tvrdí, že omezení na dálnici budou vyžadovat od řidičů stoprocentní disciplínu. „Je otázka, jak to ohlídat. Většina nehod se stává na začátku omezení. Zbytečné kolony se pak tvoří jen proto, že se řidiči špatně zipují. Je to velká výzva," nastínil. Podle něho by tak provoz mohl například sledovat kamerový systém, díky němuž by mohla na nehody rychleji reagovat nejen policie, ale třeba i odtahová služba.

Nebezpečný povrch

Podle předpokladů by plynulost provozu měly zajistit desítky řiditelných značek a světelných informačních tabulí, které řidiče upozorní na případné komplikace.

Každopádně o opravě dálnice se mluví už mnoho let 
a rekonstrukci podle odborníků potřebuje. „Na některých úsecích je stav povrchu takový, že z hlediska bezpečnosti vytváří rizika. Například kvůli skokům na betonu se prodlužuje brzdná dráha, hrozí defekty, a tím i nebezpečí dopravní nehody, stejně tak mohou na silnici padat věci, které rovněž mohou způsobit dopravní nehodu," dodal Robert Šťastný. 

Autor: Vilém Janouš

5.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Volkswagen Passat
Škoda Citigo
Toyota Auris
Škoda Rapid

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeruzalém
1 10

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

Martin Kratochvíl.
1

Týdenní zkrat: Světlana zná české muže

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

/ROZHOVOR/ Dokument Svět podle Daliborka líčí Věru Krupičkovou jako starostlivou mámu, která svému synovi, jenž u ní v osmatřiceti letech stále bydlí, dělá snídaně, uklízí po něm nebo mu například i chodí do koupelny. Dle slov jejích slov je však vše úplně jinak.

Chlapce v Třinci zasáhl blesk

Patnáctiletý chlapec byl v sobotu večer zasažen bleskem během bouřky na ulici v Třinci. Záchranářům se ho ale podařilo oživit.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení