VYBERTE SI REGION

Kupujete ojetý vůz? Buďte trpěliví

ČR - Kdo se rozhodne koupit si starší automobil, měl by mít všechny smysly napnuté. Výběr modelu vyžaduje chladnou hlavu, špatná není ani asistence další osoby.

23.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jana Kopecká

Než vyrazíte obhlédnout si vytoužený automobil, zamyslete se, zda je vhodné takovou akci podniknout samostatně. Za nevelký peníz si můžete najmout automechanika, jenž automobil prohlédne. Ale i lidé, kteří autům rozumí, si berou asistenty. Proč? Protože nezávislý poradce dokáže ztlumit případné nadšení z objeveného modelu, na pohled zachovalého. Takové nadšení dokáže nejednoho motoristu zaslepit a procitnutí může být kruté. Při koupi staršího auta totiž platí více než kdy jindy známé přísloví „dvakrát měř, jednou řež.“

Důkladná kontrola

Samotná prohlídka vozidla by měla začít kontrolou rozlišovacích znaků. Tedy výrobním číslem a barvou auta, počtem dveří, typem karoserie a registrační značkou.

To vše musí být shodné jak v dokladech (technický průkaz a osvědčení, takzvaný malý technický průkaz), tak v reálu. Pozor dejte na označení motoru. Všechny změny v technickém průkazu přitom musí být stvrzeny kulatým úředním razítkem!

Po kontrole dokladů vůz prohlédněte na místě. Hledejte stopy koroze, ale i různé odstíny laku, což by ukazovalo na opravu po nehodě. Podle technického průkazu prověřte, zda jsou namontovány pneumatiky správných rozměrů, neboť sada nových gum není lacinou záležitostí.

Zkuste otevřít a zavřít všechny dveře nevržou? To by mohlo ukazovat na pokroucení karoserie po nehodě. Často se tak děje u pátých dveří automobilů typu kombi a hatchbacků. Opticky zkontrolujte všechny mezery mezi karosářskými díly musejí být stejně široké.

Stejně tak prověřte škvíry mezi předními světlomety, blatníkem, nárazníkem a kapotou. Světla se po nehodě velmi obtížně rovnají a právě zde je tedy šance odhalit opravu. Totéž platí pro uložení kapoty motoru vůči blatníkům, ta musí mít stejnou mezeru po obou stranách.

Sklo jako důkaz

Nyní obejděte všechna skla. Součástí jejich značení je i samostatná číslice prozrazující koncové číslo roku výroby . Sklo mohlo rok, maximálně dva ležet na skladě, a tak nemusí zcela odpovídat roku výroby vozidla. V každém případě si však i na podobné „maličkosti“ dejte pozor.

Stejné značení najdete vylisované na plastových dílech a nádržkách v motorovém prostoru nebo třeba na bezpečnostních páskách vše prověřte! Díly starší než dva roky mohou znamenat omlazení vozidla, a tedy podvod. Prohlédněte také nosníky v motorovém prostoru: nejsou svařované? To by znamenalo opravu po velmi vážné nehodě a od takového vozu rychle pryč! Jeho hodnota je mizivá, a navíc představuje bezpečnostní riziko!

Prohlédněte také plastový rámeček a úchyty vrtule chlazení není plast svařovaný? Jde o poměrně drahý díl, a tak jej nepoctivci při opravě po nehodě nezřídka svařují. Pro kupce je to dobré vodítko k odhalení nepravosti.

Běh motoru

Až nyní je čas auto nastartovat. Motor musí být při tom studený. Poslouchejte, jak chytá. Běží na volnoběh pravidelně? Nejprve bude hlučnější, během několika sekund by se měl utišit.

Při zkušební jízdě vyzkoušejte vše! Od řazení přes brzdy až po elektrickou výbavu. Pokud šlápnete na brzdový pedál střední silou, nedojde tedy k zablokování kol, nehoupe se pedál brzdy? To by značilo zvlněné brzdové kotouče. Při razantním brzdění nesmí vozidlo táhnout do strany, a pokud má ABS, musí se antiblokovací systém brzd spustit, pedál pak pulzuje.

Jízdou někde na parkovišti v kruzích (kola zcela vytočena na jednu a pak na druhou stranu) odhalíte případné vadné poloosy to když se od předních kol ozývá cvakání.

Vrzání od přední nápravy při otáčení volantem (a to i na místě) může mít na svědomí opotřebené uložení stabilizátoru. Prověřte i řízení, nemá vůli? Když stojíte na místě a najednou začnete zprudka točit volantem, běží hned posilovač? Jeho vynechávání může značit blížící se poruchu. Pokud za jízdy slyšíte hučení od kol, jde nejspíš o vadné ložisko, to není vždy levné.

Mnoho moderních vozidel má dvouhmotový setrvačník, jenž se opotřebovává a je drahý. Jeho špatný stav prozradí klepání motoru odspodu, které ustane nebo změní zvuk při sešlápnutí pedálu spojky.

Nezapomeňte ani na kontrolu na zvedáku. Poctivý prodejce vám ji jistě umožní. Prověřte výfuk, opticky stav uložení náprav, stav manžet poloos.

Protržená manžeta nezabrání průniku nečistot a drahá poloosa dříve či později odejde. Prověřte také výfuk a podlahu. Nejsou zde stopy svařování? Není koroze na podlaze, prazích či podbězích?

Zjistěte si také, zda má motor rozvody řetězem, či řemenem, který se musí měnit. Důležité je tedy vědět, kdy tak učinil předchozí majitel auta někdy jde o velký výdaj. Kdy byl měněný olej? Jak je vůz celkově zachovalý? Staral se o něj majitel s dostatečnou péčí?

To je totiž důležitější než počet kilometrů vykázaný na tachometru, který navíc nemusí být ověřený.

MILAN JIROUŠ

23.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies