VYBERTE SI REGION

Kupujete starší auto? Nedůvěřujte, prověřujte!

Koupi ojetiny začínejte vždy zkušební jízdou. Ta odhalí i nedostatky, které mohou být zásadní. Na první pohled bezproblémový automobil pak uvidíte v jiných barvách.

21.10.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jana Kopecká

Pokud kupujete vůz na inzerát, zkušební jízda umožní zjistit, jak s ním současný majitel zacházel. To je jeden z faktorů, který může být při rozhodování podstatný.

Hlavním důvodem, proč absolvovat zkušební jízdu, je příležitost k odhalení skrytých problémů vozidla. Člověk přitom nemusí být profesionál, ale když není úplný nováček, některé vážné závady odhalí.

Samozřejmě různé vozy jsou náchylné k různým poruchám, ale řadu běžných opotřebení poznáte u všech vozidel stejně.

Postup k jejich odhalení se shoduje, ať už kupujete dvacet let starou škodovku nebo zánovní mercedes. Tímto způsobem lze zjistit třeba stav automatické převodovky, poloos, čepů přední nápravy a dalších součástí.

Nejprve se ujistěte, zda je motor před samotným testem studený. To je opravdu důležité, protože některé potíže mohou nastat jen při studeném agregátu, jiné zase výhradně po zahřátí.

Před jízdou

Začněte tím, že prověříte, zda není na víčku doplňování oleje vysrážená voda – po vychladnutí dělá bílý film. Expanzní nádobka chladicí kapaliny nesmí obsahovat stopy mastnoty, což by ukazovalo na průnik oleje. Tedy poškozené těsnění pod hlavou či prasklou hlavu motoru, což jsou velice vážné závady.

Pozornost věnujte také olejové měrce a hleďte nejen na množství oleje, u atmosférických zážehových pohonných jednotek nesmí být olej černý. U přeplňovaných zážehových motorů může trochu změnit barvu, ale černý by také být neměl. U dieselů je to něco zcela jiného. Zde olej velice rychle zčerná, a přitom to neznačí žádný problém.

„U vozidel s automatickou převodovkou prohlédněte také měrku převodového oleje. Ten nesmí být špinavý. Důležité je, že olej se měří u různých aut jinak a tento postup je nutné znát,“ upozorňuje na odlišnosti Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.

Důležitý je i zvuk

Než vůbec otočíte klíčkem v zapalování, velice dobře nastražte uši – teď musíte zachytit každý zvuk, který sem nepatří, každé zadrnčení nebo klepání. Samotné startování by mělo proběhnout hladce, napoprvé a bez přidání plynu! Otáčky se mají držet bez potíží a nesmějí „houpat“.

Zpočátku přitom může být motor hlučnější. Tomáš Rajchman, specializující se na opravy vozidel Ford, k tomu poznamenává: „Prvních pár vteřin může být běh agregátu hlučnější, jakmile se naplní hydraulická zdvihátka, musí utichnout. Zároveň se během těch pár sekund dostane olej všude a na snížení hlasitosti se tedy podepíše i správné mazání motoru.“

Pohonná jednotka běží, a je tedy čas na sledování teploměru. Ručička nikdy nesmí překročit hodnotu 90 stupňů. První kilometry zkušební jízdy absolvujte pozvolna. Zejména pokud jde o automobil se vznětovým agregátem, který se zahřívá o poznání pomaleji. Rozhodující přitom není teplota vody, ale oleje (drtivá většina vozů nemá teploměr oleje) a ten se správně zahřeje asi po patnácti kilometrech jízdy.

Chování auta

Doporučujeme nejprve požádat prodávajícího, aby zpočátku řídil on a zavezl vás někam, kde bude možné vozidlo vyzkoušet. Například na nějaké parkoviště. Nabídne se vám tak možnost sledovat, jak se k automobilu chová, třeba jak zachází se spojkou, jak řadí, zda nevymetá každou díru a podobně.

To je důležité především tehdy, když jde o vůz s automatickou převodovkou, jejíž obsluha vyžaduje dodržování určitých pravidel. Nikdy se nemá za jízdy vyřazovat, protože v tu chvíli nemaže. Přesto to mnoho majitelů neví a myslí si, že vyřazením a pozdějším opětovným zařazením „déčka“ spoří palivo. Že sebou auto škubne, a kolikrát je slyšet i nepřirozená rána, je nijak nerozhází.

Od takto poznamenaného vozidla opravdu rychle pryč. Automat zde představuje časovanou bombu a opravy jsou dost často velice nákladné.

MILAN JIROUŠ

21.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

Soud uznal bývalé manažery Key Investments vinnými

Praha - Pražský městský soud v pátek uznal vinu tří bývalých členů představenstva společnosti Key Investments (KI). Podle obžaloby způsobili 45 zákazníkům firmy škodu 873,7 milionu korun, když spravovali jejich peníze při obchodování s cennými papíry. Tresty soud sdělí na závěr obsáhlého rozsudku, který bude předčítat zhruba hodinu. Bývalým manažerům hrozí až osm let vězení za porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies