VYBERTE SI REGION

Kupujete starší auto? Nedůvěřujte, prověřujte!

Koupi ojetiny začínejte vždy zkušební jízdou. Ta odhalí i nedostatky, které mohou být zásadní. Na první pohled bezproblémový automobil pak uvidíte v jiných barvách.

21.10.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jana Kopecká

Pokud kupujete vůz na inzerát, zkušební jízda umožní zjistit, jak s ním současný majitel zacházel. To je jeden z faktorů, který může být při rozhodování podstatný.

Hlavním důvodem, proč absolvovat zkušební jízdu, je příležitost k odhalení skrytých problémů vozidla. Člověk přitom nemusí být profesionál, ale když není úplný nováček, některé vážné závady odhalí.

Samozřejmě různé vozy jsou náchylné k různým poruchám, ale řadu běžných opotřebení poznáte u všech vozidel stejně.

Postup k jejich odhalení se shoduje, ať už kupujete dvacet let starou škodovku nebo zánovní mercedes. Tímto způsobem lze zjistit třeba stav automatické převodovky, poloos, čepů přední nápravy a dalších součástí.

Nejprve se ujistěte, zda je motor před samotným testem studený. To je opravdu důležité, protože některé potíže mohou nastat jen při studeném agregátu, jiné zase výhradně po zahřátí.

Před jízdou

Začněte tím, že prověříte, zda není na víčku doplňování oleje vysrážená voda – po vychladnutí dělá bílý film. Expanzní nádobka chladicí kapaliny nesmí obsahovat stopy mastnoty, což by ukazovalo na průnik oleje. Tedy poškozené těsnění pod hlavou či prasklou hlavu motoru, což jsou velice vážné závady.

Pozornost věnujte také olejové měrce a hleďte nejen na množství oleje, u atmosférických zážehových pohonných jednotek nesmí být olej černý. U přeplňovaných zážehových motorů může trochu změnit barvu, ale černý by také být neměl. U dieselů je to něco zcela jiného. Zde olej velice rychle zčerná, a přitom to neznačí žádný problém.

„U vozidel s automatickou převodovkou prohlédněte také měrku převodového oleje. Ten nesmí být špinavý. Důležité je, že olej se měří u různých aut jinak a tento postup je nutné znát,“ upozorňuje na odlišnosti Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.

Důležitý je i zvuk

Než vůbec otočíte klíčkem v zapalování, velice dobře nastražte uši – teď musíte zachytit každý zvuk, který sem nepatří, každé zadrnčení nebo klepání. Samotné startování by mělo proběhnout hladce, napoprvé a bez přidání plynu! Otáčky se mají držet bez potíží a nesmějí „houpat“.

Zpočátku přitom může být motor hlučnější. Tomáš Rajchman, specializující se na opravy vozidel Ford, k tomu poznamenává: „Prvních pár vteřin může být běh agregátu hlučnější, jakmile se naplní hydraulická zdvihátka, musí utichnout. Zároveň se během těch pár sekund dostane olej všude a na snížení hlasitosti se tedy podepíše i správné mazání motoru.“

Pohonná jednotka běží, a je tedy čas na sledování teploměru. Ručička nikdy nesmí překročit hodnotu 90 stupňů. První kilometry zkušební jízdy absolvujte pozvolna. Zejména pokud jde o automobil se vznětovým agregátem, který se zahřívá o poznání pomaleji. Rozhodující přitom není teplota vody, ale oleje (drtivá většina vozů nemá teploměr oleje) a ten se správně zahřeje asi po patnácti kilometrech jízdy.

Chování auta

Doporučujeme nejprve požádat prodávajícího, aby zpočátku řídil on a zavezl vás někam, kde bude možné vozidlo vyzkoušet. Například na nějaké parkoviště. Nabídne se vám tak možnost sledovat, jak se k automobilu chová, třeba jak zachází se spojkou, jak řadí, zda nevymetá každou díru a podobně.

To je důležité především tehdy, když jde o vůz s automatickou převodovkou, jejíž obsluha vyžaduje dodržování určitých pravidel. Nikdy se nemá za jízdy vyřazovat, protože v tu chvíli nemaže. Přesto to mnoho majitelů neví a myslí si, že vyřazením a pozdějším opětovným zařazením „déčka“ spoří palivo. Že sebou auto škubne, a kolikrát je slyšet i nepřirozená rána, je nijak nerozhází.

Od takto poznamenaného vozidla opravdu rychle pryč. Automat zde představuje časovanou bombu a opravy jsou dost často velice nákladné.

MILAN JIROUŠ

21.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
6

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies