Poptávka po automobilech na většině vyspělých trhů klesá. V Evropě se loni prodalo přibližně o milion vozů méně než v roce 2011. Podle KPMG je to důsledek přetrvávající ekonomické recese, stoupajících cen pohonných hmot a tendence omezovat automobilovou dopravu ve městech.

„Pozornost automobilek se obrací na rostoucí střední třídu v nově vznikajících ekonomikách BRIC, tedy v Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Největší potenciál přitom čtyři manažeři z deseti vidí v jihovýchodní Asii. V roce 2018 by země BRIC měly dosáhnout 50procentního podílu prodejů na celosvětovém trhu," uvedl Jan Linhart z české pobočky KPMG.

Hlavním kritériem výběru vozu bude pro následující roky jeho spotřeba. Za důležitý tento faktor považuje 92 procent manažerů v automobilovém odvětví. Bezpečnost považuje za rozhodující 78 procent respondentů a komfort 77 procent. Ekologičnost je významná pro 71 procent respondentů.

Hlavním trendem do roku 2025 zůstává pro tři čtvrtiny respondentů elektromobilita. Přesto dochází k odklonu od čistě elektrických vozů k hybridním verzím, které budou podle 36 procent manažerů již za pět let nejpřitažlivější kategorií. Investice do tzv. plug-in hybridů plánuje navýšit 24 procent firem. Do primárně bateriových technologií investuje pouhých osm procent. Největší prostředky tak automobilky investují do zmenšování spalovacích motorů. Již nyní tuto změnu do svých výrobních plánů zahrnuje 29 procent automobilek, včetně 40 procent z Číny.

„Výrobci zjišťují, že náklady na vývoj technologií i samotnou výrobu elektromobilů jsou natolik vysoké, že vyvolávají pochybnosti o návratnosti těchto investic. Zároveň se obávají, že vsadí vše na špatnou kartu. Kombinace různých technologií může oproti tomu přinést úsporná opatření za cenu, která bude pro mnoho zákazníků zajímavá," dodal Linhart.

Podíl elektromobilů by v příštích 15 letech neměl na většině trhů překročit 15 procent. V Evropě se v roce 2027 očekává šestiprocentní podíl elektromobilů na celkových prodejích aut.