VYBERTE SI REGION

Majitel Tesly dostal v Singapuru obří pokutu. Elektromobil je prý neekologický

Automobilky často o elektromobilech tvrdí, že jde o bezemisní vozy, tedy že neprodukují žádné škodlivé látky. V několika zemích pak stát na koupi elektrického vozidla poskytuje dotace či pobídky. V Singapuru však majitele takového auta, konkrétně Modelu S od Tesly, naopak pokutovali za neekologičnost.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Tesla Model S.Foto: Tesla Motors

Celý příběh je vlastně docela jednoduchý a pochopitelný, zajímavý je však právě přístupem státních autorit, který se velice liší od postupů v jiných zemích.

Jistý Joe Nguyen, šéf singapurské IT společnosti, zatoužil po sedanu od amerického výrobce elektromobilů Tesla. Vybral si jeden ojetý Model S v Hongkongu a přivezl si jej domů. Ale protože se Tesly v Singapuru oficiálně neprodávají, auto muselo kvůli přihlášení podstoupit několikaměsíční homologační proces. Tato procedura přitom zahrnovala také emisní testy.

Singapur totiž elektromobily nepovažuje za bezemisní vozy, ale počítá jejich emise - byť "nepřímé", neboť nevznikají přímo za jízdy - na základě spotřeby elektřiny a emisí vzniklých při její výrobě. Tamní úřady prostě berou v úvahu skutečnost, že elektřina potřebná pro provoz elektromobilů musí někde vznikat.

Koupená Tesla tedy podstoupila test, po kterém jí vyšla spotřeba 444 watthodin na kilometr, což prý po přepočtu odpovídá emisím na úrovni 222 gramům CO2 na kilometr. Tato hodnota pak dělá z Modelu S neekologické vozidlo, proto singapurský dopravní úřad (LTA) vyměřil majiteli pokutu ve výši 15 tisíc singapurských dolarů (v přepočtu asi 268 tisíc Kč).

Nguyen přitom vůz kupoval s představou, že mu úřady část utracených peněz vrátí. I v Singapuru totiž existuje program pobídek a dotací pro vozy s malými emisemi CO2, jen automaticky nebere elektromobily za ekologická auta, protože jejich emise nejsou a nemohou být nulové. Sleva na šetrné vozidlo se v Singapuru může vyšplhat až na 30 tamních dolarů, tedy asi 535 tisíc korun.

Záležitost by však mohla mít ještě zajímavou dohru. Nedávno totiž singapurský předseda vlády navštívil sídlo automobilky Tesla v USA, kde rovněž pohovořil s šéfem firmy Elonem Muskem. Politik obchodníkovi údajně slíbil, že celou věc ještě prošetří.

A nejde tu o jen princip "bezemisního" provozu elektromobilů. Podle Tesly totiž Model S potřebuje jen 200 až 300 watthodin na kilometr, což by podle singapurských výpočtů odpovídalo 100 až 150 gramům CO2 na kilometr. Auto by se tak zařadilo do výrazněji "ekologičtější" kategorie.

Autor: Redakce

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1

Kontroly kotlů v domácnostech bude řešit ústavní soudce David

Petra Kvitová
AKTUALIZOVÁNO
29 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Zeman je pro nový jaderný zdroj, uvedla po jednání s ním Škoda JS

Plzeň - Prezident Miloš Zeman by uvítal, aby se co nejrychleji rozhodlo o výstavbě nových energetických kapacit v českých jaderných elektrárnách a aby se na ní co nejvíc podílely české firmy. Uvedl to podle mluvčího plzeňské Škody JS Jana Stolára na dnešním setkání s vedením strojíren. Prezident firmu navštívil během své návštěvy Plzeňského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies