VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitel Tesly dostal v Singapuru obří pokutu. Elektromobil je prý neekologický

Automobilky často o elektromobilech tvrdí, že jde o bezemisní vozy, tedy že neprodukují žádné škodlivé látky. V několika zemích pak stát na koupi elektrického vozidla poskytuje dotace či pobídky. V Singapuru však majitele takového auta, konkrétně Modelu S od Tesly, naopak pokutovali za neekologičnost.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Tesla Model S.Foto: Tesla Motors

Celý příběh je vlastně docela jednoduchý a pochopitelný, zajímavý je však právě přístupem státních autorit, který se velice liší od postupů v jiných zemích.

Jistý Joe Nguyen, šéf singapurské IT společnosti, zatoužil po sedanu od amerického výrobce elektromobilů Tesla. Vybral si jeden ojetý Model S v Hongkongu a přivezl si jej domů. Ale protože se Tesly v Singapuru oficiálně neprodávají, auto muselo kvůli přihlášení podstoupit několikaměsíční homologační proces. Tato procedura přitom zahrnovala také emisní testy.

Singapur totiž elektromobily nepovažuje za bezemisní vozy, ale počítá jejich emise - byť "nepřímé", neboť nevznikají přímo za jízdy - na základě spotřeby elektřiny a emisí vzniklých při její výrobě. Tamní úřady prostě berou v úvahu skutečnost, že elektřina potřebná pro provoz elektromobilů musí někde vznikat.

Koupená Tesla tedy podstoupila test, po kterém jí vyšla spotřeba 444 watthodin na kilometr, což prý po přepočtu odpovídá emisím na úrovni 222 gramům CO2 na kilometr. Tato hodnota pak dělá z Modelu S neekologické vozidlo, proto singapurský dopravní úřad (LTA) vyměřil majiteli pokutu ve výši 15 tisíc singapurských dolarů (v přepočtu asi 268 tisíc Kč).

Nguyen přitom vůz kupoval s představou, že mu úřady část utracených peněz vrátí. I v Singapuru totiž existuje program pobídek a dotací pro vozy s malými emisemi CO2, jen automaticky nebere elektromobily za ekologická auta, protože jejich emise nejsou a nemohou být nulové. Sleva na šetrné vozidlo se v Singapuru může vyšplhat až na 30 tamních dolarů, tedy asi 535 tisíc korun.

Záležitost by však mohla mít ještě zajímavou dohru. Nedávno totiž singapurský předseda vlády navštívil sídlo automobilky Tesla v USA, kde rovněž pohovořil s šéfem firmy Elonem Muskem. Politik obchodníkovi údajně slíbil, že celou věc ještě prošetří.

A nejde tu o jen princip "bezemisního" provozu elektromobilů. Podle Tesly totiž Model S potřebuje jen 200 až 300 watthodin na kilometr, což by podle singapurských výpočtů odpovídalo 100 až 150 gramům CO2 na kilometr. Auto by se tak zařadilo do výrazněji "ekologičtější" kategorie.

Autor: Redakce

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Škoda Octavia
Monalisa Perezová a Pedro Ruiz.
8

Žena střelila přítele do hrudi. Pár chtěl zvýšit sledovanost svého blogu

Bývalá jihokorejská prezidentka Pak Kun-hje.
4 11

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

AKTUALIZOVÁNO

Skandál v Austrálii. Policie obvinila kardinála Pella ze zneužívání dětí

Církev čelí nepříjemné aféře. Australská policie viní hlavního finančního poradce papeže Františka, kardinála George Pella ze sexuálního zneužívání dětí. Toho se měl dopustit v 70. letech.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies