VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mapa nejnebezpečnějších silnic v Česku: Nejhorší je úsek u Jablonného nad Orlicí

Nejnebezpečnější silnicí v České republice je komunikace I/11 mezi Žamberkem a Jablonném nad Orlicí a dále k Červené vodě. Mezi další rizikové úseky patří I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Vyplývá to z rizikové mapy EuroRAP pro roky 2013 až 2015.

12.10.2016
SDÍLEJ:

Vážná nehoda tří automobilů na silnici I/7 u PostoloprtFoto: HZS Ústeckého kraje/Michal Hrdlička

Riziková mapa, na které spolupracuje ÚAMK se společností AF-Cityplan, vzniká na základě dat o silniční síti, nehodovosti (pouze nehody s úmrtím nebo vážným zraněním) a intenzitách dopravy. Díky tomu lze prý identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem pro uživatele silnic.

Mapa přitom zobrazuje riziko pro každého jednotlivého účastníka silničního provozu, pracuje totiž s takzvanou „relativní nehodovostí" a poměřuje počet nehod na daném úseku s intenzitami dopravy. Jinými slovy ukazuje, jaké je na daném úseku riziko, že se účastník silničního provozu stane součástí nehody se smrtelnými nebo vážnými následky.

Jak mapa vzniká?

Mapování pprobíhá vždy pro tři po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v jednom roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce zhruba 20 kilometrů s dopravním výkonem, který přenáší. To znamená, že úsek o určité délce s 20 nehodami a intenzitou 10 000 vozů za 24 hodin bude mít 10krát vyšší riziko, než úsek o stejné délce a počtu nehod, kde ale za 24 hodin projede 100 000 vozidel.

V České republice probíhá prozatím mapování rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje v součtu více než 6500 km

Pohled zohledňující intenzitu provozu pak ukazuje, že nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá několikanásobně méně nehod než na silnicích prvních tříd. Mezi dálnicemi je nejnebezpečnější úsek dálnice D7 u Chomutova.

Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti infrastruktury získala silnice první třídy I/20 mezi Pískem a Vodňany. Oceněná silnice byla od roku 2014 modernizována, získala nový povrch a svislé dopravní značení bylo rozšířeno o výstražné prvky. Přibylo nové vodorovné značení a výrazně byly upraveny křižovatky.

Zlepšení nemusí stát miliony

Právě na finančně nenáročné úpravy silnic v podobě nového značení a stavby svodidel cílí podle ředitele úseku strategie ÚAMK Romana Turzy program EuroRap. Úpravy nebezpečných míst tak mohou vyjít na desetitisíce korun, maximálně okolo sta tisíce korun. "Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit," dodal Turza.

Ideální silnice má podle něj řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy.

EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací, investoři a experti. Nezávisle hodnotí bezpečnostní úroveň silnic a zároveň navrhuje opatření, jejichž realizace pomůže eliminaci výskytu smrtelných a vážných zranění při silničních nehodách.

Riziková mapa ČR.

Autor: Redakce / ČTK

12.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Hyundai i30
Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies