Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mapa nejnebezpečnějších silnic v Česku: Nejhorší je úsek u Jablonného nad Orlicí

Nejnebezpečnější silnicí v České republice je komunikace I/11 mezi Žamberkem a Jablonném nad Orlicí a dále k Červené vodě. Mezi další rizikové úseky patří I/16 u Mladé Boleslavi a I/17 u Čáslavi. Vyplývá to z rizikové mapy EuroRAP pro roky 2013 až 2015.

12.10.2016
SDÍLEJ:

Vážná nehoda tří automobilů na silnici I/7 u PostoloprtFoto: HZS Ústeckého kraje/Michal Hrdlička

Riziková mapa, na které spolupracuje ÚAMK se společností AF-Cityplan, vzniká na základě dat o silniční síti, nehodovosti (pouze nehody s úmrtím nebo vážným zraněním) a intenzitách dopravy. Díky tomu lze prý identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem pro uživatele silnic.

Mapa přitom zobrazuje riziko pro každého jednotlivého účastníka silničního provozu, pracuje totiž s takzvanou „relativní nehodovostí" a poměřuje počet nehod na daném úseku s intenzitami dopravy. Jinými slovy ukazuje, jaké je na daném úseku riziko, že se účastník silničního provozu stane součástí nehody se smrtelnými nebo vážnými následky.

Jak mapa vzniká?

Mapování pprobíhá vždy pro tři po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v jednom roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce zhruba 20 kilometrů s dopravním výkonem, který přenáší. To znamená, že úsek o určité délce s 20 nehodami a intenzitou 10 000 vozů za 24 hodin bude mít 10krát vyšší riziko, než úsek o stejné délce a počtu nehod, kde ale za 24 hodin projede 100 000 vozidel.

V České republice probíhá prozatím mapování rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje v součtu více než 6500 km

Pohled zohledňující intenzitu provozu pak ukazuje, že nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá několikanásobně méně nehod než na silnicích prvních tříd. Mezi dálnicemi je nejnebezpečnější úsek dálnice D7 u Chomutova.

Cenu za přínos ke zvýšení bezpečnosti infrastruktury získala silnice první třídy I/20 mezi Pískem a Vodňany. Oceněná silnice byla od roku 2014 modernizována, získala nový povrch a svislé dopravní značení bylo rozšířeno o výstražné prvky. Přibylo nové vodorovné značení a výrazně byly upraveny křižovatky.

Zlepšení nemusí stát miliony

Právě na finančně nenáročné úpravy silnic v podobě nového značení a stavby svodidel cílí podle ředitele úseku strategie ÚAMK Romana Turzy program EuroRap. Úpravy nebezpečných míst tak mohou vyjít na desetitisíce korun, maximálně okolo sta tisíce korun. "Silnice není možné vždy stavebně upravovat, i drobné zásahy ale mohou bezpečnost provozu výrazně zvýšit," dodal Turza.

Ideální silnice má podle něj řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud už ale řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměly by jej tam očekávat překážky, jakou jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy.

EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací, investoři a experti. Nezávisle hodnotí bezpečnostní úroveň silnic a zároveň navrhuje opatření, jejichž realizace pomůže eliminaci výskytu smrtelných a vážných zranění při silničních nehodách.

Riziková mapa ČR.

Autor: Redakce / ČTK

12.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Suzuki Swift
Opel Astra
Škoda Octavia
Stephen Bannon.
8

Odcházející stratég Washingtonu: Trumpovo prezidenství je u konce

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala Hradeckem, u Vlachova Březí zavřela silnici

Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani Jindřichohradecko. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je stále bez elektřiny. Mimo provoz také stále zůstávají některé železniční tratě.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

AUTOMIX.CZ

Sen chalupářů. Nadšenec si z VW postavil pojízdnou chatku, jezdí až 160 km/h

Proč jezdit na chatu, když můžete jezdit přímo s chatou? Tohle sice nebyla záminka pro stavbu tohoto kuriózního vozidla, ale na pojízdné chatce si najde výhody snad každý. Je dílem britského mechanika a trochu překvapivě opravdu může i na silnici.

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

Páteční přátelské utkání prachovických fotbalistů s třemošnickým týmem recesistů vzbudilo rozruch. Proč? V prachovickém dresu nastoupil na stadion asi nejznámější rodák této obce – Jiří Kajínek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení