VYBERTE SI REGION

Němci zvažují zpoplatnit vjezd do center měst. Odpůrců je víc než zastánců

Berlín – V Německu by se brzy mohlo platit za vjezd do center velkých měst. Navrhují to dopravní experti jako prostředek jak regulovat automobilový provoz ve velkoměstech a zároveň jak jim zajistit další peníze na údržbu komunikací. Tento nápad, který se už uplatňuje v Londýně, Singapuru, Stockholmu nebo Miláně, má ale v Německu zatím více odpůrců než zastánců.

5.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Diskuzi o městském mýtném vyvolal dokument expertní komise s návrhy, jak zajistit v budoucnu financování dopravní infrastruktury v zemi. Skupina pod vedením bývalého ministra dopravy Saska-Anhaltska Karla-Heinze Daehreho jej připravila pro jednání šéfů rezortu dopravy všech 16 spolkových zemí, které se od čtvrtka koná v Chotěbuzi.

Jednorázový poplatek za vjezd do centra by podle něj mohl činit 6,10 eura (přes 150 Kč), což je průměrná cena celodenní jízdenky na MHD. Počítá se i s měsíční nebo roční variantou mýta. První německé metropole jako Berlín, Mnichov, Kolín nad Rýnem či Stuttgart by ho podle návrhu mohly zavést do dvou let.

„K zachování a k modernizaci celé dopravní infrastruktury nutně potřebujeme dodatečné příjmy, které by nad to měly i dopravně omezující efekt," souhlasí s touto myšlenkou zemský ministr dopravy Bádenska-Württemberska Winfried Hermann a podobně se vyjádřili i další jeho kolegové. „Zejména pro větší města s relativně vysokým objemem dopravy by bylo městské mýto účelné," přidal se předseda poslaneckého výboru pro dopravu Anton Hofreiter ze strany Zelených.

Svaz měst a obcí je proti

Proti se ale postavil svaz měst a obcí. „Městské mýto by bylo zcela nevhodným prostředkem, jak řešit dopravní problémy měst v Německu," prohlásil předák svazu Gerd Landsberg, který upřednostňuje zpoplatnění všech silnic pro nákladní dopravu. Nesouhlasí ani vlivný autoklub ADAC, podle něhož je to jen opatření, jak vytahat další peníze z kapes motoristů, které budou místo silnic použity na sanaci městských a zemských rozpočtů. Varoval také před vysokými náklady na zprovoznění mýtného systému.

„Jsem rozhodně proti, aby se takovým hloupým nápadem u nás vytvořilo nové byrokratické monstrum k obírání řidičů," reagoval rezolutně rovněž bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann z vládní Křesťanskosociální unie (CSU). Německý svaz maloobchodu HDE se v případě zavedení obává ohrožení atraktivity center měst pro návštěvníky a zákazníky. Vlnu nevole tyto úvahy vyvolaly také mezi běžnými Němci.

„Spolková vláda nemá nic takového ve své agendě," nepodpořil návrh ani německý ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU), který je jinak velkým zastáncem zpoplatnění dálnic v zemi i pro osobní dopravu. V případě městského mýta by to však byla záležitost výhradně měst a spolkových zemí, připomněl deník Bild.

Autor: ČTK

5.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies