VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové Ferrari jen za milion? Jde to. Tedy pokud vám nevadí, že je falešné

Madrid - Žádný výrobce luxusních automobilů ještě nikdy nepodnikal ve stejných podmínkách, jaké představovala výrobní linka vmáčknutá do skladišť Josého Maríi Calera mezi pomerančovníky ve východním Španělsku. Tady společně se svým týmem přeměňoval elegantní vozy na ještě elegantnější - pro všechny nadšence, co vždycky snili o tom, že budou mít Ferrari a spokojili se s replikou.

18.1.2014
SDÍLEJ:

Ferrari 458 Speciale.Foto: Ferrari

Mezi spokojenými zákaznicemi byla i María Lapiedraová, druhořadá španělská celebrita známá mimo jiné i díky hraní v soft-pornografických filmech. "Nadělala jsem si víc přátel, než kdy jindy, když jsem měla Ferrari," napsala na své internetové stránce. "Každý si chtěl dopřát takovou jízdu," dodala.

Naopak jednoznačně nespokojeni jsou představitelé firmy Ferrari. Až donedávna ovšem netušili, že nějaký takový španělský mechanik vůbec existuje a v jakém oboru podniká. Calero svá "Ferrari" stavěl na podvozcích starých vozů značky Toyota s pomocí sklolaminátu a na míru vyrobených součástek. Jeho zákazníci to pochopitelně věděli - ovšem byli ochotni tento "detail" přehlédnout, protože Calero si za "svá Ferrari" počítal 40 000 eur (asi 1,1 milionu Kč), což je pouhá pětina ceny skutečného Ferrari.

Schytal to i Aston Martin

Společnost Ferrari zalarmovala španělskou policii, která v červenci loňského roku udělala zátah ve dvou Calerových skladištích, uzavřela je a jako důkaz zabavila 17 replik Ferrari a dvě repliky vozů Aston Martin. Nyní mají španělské soudy rozhodnout o osudu toho, co odborníci na průmyslový nehmotný majetek označují za největší dosud zaznamenané padělání vozidel na světě. Půjde o případ, který by mohl pomoci definovat legální hranice stínového světa automobilových replik; zatím ale nebyl stanoven žádný termín.

Španělská policie uvádí, že tyto vozy jsou stejně nelegální, jako jsou nelegální například falešné značkové kabelky. Calero a další, kdo se v tomto oboru podnikání pohybují, na ně ale pohlížejí jako na dokonale restaurované umělecké dílo.

V historii soudnictví bude Calerův případ největší od precedentu, který loni ustavil Batmobil. V únoru totiž americký soud rozhodl v neprospěch kalifornské společnosti nazvané Gotham Garage, proti níž podalo žalobu za porušení autorských práv a chráněné značky filmové studio Warner Bros. Soudce Ronald S.W. Lew rozhodl, že Gotham Garage nemůže vyrábět Batmobily v podobě, v jaké se objevily ve filmech o Batmanovi, když nemá souhlas producenta, tedy společnosti Warner Bros.

Podobný případ s rychlým zásahem práva se stal v roce 2012 v Německu. Celníci tam zabavili repliku sportovního vozu značky Mercedes-Benz 300SL na žádost výrobce, společnosti Daimler AG. Když německý sud rozhodl ve prospěch Daimleru, byl "nelegální výtvor" rozbit na malé kousky, pochvalovala si automobilová firma.

Legálně bez loga výrobce

Někteří výrobci replik zaznamenali Pyrrhovo vítězství. V roce 2010 společnost Factory Five Racing ve městě Wareham v americkém státě Massachusetts vysoudila právo vyrábět repliky ceněných vozů Shelby Cobra bez loga Shelby. Ovšem stálo ji to více než milion dolarů na právních poplatcích, neboť ji zažaloval legendární závodní jezdec a designér Carroll Shelby.

Případ proti Calerovi by se podle odborníků mohl zúžit na otázku toho, kdo dal logo Ferrari na jeho vozy. Calero tvrdí, že si ho tam připevnili sami zákazníci, kteří si u něj výrobu repliky objednali. S tím nesouhlasí španělská policie, která tvrdí, že si Calero stahoval logo ve vysokém rozlišení z internetu a používal speciální tiskárnu k jeho napodobení. Mluvčí automobilky Ferrari Joanne Marshallová podle listu The Wall Street Journal uvedla, že italská automobilka si je vítězstvím v tomto případě jistá.

Pokud Calero dával sám na vozy logo, pak se dopustil začátečnické chyby, řekl jiný výrobce automobilových replik Francisco Aguilar. Jeho firma SRC Kit Cars vyrábí až pět napodobenin vozů Ferrari ročně na španělských Baleárských ostrovech. Proti používání loga na nich ale výslovně varuje na svých internetových stránkách a nikdy neměla problém se zákonem.

"Víme, že existují zákazníci, kteří se prohánějí v našich autech a předstírají, že jsou to Ferrari," řekl Aguilar. "Nelíbí se nám to a myslíme si, že to vlastně náš výrobek degraduje, protože jeho smysl je v něčem jiném."

Calero se zatím nechce vzdát. Do podniku investoval 400 000 eur a vytvořil pracovní místa pro 13 lidí. Ale odkládaný soudní proces vyčerpává jeho finanční zdroje, stejně jako mu je mohou vysát samotné soudní procedury. Zatím nebyl ani jmenován soudce v jeho případu, a pokud budou průtahy a odklady pokračovat, "tak už firma Ferrari vyhrála", prohlásil Calero.

Autor: ČTK

18.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Citroën C3
Mercedes-Benz A 180
Hyundai i20
Hyundai i20
Pavel Bělobrádek
3 7

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Ilustrační foto
9

Muslimské svátky? Turečtí vojáci se před sto lety dočkali i obětování beranů

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Emmanuel Macron, který se soustředil na evropskou integraci a kladl důraz na obnovení sil Evropské unie, chce omezit levné východoevropské pracovníky, kteří ohrožují francouzskou zaměstnanost, sociální výhody a daňové zatížení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies