VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od leteckých motorů k největšímu výrobci luxusních aut. BMW slaví 100 let

Před 100 lety, 7. března 1916, byla založena společnost BMW. V současnosti jednička světového trhu s luxusními automobily začínala jako výrobce leteckých motorů. Dnes je firma známá i produkcí motocyklů.

7.3.2016 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
23 fotografií

BMW řady 7.Foto: BMW

Své jméno BMW (Bayerische Motoren Werke) firma získala v roce 1917 a zpočátku se tedy specializovala na výrobu leteckých motorů. Po první světové válce však Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel a leteckých motorů, takže firma BMW musela svou výrobu přeorientovat. A rozhodla se, že se zaměří na jednostopá a dvoustopá vozidla. Přestože výroba leteckých motorů byla ve dvacátých letech obnovena, výraznějšího objemu již nedosáhla.

Mnichovskou továrnu otevřelo BMW v roce 1922 a o rok později zde byl sestrojen první motocykl R 32, který byl navržen za pouhých pět týdnů.

První motocykl od BMW se jmenoval R 32.

Tento stroj také poprvé ozdobilo charakteristické logo značky - kulatý modrobílý emblém lemovaný černým ohraničením s písmenky BMW. Ten má symbolizovat národní barvy Bavorska - jen ve zhruba opačném pořadí, než je tomu na bavorském erbu. Někteří příznivci automobilky se ale domnívají, že logo je modrobílou "vrtulí" odkazující na letecké kořeny značky.

K výrobě automobilů se BMW dostalo na podzim 1928 odkoupením automobilky Dixi v Eisenachu, která vyráběla v licenci malé britské vozy Austin Seven pod označením Dixi 3/15. První automobil se značkou věhlasné mnichovské firmy spatřil světlo světa v březnu 1929. Nebylo to však v Bavorsku, ale v pronajaté továrně Ambi-Budd na berlínském letišti Johannisthal. Tímto automobilem byl v licenci vyrobený malý britský vůz Austin Seven pod označením BMW 3/15 PS (typ DA1).

BMW 3/15 PS z roku 1929.

První "bavoráky" měly vodou chlazený patnáctikoňový motor o obsahu 750 kubických centimetrů, spotřebu kolem šesti litrů na 100 kilometrů a pořizovací cenu 2200 říšských marek. Byly jednoduché a spolehlivé a byl o ně značný zájem. Celkem se jich prodalo na 16 000 kusů v několika karosářských variantách. 

S prvním automobilem vlastní konstrukce přišla bavorská automobilka v roce 1932. Byl jím model 3/20 PS - dvacetikoňový čtyřválec o obsahu 782 kubických centimetrů, který neměl s Dixi prakticky téměř nic společného.

Poválečná výroba vozů BMW byla obnovena až v roce 1952, motocykly se začaly znovu vyrábět o čtyři roky dříve. Přestože značka vyráběla především sportovní a luxusní vozy, koncem padesátých let přišla na trh s mikrovozítkem Isetta, které převzala v licenci od italské firmy ISO.

BMW Isetta.

V té době prodělávající BMW se s Isettou překvapivě zadařilo - ošklivě vypadajícího autíčka s vpředu výklopnou přídí a výkonem pouhých 9 kW se prodalo v roce 1957 na 40000 kusů. Další osud BMW však ovlivnil podnikatel Herbert Quandt, který v roce 1960 koupil za výhodnou cenu asi 30procentní podíl v automobilce a zachránil ji tak před prodejem hlavnímu konkurentovi, firmě Daimler-Benz. Rodina Quandtových v současnosti v BMW vlastní více než 46procentní podíl.

V šedesátých letech byla představena takzvaná "nová třída" vozů BMW - kompaktní sportovní sedany 1500, 1600 a 2002. Z těchto modelů se postupně vyvinula řada 3, která se stala obchodně nejúspěšnějším modelem značky, a řada 5. Do světa velkých, luxusních limuzín vrátil BMW model řady 7.

BMW 1500.

Větší změny nastaly v roce 1994, kdy BMW za 800 milionů liber koupilo britskou společnost Rover Group (Rover MG a Land Rover). Zatímco Land Rover získal v roce 2000 americký Ford, který jej o osm let později prodal indické automobilce Tata Motors, společnost Rover MG zkrachovala a v roce 2005 ji odkoupila čínská automobilka Nanjing Automobile Group. Naopak, velmi dobře se pod křídly BMW daří další britské značce Mini, divizí BMW je i výrobce superluxusních limuzín Rolls-Royce.

Vozy BMW si v průběhu historie získaly pověst aut kombinujících cestovní komfort se sportovními jízdními vlastnostmi, k nimž přispívá pohon zadních kol. V současnosti se německá automobilka zaměřuje i na velmi oblíbenou kategorii SUV, ve své nabídce má ale také konstrukčně inovativní modely, jako je menší elektrický vůz i3 nebo sportovní hybrid i8. Nabízí už také klasické "předokolky" a MPV.

Automobilka se léta angažuje v motoristickém sportu, účastní se například německého šampionátu cestovních vozů DTM. Svůj tým mělo BMW v minulosti i ve formuli 1, naposledy v sezoně 2009.

Na trhu s osobními vozy se mnichovské automobilce v posledních letech velmi daří.

Koncept BMW Vision Future Luxury.

Společnost BMW se stala jedničkou světového trhu s luxusními automobily již v roce 2005, kdy na tomto postu vystřídala německého konkurenta Mercedes-Benz. Loni automobilka zvýšila celosvětový prodej o šest procent na 2,25 milionu vozů (včetně značek Mini a Rolls-Royce). Zaznamenala tak již popáté za sebou rekordní celoroční výsledek a udržela si svoji vedoucí pozici v segmentu luxusních vozů.

V ČR BMW v loňském roce zvýšila prodej o 30 procent na 5885 vozů a své dva hlavní rivaly, Audi a Mercedes, tak v prodejích nechala za sebou.

Autor: ČTK

7.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Bourání paneláku v Chánově v listopadu 2016
5 8

Nájmy v Chánově podraží, ale stále zůstanou velmi levné

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies