Podle ředitele výkupu AAA Auto Petra Vaněčka se několik měsíců po každé větší povodni na trhu ve zvýšené míře objevují zaplavená vozidla, která majitelé nabízí autobazarům i prostřednictvím inzerátů. Autobazary AAA po povodních v roce 1997 zavedly certifikát, který garantuje, že prodávané auto nebylo zaplaveno.

Trvalé poškození elektroniky

"Před koupí zatopených automobilů důrazně varujeme. Jakmile se dostane povodňová voda s blátem do elektroinstalace, vůz už nikdy nelze spolehlivě opravit. U zatopeného vozu pak hrozí dodatečné selhávání řídící jednotky i všech elektronických čidel, včetně snímačů nárazu, které řídí činnost airbagů," dodal Vaněček.

Zejména modernější auta mohou být podle technického ředitele Auto Esa Martina Seidla nenávratně poškozená i při minimálním zatopení, kdy voda dosáhne jen k podlaze vozu. Právě tam se totiž nachází velká část elektronických systémů. "Oprava nebo výměna těchto částí vozu je velmi nákladná a do budoucna by se i při velmi nízké pořizovací ceně nevyplatila," dodal s tím, bazar tato auta nevykupuje.

Pozorně se dívejte

I když bývají stopy po zatopení vozu mnohdy profesionálně zamaskované, může je podle předsedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyňka Veselého odhalit i laik. "Zájemci by měli pozorně nahlédnout pod plastové části v interiéru, zda neobjeví zbytky písku nebo bahna. Rozebrat čalounění ve dveřích, podívat se pod prahové lišty, koberce i sedačky," poradil.

Známky zatopení však lze hledat i na místech, která běžně zájemce o ojetinu nezkoumá. "Kupec by se měl podívat pod přístrojovou desku. Její kontrola bývá často opomíjena. Přičichnout k čalounění, zda necítí zápach bahna, nebo se dívat po skvrnách na sedačkách," dodal.