VYBERTE SI REGION

Opel Astra GTC: Spíš na parádu než pro radost

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Je to astra, není to astra… S novým přírůstkem do modelové řady německé automobilky Opel to není úplně jednoduché.

10.5.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Opel Astra GTC 1.6 TurboFoto: Opel

Třídveřový kompaktní vůz nižší střední třídy sice svým názvem ukazuje příslušnost k rodině aster, zároveň se ale tváří jako svébytný model, který přiváží styl, sex-appeal a dravost.

O jisté výlučnosti svědčí už pohled na záď vozu, kde najdete označení modelu. Zkratka GTC je vyvedena velkým písmem, kdežto označení Astra je čitelné až při bližším zkoumání.

Opel pak dokonce tvrdí, že s běžnou pětidvéřovou astrou spojují variantu GTC pouhé tři stejné vnější díly: zpětná zrcátka, kliky předních dveří a anténa. Jinak je všechno jinak, dokonce se změnila i maska chladiče, jiná jsou také přední světla.

Přikrčený atlet

Přesto lze příslušnost k modelové řadě Astra vypozorovat, vzhled až tolik odlišný není. Díky novým liniím, zajímavým prolisům kapoty a změně některých rozměrů (GTC je nižší, širší a má delší rozvor) vypadá kupé skutečně dravěji - trochu připomíná sprintera zakleknutého v blocích.

Ale snaha o sportovní „look" přitom není přehnaná. Astra GTC působí sympaticky a také naznačuje, že by mohla být i praktická. A také jé. Dovnitř se v pohodě vejdou čtyři dospělí cestující, příjemně využitelný je také zavazadelník o objemu 370 litrů. Snad jediný významnější prohřešek proti praktičnosti představují obrovské dveře, které pro otevření potřebují pořádný kus prostoru vedle auta. Jasně, je to daň za kouzlo kupé, ale zkuste se tím uklidňovat na přecpaném parkovišti a s rukama plnýma třeba nákupu.

Astra? Už tě poznávám

Jestliže zvenku „gétécéčko" razí snahu o odlišnost, interiér se oproti běžné astře příliš nezměnil. Pro řidiče se zkušenostmi s novějšími opely je tu vše známé a povědomé – tedy i hromada tlačítek a ovladačů, s nimiž se naopak neznalý řidič bude chvíli sžívat.

U testovaného vozu také „kokpit" působil až prémiově, materiály ani kvalita zpracování rozhodně neurazí. Skvělá byla příplatková ergonomická sedadla s výborným bočním vedením. Horší výhled především směrem vzad pak představuje ještě snesitelnou oběť za přitažlivou linii kupé.

Jak jezdí

Dynamický vzhled slibuje sportovní svezení a při pohledu na parametry testované motorizace se zdá, že by očekávání mohlo být i naplněno. Turbodmychadlem dopovaná šestnáctistovka totiž nabízí slibný výkon 180 koní (132 kW). Jenže už po krátkém svezení budete kroutit hlavou a pátrat, jestli ti slibovaní koně nikam neutekli. Motor totiž příliš živelně nepůsobí.

Hlavní důvody jsou dva. Především GTC váží tunu a půl, v případě plné výbavy pak ještě o několik desítek kilogramů víc. Pak se také projevuje absence přímého vstřikování, místo něj konstruktéři zvolili vstřikování vícebodové. Výsledkem je už zmíněné zklamání z nenaplněného očekávání.

Tedy ne že by astra s tímto motorem byla pomalá, to opravdu ne, ale něco tomu prostě chybí. Docela škoda, protože jinak je auto na trochu té nekorektní zábavy připraveno. Už standardní Astra se chlubí povedeným podvozkem, třídveřové GTC slibuje ještě víc. Zadní náprava sice není příliš sofistikovaná ani moderní (zato je prověřená), ta přední však převzala techniku z hodně rychlé Insignie OPC. Díky tomu se zlepšila řada věcí, především ale reakce nápravy na přidání plynu a celkové chování v zatáčkách.

Ve výbavě také lze mít adaptivní tlumiče, které umožní vybrat mezi třemi jízdními režimy – komfortní Tour, standardní mód a také režim Sport, po jehož aktivaci celé auto ztuhne a zlepší se i reakce na přidání plynu. A už jsem se zmínil, že GTC je také nižší, širší a má delší rozvor než obyčejná Astra. Tohle všechno vozu opravdu pomáhá v jízdních vlastnostech, přestože se především v zatáčkách musí potýkat se značnou hmotností. Astra GTC ale drží. A i když je podvozek spíše sportovně tvrdý, orgány vám ani na nerovné silnici z těla nevytřese. Příjemné je i rychlé a přesné řazení.

O to víc pak zamrzí poněkud mdlé řízení a už zmíněná absence „něčeho navíc" u pohonné jednotky. Přeplňované šestnáctistovce chybí zábavný faktor, důvod, proč se u řízení smát. Ale to samozřejmě není objektivní chyba, většina řidičů za volantem stejně radost nehledá. Testovaná motorizace místo toho může nabídnout čitelný a plynulý průběh výkonu a kultivovaný chod. Spotřeba potěší především při hodně klidné jízdě. S těžší nohou se totiž snadno vyšplhá i nad deset litrů.

A cena? Základní provedení s motorem 1,4 začíná na 376 900 korunách. Na opačném konci trůní dvoulitrový turbodiesel, který se špičkovou výbavou může vyjít i na více než 700 tisíc korun.

+ sympatický vzhled
+ kvalitní interiér
+ výborný podvozek

- vysoká hmotnost, těžkopádnost
- hodně kolísavá spotřeba

Lancia Thema 3,0 CRD:

motor zážehový čtyřválec
objem 1 598 cm3
max. výkon 132 kW (180 k)
max. točivý moment 230 N.m
max. rychlost 220 km/h
spotřeba 7,0 l/100 km
cena test. modelu od 376 900 Kč

Autor: Redakce

10.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies