VYBERTE SI REGION

Opel Astra OPC: Skvělý sporťák na každý den

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - V Opel Performance Center (OPC) vždycky uměli rychlá auta. Ale často jim něco chybělo a nebyla tak zábavná jako konkurenti. Nová Astra OPC má ale mít všechno. Navíc přidává zajímavou cenu.

6.6.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
16 fotografií
Opel Astra OPC.

Opel Astra OPC.Foto: Opel

Už na papíře vypadá německý hot hatch nadějně. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec produkuje nadprůměrných 280 koní (při 5 500 ot./min) a točivý moment dosahuje hodnoty celých 400 N.m (2 500 až 4 500 ot./min). Takže je jasné, ža Astra OPC je hodně rychlá.

Rychlá a čitelná

Akcelerace z klidu na stovku je otázkou rovných šesti sekund. Oproti základnímu kupé Astra GTC je podvozek o 10 mm blíž vozovce, adaptivní tlumiče FlexRide jsou už ve výchozím – nejměkčím – režimu o 30 procent tvrdší a o spolehlivé brzdění se starají masivní kotouče Brembo. A především, OPC se chlubí přední nápravou s oddělenou těhlicí HiPer Strut a s poctivým mechanickým samosvorem.

Právě díky této koncepci si přední kola dokážou poradit jak s přenosem drtivé porce točivého momentu, tak i s dalšími „docela" důležitými činnostmi jako zatáčením, brzděním a držením stopy. Fakt to funguje. I když je cítit, jak předek se všemi těmi silami těžce bojuje, rozhodně vám ani při plné akceleraci neukroutí přes volant ruce.

Jistý dojem si OPC ponechává i v zatáčkách. Je skoro jedno, v jaké rychlosti do zákruty vletíte, Astra sice s mírnou nedotáčivosti (vyšší hmotnost nejde úplně zamaskovat), ale přesto spolehlivě, poslechne povel od volantu a prostě zabočí. Žádné drama, žádný záludný sklon k náhlé přetáčivosti, žádné kroucení či odskakování… Řízení je příjemně strmé, řazení přesné, brzdy fungují spolehlivě. S ničím není třeba se prát. Rychlá Astra vám také hodně odpustí, řídit ji rychle a bezpečně dokáže snad i absolutní zelenáč.

Astra, nebo Mégane?
Renault Mégane R.S. Cup v současnosti představuje pro Astru OPC největšího konkurenta. Měli byste tedy jít raději k dealerovi francouzských aut? To záleží, co od hot hatche čekáte. Obě auta jsou v podstatě stejně rychlá, ale při přímém srovnání na mě Mégane působil agilněji, lehčeji, obratněji a hravěji. Také zvuk se mi líbil víc než u Astry – především praskání výfuků. Renault je o trochu zábavnější a více adrenalinové auto.
Opel Astra OPC a Renault Mégane R.S. Cup
Na druhou stranu tomu odpovídá i tvrdší podvozek, kratší řazení, ostřejší spojka, skromnější interiér a spartánská výbava. Astra je univerzálnější, pohodlnější a opravdu ji můžete používat každý den. V neposlední řadě vychází i lépe cenově, Mégane R.S. totiž začíná na 760 90 Kč.

Důvěryhodnému jízdnímu projevu odpovídá také nezáludný a čitelný charakter motoru. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje jen s kraťounkým zpožděním a už od 1 500 otáček servíruje plynule gradující výkon. To nejlepší se děje po překročení 4 000 otáček – jako by vás někdo neodbytně tlačil do opěradla sedačky (oceníte skvělá sedadla Recaro) a přitom vám přímo u uší pustil fukar na listí.

Astra OPC totiž „pod kotlem" vyluzuje hodně zajímavý zvuk. Není nikterak sytý a hluboký, ani výfuky si znatelně neodfrkují. Slyšet je spíš zvláštní chroptění, které dokazuje mocnou snahu sání urvat si pro sebe všechen vzduch z okolí a taky pískot turba.

Druhá tvář

Takže v rychlosti funguje OPC skvěle. Ale s žádným autem nelze řádit vždy a všude. Naštěstí v Opelu mysleli i na tohle a svůj nejnovější hot hatch postavili tak, aby fungoval i v normálním provozu. Podvozek zvládá i větší nerovnosti a auto je vlastně docela pohodlné, ničím neobtěžuje. Snad jen výhled vzad není nejlepší a krátká spojka se někdy chová až příliš dychtivě, jako by vaší noze našeptávala, ať se vykašlete na jemné zacházení a abyste to zase trochu „rozbalili".

Spotřeba samozřejmě hodně závisí na stylu řízení. Není obtížné jezdit za 12, klidně i 13 a 14 litrů. I víc. Naopak ani s lehkou nohou se mi nepovedlo dostat se dlouhodobě pod 8 litrů.

Sympatický je i interiér, v němž nechybí snad nic důležitého pro maximální komfort. Stejně jako u ostatních Opelů i tady najdeme spoustu tlačítek, v nichž se vyznat vyžaduje chvíli tréninku. Prostoru je vpředu dostatek, vzadu pochopitelně narazíte na limity třídveřového kupé a dynamické linie. Přesto se i na zadních sedadlech dá nějaký ten kilometr v pohodě přečkat.

Závěr? Astra OPC se jednoduše mimořádně povedla. Vypadá skvěle, za všech okolností se výborně řídí a díky umění odpouštět chyby zprostředkuje fantastický a především rychlý zážitek i nepříliš zkušenému řidiči. Pokud bych měl něco vytknout, je možná až příliš civilizovaná, což jí v mých očích trochu (ale opravdu jen trochu) ubírá na zábavnosti.

Skvělá je cena. Začíná už na 633 900 Kč, což výrazně méně, než kolik žádá konkurence.

Opel Astra OPC:
+ dynamický vzhled
+ jistý podvozek
+ auto na každý den
- vyšší hmotnost
-

možná až příliš „civilizovaná" 

motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1998 ccm
max. výkon 206 kW (280 k)
max. točivý moment 400 N.m
max. rychlost 250 km/h
0-100 km/h 6,0 s
spotřeba 8,1 l/100 km
cena 633 900 Kč

Jestli vás Astra OPC zaujala, nebo prostě máte rádi auta, navštivte autorův nový facebookový blog, kde najdete spoustu zajímavých informací, fotografií, videí a praktických rad.

Autor: Redakce

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Pošta vypsala tendr na vedoucího inspekce, hlásí se prý i Laube

Praha - Česká pošta vypsala výběrové řízení na funkci vedoucího odboru inspekce. Odbor inspekce má na starosti záležitosti spojené s ochranou České pošty před trestnou činností. Potvrdil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle Lidových novin se na místo, které v září opustil Jiří Brázda, přihlásilo pět uchyzečů, mezi nimi i bývalý náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, uvedl server lidovky.cz.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies