VYBERTE SI REGION

Opel Corsa ecoFLEX: Zajímavý "šetřílek"

Praha /FOTOGALERIE/ - Zájemcům o vozidla s co nejmenší spotřebou paliva vychází dnes vstříc už řada výrobců. Nabízejí obvykle speciální úsporné verze známých modelů, jejichž spotřeba dosahuje nedávno ještě neuvěřitelných hodnot.

20.8.2010 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Opel Corsa ecoFLEX spotřebuje necelé 4 litry pohonných hmot na 100 kilometrů.

Opel Corsa ecoFLEX spotřebuje necelé 4 litry pohonných hmot na 100 kilometrů.Foto: Opel

Méně než čtyři litry na sto kilometrů v kombinovaném provozu už není utopií ani zbožným přáním, ale dostupnou realitou.

Spotřeba snů

Jedním ze zdařilých a mimořádně hospodárných osobních automobilů této kategorie je i malý Opel Corsa s doplňkovým označením 1.3 CDTI/70 kW ecoFLEX, který se dokáže spokojit při jízdě mimo město i s 3,1 l//100 km.

V běžném provozu jsme se dostali při poklidné předpisové jízdě v průměru na méně než čtyři litry nafty na sto kilometrů, a to v testovaném voze nebyl instalován start/stop systém, který zejména při jízdě ve městě šetří další desetinky litru.

Tento vůz pohání moderní vznětová třináctistovka o výkonu 95 k, jejíž výkonová charakteristika a převody v pětistupňové převodovce jsou podřízeny především požadavkům nízké spotřeby.

Odstupňování převodů využívá velkou pružnost motoru, takže jednotlivé rychlostní stupně jsou poměrně dlouhé a nejen rozjezd, ale i vytáčení motoru pro následné řazení vyžadují určité přizpůsobení řidičských návyků na ekonomický režim jízdy.

Kromě motoru a převodů přispívají ke snížení spotřeby také podvozek, vysokoprofilové ekopneumatiky a zlepšená aerodynamika.

Nejen hospodárnost

Přes důsledné zaměření vozu na hospodárnost, dokáže být Corsa ecoFLEX i docela živým vozítkem, které je schopné dosáhnout rychlosti až 177 km/h, ale také v jízdní dynamice se nejen mezi vrstevníky neztratí, samozřejmě už za vyšší spotřebu.

Rovněž jízdní vlastnosti kladou důraz především na hospodárnost, takže Corsa ecoFLEX není žádným sportovcem, se kterým by se dala naplno vychutnávat razantní jízda v zatáčkách. Na to se její konstrukce nezaměřila.

S Corsou ecoFLEX se dá jezdit svižně, ale není vhodná pro závodění. Komfort vozu odpovídá celkovému pojetí. Podvozek je snížený, tudíž poněkud tvrdší, což ale na druhé straně kompenzují užší „balonové“ pneumatiky, které dobře tlumí mnohé menší i střední nerovnosti. K příjemné jízdě přispívá také solidní odhlučnění interiéru.

Ten, i při celkové délce pouhé čtyři metry, poskytuje poměrně dost prostoru pro čtyři, a v případě potřeby i pro pět cestujících, přičemž na zadních sedadlech je překvapivě dost místa také na výšku.

Ani zavazadlový prostor není nijak malý, když jeho základní objem 285 l a 1100 litrů při sklopených zadních opěradlech představuje slušné, konkurenceschopné hodnoty. Sedadla jsou překvapivě trochu tvrdší, ale dobře tvarovaná, zadní samozřejmě sklopná.

Líbí, nelíbí

To, jak je Corsa koncipovaná, zaslouží pochvalu. Názor na tvarové řešení a uspořádání interiéru je vždy otázkou individuálního vkusu, takže jeho hodnocení je na každém z posuzovatelů. Někdo v ní může vidět, právě díky designu, i trochu holčičí autíčko.

Corsa však má, podobně jako většina ostatních malých automobilů, v každém případě velmi líbivou koncepci. Určitě potěší opravdu nízká spotřeba, stejně jako cena srovnatelná s ostatními malými auty na naftu.

Jako velmi solidní lze hodnotit standardní výbavu a možnosti dalších výbav na přání. Pochválit lze také výkon motoru a dynamické vlastnosti, jejichž nadměrné využívání je ale naopak vykoupeno vyšší spotřebou.

Za zápory lze považovat poměrně velký cenový rozdíl mezi benzinovými a naftovými verzemi, vysoké ceny některých příplatkových výbav (klimatizace, boční a hlavové airbagy, či systém detekce defektu pneumatiky a podobně), snad trochu tvrdší sedadla a poněkud nezvykle dlouhé převody, kvůli kterým si každá změna jízdní rychlosti řekne o přeřazení, ale to k ekonomické jízdě patří.

Malé povzdechnutí

Pokud nebereme v úvahu ekologické aspekty, kde patří Corsa ecoFLEX ke špičce, je již zmíněný cenový rozdíl mezi zhruba stejně výkonnou benzinovou verzí dost velký (+ 67 tisíc), natož pak rozdíl mezi jednodušeji vybavenými a méně výkonnými modely.

Ale konkurence si také cení své dieselové ekomodely vysoko, takže nakonec patří Corsa rovněž k nejlepším. Ten, kdo rád kalkuluje, si pak snadno spočítá, že se mu vyšší pořizovací cena hospodárnějšího modelu „vrátí“ teprve po ujetí značného počtu kilometrů.

Proto některé země poskytují na vozy s nízkou hodnotou exhalací (CO2) různé daňové nebo i další úlevy, díky kterým se jejich pořízení a následný provoz vyplácí jak majitelům – finančně, tak i státu v podobě zlepšování životního prostředí.

O tom si ale v Česku zatím musíme nechat jen zdát, protože naši zákonodárci úsporná a ekologická motorová vozidla legislativně ještě nepodpořili.

KAREL BERÁNEK

Opel Corsa 1.3 ecoFLEX
karoserie:
pětimístný pětidveřový hatchback
motor:
vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem:
1248 cm³
výkon:
70 kW (95 k)/4200 min-1
točivý moment:
190 N.m/1750–3250 min-1
převodovka/pohon:
pětistupňová mechanická, pohon předních kol
podvozek:
přední náprava typu McPherson, vzadu kliková náprava, pneumatiky 175/70 R 14
vnější rozměry:
3999×1713×1488 mm
zavazadlový prostor:
285/1100 l
pohotov./celková hmotnost:
1145/1565 kg
max. rychlost:
177 km/h
zrychlení 0–100 km/h:
12,3 s
kombinovaná spotřeba paliva:
3,6 l/100 km
cena:
Essentia 1.0 12V/48 kW 3-dveř.: od 199 800 Kč
testovaná verze: od 334 800 Kč
20.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies