VYBERTE SI REGION

Opel Corsa ecoFLEX: Zajímavý "šetřílek"

Praha /FOTOGALERIE/ - Zájemcům o vozidla s co nejmenší spotřebou paliva vychází dnes vstříc už řada výrobců. Nabízejí obvykle speciální úsporné verze známých modelů, jejichž spotřeba dosahuje nedávno ještě neuvěřitelných hodnot.

20.8.2010 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Opel Corsa ecoFLEX spotřebuje necelé 4 litry pohonných hmot na 100 kilometrů.

Opel Corsa ecoFLEX spotřebuje necelé 4 litry pohonných hmot na 100 kilometrů.Foto: Opel

Méně než čtyři litry na sto kilometrů v kombinovaném provozu už není utopií ani zbožným přáním, ale dostupnou realitou.

Spotřeba snů

Jedním ze zdařilých a mimořádně hospodárných osobních automobilů této kategorie je i malý Opel Corsa s doplňkovým označením 1.3 CDTI/70 kW ecoFLEX, který se dokáže spokojit při jízdě mimo město i s 3,1 l//100 km.

V běžném provozu jsme se dostali při poklidné předpisové jízdě v průměru na méně než čtyři litry nafty na sto kilometrů, a to v testovaném voze nebyl instalován start/stop systém, který zejména při jízdě ve městě šetří další desetinky litru.

Tento vůz pohání moderní vznětová třináctistovka o výkonu 95 k, jejíž výkonová charakteristika a převody v pětistupňové převodovce jsou podřízeny především požadavkům nízké spotřeby.

Odstupňování převodů využívá velkou pružnost motoru, takže jednotlivé rychlostní stupně jsou poměrně dlouhé a nejen rozjezd, ale i vytáčení motoru pro následné řazení vyžadují určité přizpůsobení řidičských návyků na ekonomický režim jízdy.

Kromě motoru a převodů přispívají ke snížení spotřeby také podvozek, vysokoprofilové ekopneumatiky a zlepšená aerodynamika.

Nejen hospodárnost

Přes důsledné zaměření vozu na hospodárnost, dokáže být Corsa ecoFLEX i docela živým vozítkem, které je schopné dosáhnout rychlosti až 177 km/h, ale také v jízdní dynamice se nejen mezi vrstevníky neztratí, samozřejmě už za vyšší spotřebu.

Rovněž jízdní vlastnosti kladou důraz především na hospodárnost, takže Corsa ecoFLEX není žádným sportovcem, se kterým by se dala naplno vychutnávat razantní jízda v zatáčkách. Na to se její konstrukce nezaměřila.

S Corsou ecoFLEX se dá jezdit svižně, ale není vhodná pro závodění. Komfort vozu odpovídá celkovému pojetí. Podvozek je snížený, tudíž poněkud tvrdší, což ale na druhé straně kompenzují užší „balonové“ pneumatiky, které dobře tlumí mnohé menší i střední nerovnosti. K příjemné jízdě přispívá také solidní odhlučnění interiéru.

Ten, i při celkové délce pouhé čtyři metry, poskytuje poměrně dost prostoru pro čtyři, a v případě potřeby i pro pět cestujících, přičemž na zadních sedadlech je překvapivě dost místa také na výšku.

Ani zavazadlový prostor není nijak malý, když jeho základní objem 285 l a 1100 litrů při sklopených zadních opěradlech představuje slušné, konkurenceschopné hodnoty. Sedadla jsou překvapivě trochu tvrdší, ale dobře tvarovaná, zadní samozřejmě sklopná.

Líbí, nelíbí

To, jak je Corsa koncipovaná, zaslouží pochvalu. Názor na tvarové řešení a uspořádání interiéru je vždy otázkou individuálního vkusu, takže jeho hodnocení je na každém z posuzovatelů. Někdo v ní může vidět, právě díky designu, i trochu holčičí autíčko.

Corsa však má, podobně jako většina ostatních malých automobilů, v každém případě velmi líbivou koncepci. Určitě potěší opravdu nízká spotřeba, stejně jako cena srovnatelná s ostatními malými auty na naftu.

Jako velmi solidní lze hodnotit standardní výbavu a možnosti dalších výbav na přání. Pochválit lze také výkon motoru a dynamické vlastnosti, jejichž nadměrné využívání je ale naopak vykoupeno vyšší spotřebou.

Za zápory lze považovat poměrně velký cenový rozdíl mezi benzinovými a naftovými verzemi, vysoké ceny některých příplatkových výbav (klimatizace, boční a hlavové airbagy, či systém detekce defektu pneumatiky a podobně), snad trochu tvrdší sedadla a poněkud nezvykle dlouhé převody, kvůli kterým si každá změna jízdní rychlosti řekne o přeřazení, ale to k ekonomické jízdě patří.

Malé povzdechnutí

Pokud nebereme v úvahu ekologické aspekty, kde patří Corsa ecoFLEX ke špičce, je již zmíněný cenový rozdíl mezi zhruba stejně výkonnou benzinovou verzí dost velký (+ 67 tisíc), natož pak rozdíl mezi jednodušeji vybavenými a méně výkonnými modely.

Ale konkurence si také cení své dieselové ekomodely vysoko, takže nakonec patří Corsa rovněž k nejlepším. Ten, kdo rád kalkuluje, si pak snadno spočítá, že se mu vyšší pořizovací cena hospodárnějšího modelu „vrátí“ teprve po ujetí značného počtu kilometrů.

Proto některé země poskytují na vozy s nízkou hodnotou exhalací (CO2) různé daňové nebo i další úlevy, díky kterým se jejich pořízení a následný provoz vyplácí jak majitelům – finančně, tak i státu v podobě zlepšování životního prostředí.

O tom si ale v Česku zatím musíme nechat jen zdát, protože naši zákonodárci úsporná a ekologická motorová vozidla legislativně ještě nepodpořili.

KAREL BERÁNEK

Opel Corsa 1.3 ecoFLEX
karoserie:
pětimístný pětidveřový hatchback
motor:
vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem:
1248 cm³
výkon:
70 kW (95 k)/4200 min-1
točivý moment:
190 N.m/1750–3250 min-1
převodovka/pohon:
pětistupňová mechanická, pohon předních kol
podvozek:
přední náprava typu McPherson, vzadu kliková náprava, pneumatiky 175/70 R 14
vnější rozměry:
3999×1713×1488 mm
zavazadlový prostor:
285/1100 l
pohotov./celková hmotnost:
1145/1565 kg
max. rychlost:
177 km/h
zrychlení 0–100 km/h:
12,3 s
kombinovaná spotřeba paliva:
3,6 l/100 km
cena:
Essentia 1.0 12V/48 kW 3-dveř.: od 199 800 Kč
testovaná verze: od 334 800 Kč
20.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
7

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies