VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oslo chce do čtyř let vykázat auta z centra města

Norská metropole Oslo chce do roku 2019 vykázat všechny soukromé automobily z centra města. V centru sice žije jen zhruba tisícovka lidí, ale zaměstnání jich tam má 90 tisíc. Důvod? Opatření má údajně napomoci ke snížení emisí.

20.10.2015
SDÍLEJ:

Oslo.Foto: Thinkstock

Společná platforma dělnické strany, socialistů a zelených v září v metropoli vyhrála komunální volby. Do roku 2019 chce v celé městské oblasti snížen automobilový provoz o dvacet procent a do roku 2030 o třicet procent.

Centrum města bez aut je zároveň součástí opatření, která mají napomoci snížení emisí skleníkových plynů v Oslu do roku 2020 o polovinu oproti úrovni z roku 1990. Radnice dále například plánuje snížit spotřebu fosilních paliv, vybudovat síť cyklostezek a investovat do elektrokol.

Zástupci hospodářství se na plány dívají s obavami a poukazují například na to, že v centru města je mnoho nákupních středisek.

Podle agentury Reuters žije v hlavním městě Norska 600 tisíc obyvatel, kteří vlastní téměř 350 tisíc aut. Většina však bydlí mimo centrum.

Automobilovou dopravu ve svých centrech už omezily mnohé další evropské metropole, jako jsou Madrid nebo Londýn. Například hlavní město Británie vybírá už mnoho let za vjezd do centra mýtné, což má obyvatele nutit k využívání městské hromadné dopravy.

Pokud však dojde na realizaci plánů v Oslu, půjde o první takto významný zákaz v Evropě. Do centra města se pak dostanou jen vozy zajišťující zásobování, automobily převážející tělesně postižené a samozřejmě i stroje bezpečnostních složek a složek záchranného systému.

Autor: ČTK

20.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies