VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Peugeot 301: V jednoduchosti je síla

Praha /TEST, FOTOGALERIE/ - Pokud hledáte jednoduché, praktické a hlavně levné auto, máte v současnosti poměrně široký výběr. Zajímavým tipem by měl být i Peugeot 301.

18.4.2013
SDÍLEJ:

Peugeot 301 1.6 HDiFoto: Peugeot

Kdybych měl malý francouzský sedan nějak zařadit mezi konkurenci, viděl bych ho mezi dražšími Škodou Rapid a Renaultem Fluence a levnějšími (i menšími) Renaultem Thalia či Dacií Logan. V akčním ceníku najdete nejlevnější 301 za 232 500 korun, testovaný diesel 1.6 HDi s nejvyšší výbavou startuje na 325 tisících. Jen pro úplnost dodávám, že takřka totožné auto nabízí ještě Citroën – jako C-Elysée.

Šetření je vidět

Nízká prodejní cena se samozřejmě musí někde odrážet. Ke cti Peugeotu slouží skutečnost, že na první pohled to nikde není vidět. Sedan vypadá slušně i docela elegantně. Teprve bližší pohled prozradí snahu ušetřit ve výrobě, jak jen to jde. Především víko zavazadelníku nepůsobí příliš hodnotně – najdeme tu totiž tenký plech a nijak nemaskované kovové části.

V kabině je situace o dost lepší, i když hlavním použitým materiálem jsou samozřejmě tvrdé plasty. Přesto se výrobci povedlo vytvořit příjemné místo, které rozhodně neurazí. A najdeme tu také několik zvláštností. Líbí se mi třeba prostorné „kapsy" ve dveřích, kam se vejde i velká láhev s pitím, nebo přihrádka před spolujezdcem. Ta kvůli umístění hluboko v palubní desce (šetří prostor před nohami spolujezdce) vypadá na první pohled mělce, ale po otevření se před vám objeví skutečně obrovská díra. Pochvalu mám i pro pohodlná sedadla.

A ještě jedna zvláštnost. I v dražších autech se mi občas stává, že v interiéru sem tam něco skřípe, drnčí, klepe a podobně. Tady nic. Důvod je jednoduchý, interiér je totiž zpracovaný opravdu bytelně – například palubní deska je uchycena poctivým přišroubováním.

Nemůžu ale jen chválit. Mrzí mě, že volant je nastavitelný pouze výškově, dlouho jsem si zvykal na ovládání stahování oken, které je umístěno na středovém panelu, a na ovládání hlasitosti rádia – lákavý otočný ovladač slouží k ladění stanic. Jako zbytečný hodnotím kulatý displej klimatizace. Neslouží totiž automatické klimě, takže neukazuje nastavenou teplotu. Jde prostě pořád o manuální klimatizaci. Takže si nastavíte teplotu leda tak na „půl budíku". K prostornosti nemám v podstatě výhrady, i když vůz nepatří papírově k největším. Úplné pohodlí na zadních sedadlech však naleznou osoby menšího vzrůstu. A to se ještě budou muset smířit s neplnohodnotnými opěrkami hlavy – místo nich tu jsou jen jakési nepohyblivé „boule".

Na zavazadla je k dispozici 506 litrů objemu a přestože před sebou máme klasický sedan, je kufr i snadno přístupný. Jeho využívání však kazí několik věcí. Především musíte dávat pozor na víko a před sklopením hlavy do kufru se ubezpečit, že nahoře opravdu drží. Jinak to odnesete boulí. Úplně šťastná není ani samotná konstrukce, držadla víka totiž po zavření zasahují dovnitř, takže mohou většímu nákladu překážet.

Příjemné překvapení

Levné auto by samozřejmě nemělo vyžadovat drahou péči a časté návštěvy čerpacích stanic. Zdá se, že testovaná motorizace 1.6 HDi tohle splňuje. Po týdenním testu, který zahrnoval jak jízdu ve městě, tak na okreskách a dálnicích, počítač ukazoval hodnotu lehce přesahující 5l/100 km.

Příjemným překvapením je však motor samotný. Papírové hodnoty sice nevypadají nikterak oslnivě, ve skutečném světě ale naftový čtyřválec s výkonem 92 koní a točivým momentem 230 N.m funguje dobře. Síly má dostatek a dynamika je opravdu slušná. Navíc se chová poměrně kultivovaně, přestože kvůli úsporám nebylo při vývoji jeho odhlučnění prioritou. Navíc si skvěle rozumí s pětistupňovou manuální převodovkou s dlouhými stupni.

Samotné řazení je přitom typicky francouzské, takové měkké a nepříliš přesné. Ostatně to samé lze říci o přeposilovaném řízení. Já vím, nezní to lákavě, ale u tohoto auta mi nic z toho nevadilo. Velice měkký je totiž i podvozek, díky čemuž je jízda v 301 mimořádně pohodlná. Auto si tak poradí s většinou nerovností a díky vyšší světlé výšce se neztratí ani na polních cestách.

Právě schopnost jezdit v pohodlí a rozbitých cestách konstruktéři často připomínají. A ono se jim to fakt povedlo.

Na druhou stranu tím zabili jakékoli sportovní ambice. Kdo rád řeže zatáčky, ať se tomuto sedanu zdaleka vyhne. Vůz je výrazně nedotáčivý, houpavý a při prudkém zabočení se znatelně nakloní. Navíc brzy zasahuje i nevypínatelné ESP.

Stopu však 301 drží dobře a ve vyšších rychlostech se v příčném směru chová docela stabilně. Ale opravdu vysoká rychlost v autě není úplně příjemná. Kromě necitlivého řízení se projevuje ještě aerodynamický hluk, vědět o sobě dává i vytočený motor – při 130 km/h točí 3 800 ot./min. Navíc si můžete všimnout i drobného chvění přední kapoty.

Za ty peníze stojí

Peugeot 301 má řadu chyb a většina z nich pramení ze snahy o co nejnižší provozní náklady. Na druhou stranu nabízí spoustu výhod – jednoduchou, robustní a prověřenou techniku, mimořádně komfortní podvozek a povedený motor. A hlavně si na nic nehraje, jde prostě o levné auto, které se hodí snad pro každou situaci. Za tu cenu je to fér.

+ cena
+ komfortní jízda a robustní konstrukce
+ osvědčená technika

- je poznat šetření
- hlavové opěrky u zadních sedadel
- divoké víko od kufru

Peugeot 301 1.6 HDi:

motor vznětový čtyrválec
objem 1560 cm3
max. výkon 68 kW (92 k)
max. točivý moment 230 N.m
max. rychlost 180 km/h
0-100 12,4 s
spotřeba 4,1 l/100 km
cena test. modelu 364 000 Kč

Autor: Redakce

18.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vybete si svůj vůz

Hyundai Elantra
Mercedes-Benz A 180
Mercedes-Benz A 160
Honda Civic

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
12 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZOVÁNO

Do kabinky v Tescu dal fotopast kvůli sexu, policie evakuovala stovky lidí

Fotopast do zkušební kabinky v obchodním centru v Malenovicích umístil 28letý muž, který tam chtěl mít se ženou sex. Manželka ale nepřišla, a on na fotopast zapomněl. Kvůli němu evakuovali policisté o víkendu ve Zlíně stovky lidí. Mladík zaplatí výjezdy policistů a hasičů a obchodníkům ušlý zisk. Pokus o hrátky ho přijde odhadem na stovky tisíc korun.

Lidé na Vyšehradském hřbitově uctili památku Milady Horákové

Lidé v pondělí na Vyšehradském hřbitově v Praze uctili památku Milady Horákové. Na shromáždění u symbolického hrobu popravené političky přišli i zástupci parlamentních stran a bývalí političtí vězni. Pieta se konala u příležitosti Dne památky obětí komunistického režimu, který připadá na 27. červen, výroční den smrti Horákové. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies